Tydzień VIII " Moja ojczyzna".


Poniedziałek „Biało Czerwona Flaga”.

 

Zapraszamy do udziału w Biblijnym Konkursie Plastycznym w ramach Akcji "Dzieci Uczą Rodziców w Domu".

https://spwp1.edukacja.kety.pl/aktualnosci/dzieci-ucza-rodzicow-w-domu-konkurs-plastyczny

 

https://crl.org.pl/tuob/

 

 

1. Pooglądajcie filmik na temat powstania Polski.

https://www.youtube.com/watch?v=gc-c8tSNAqg

 2. Ćwiczenia spostrzegawczości - Segregujemy zakrętki.

Potrzebne będą zakrętki plastikowe w różnych kolorach( mogą być też np. spinacze do prania, kredki, itp.) pudełka.

Rodzic  kładzie przed dziećmi zakrętki, kolorowe spinacze, kredki a dzieci segregują zakrętki według kolorów, wkładając je do pudełek. Nazywają kolory, szacują, jakiego koloru zakrętek jest więcej, a jakiego koloru – mniej.

 

3. Zabawa muzyczno-ruchowa – Zwiedzamy.

Nagranie piosenki Motylek:

https://www.youtube.com/watch?v=A3JEJqsP5P4

Dzieci naśladują lot motyla przy nagraniu piosenki Motylek. Podczas przerwy w muzyce zatrzymują się i naśladują oglądanie przyrody (łączą dłonie w koła i formują je na podobieństwo lornetki) lub rozglądanie się wokół (jedna ręka uniesiona na wysokość czoła).

 

4. Zabawa ruchowa Biel i czerwień.

Rodzic klaszcze rytmicznie w dłonie, a dzieci przeskakują z nogi na nogę .Gdy klaskanie milknie  dzieci podbiegają do czegoś czerwonego lub białego znajdującego się w pomieszczeniu. Przy kolejnych powtórzeniach zabawy dzieci dotykają przedmiotów inną częścią ciała, np.: dłonią, palcem wskazującym, łokciem, czołem.

5. Zabawa orientacyjno-porządkowa pt. Przyjmij postawę.

Nagranie Mazurka Dąbrowskiego:

https://www.youtube.com/watch?v=AJsWz9SlpfA

Zapoznajemy  dzieci z nagraniem Mazurka Dąbrowskiego, zwracając uwagę, że to hymn naszego kraju. Pokazujemy postawę, jaką należy przyjąć podczas słuchania i/lub śpiewania hymnu Polski. Następnie dzieci w dowolny sposób poruszają się w rytm nagrania muzyki o zróżnicowanym rytmie, a gdy usłyszą hymn Polski, ustawiają się w szeregu i przyjmują postawę na baczność.

6. Dlaczego flaga jest biało czerwona:

https://www.youtube.com/watch?v=FJ83BRqFPBA

7. Słuchanie opowiadania E. Stadmüller Biało-czerwone.

Rodzicu  czytając opowiadanie, zaprezentuj dziecku  ilustracje:

 

 Z okazji Dnia Flagi Rzeczypospolitej Polskiej grupa średniaków przygotowała inscenizację legendy ,,O Lechu, Czechu i Rusie”. Kuba grał Czecha, Bartek – Rusa, a Olek – Lecha.Prawdę mówiąc, była to jego pierwsza tak poważna rola, więc bardzo się przejmował i wciąż powtarzał: – Chodźmy ku północy, serce mi mówi, że tam znajdziemy nasz nowy dom. Jego wierny lud – czyli Oskar z Karolem i Kubą oraz Basia, Malwinka, Wiktoria i Ania – ufnie podążał za nim. Nagle wszyscy zatrzymali się, bo oto ich oczom ukazał się wspaniały widok. Wyświetlał się on na ścianie, a przedstawiał leśną polanę o zachodzie słońca. Na środku tej polany rósł potężny dąb, a w jego konarach widać było gniazdo orła. Piękny biały ptak siedział w nim z rozłożonymi skrzydłami, zupełnie jakby chciał ochronić swe pisklęta przed niebezpieczeństwem. – Oto nasz znak! – wołał Olek. – I nasze barwy!W tym momencie na ścianie pojawił się kolejny obraz przedstawiający polską biało-czerwoną flagę i godło narodowe – białego orła w złotej koronie na czerwonym tle.Przedstawienie obejrzały wszystkie dzieci z przedszkola. Ada też. Po obiedzie grupa Olka robiła chorągiewki. Zadanie polegało na przyklejeniu biało-czerwonej karteczki do cienkiego patyczka. Z początku szło to opornie, ale już przy trzeciej chorągiewce wszyscy nabierali wprawy.– Kto chce, może sobie zabrać do domu kilka chorągiewek i patyczków – zachęcała pani. – Będzie można 2 maja udekorować nimi okno albo balkon... Niech wszyscy widzą, że cieszymy się z tego, że jesteśmy Polakami.Olkowi nie trzeba było dwa razy tego powtarzać. Nie namyślając się zbyt długo, wpakował cały plik chorągiewek i garść patyczków do swojej tekturowej teczki i zabrał do domu.Do wieczora bawił się świetnie z Adą, grał z tatą w piłkę, pomagał mamie robić kisiel. Dopiero następnego dnia przypomniał sobie o chorągiewkach.– Jutro święto flagi! – zawołał przerażony. – A ja zapomniałem o moich chorągiewkach. Pani powiedziała, że trzeba udekorować nimi dom. Sam przecież wybrałem te kolory...Ada poważnie kiwnęła główką.– Był księciem Lechem – poświadczyła zgodnie z prawdą. – I co teraz? – zapytał tato.– Będę je sklejał – oświadczył mężnie książę Lech.Niestety, szybko okazało się, że kleją mu się palce. Mama z tatą popatrzyli na niego i... zabrali się do roboty. Tym razem chorągiewki powstawały w ekspresowym tempie. Zanim zapadł zmrok, okna i balkon były udekorowane, a szczęśliwy książę Lech chrapał w najlepsze. Może śnił mu się kołujący wysoko na niebie orzeł z biało-czerwoną chorągiewką w dziobie? Kto to wie?

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.

−Jak Olek świętował Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej?

−Jakie kolory ma flaga Polski?

−Jaki ptak jest symbolem narodowym Polski?

−Co sklejał Olek w domu z rodzicami?

−Co udekorowali rodzice chorągiewkami?

−Po co ludzie dekorują flagami swoje domy?

−Jak się nazywa kraj, w którym mieszkamy?

8. Karta pracy do druku:

Wtorek -Moja ojczyzna „Przyroda w mieście”

 

1. Ćwiczenia ortofoniczne pt.Odgłosy przyrody.

Dzieci powtarzają za rodzicem bzyczenie osy (bzzz, bzzz), odgłos wiatru (fiu, fiu), chód konia (kląskanie). Odgłosy mogą być powtarzane w różnych kombinacjach (np. odlot ptaków – śpiew ptaków – chód konia).

 

2. Przyroda najbliższej okolicy Kęt -  filmik:

https://www.youtube.com/watch?v=x48flNpUJD4

3. Osłuchanie si e z tekstem i melodia piosenki Motylek.

 

Motylek, motylek fruwa nad łąką,

przez chwilę rozmawia z piękną biedronką.

 

Ref.: Wietrzyk wesołą piosenkę gra:tralalalala, tralalala.

 

Na skrzydłach motyla mienią się wzory,

do tańca zaprasza mrówki i pszczoły.

 

Ref.: Wietrzyk wesołą...

 

Motylek, motylek na listku siada,

kołysze się, bo to świetna zabawa.

 

Ref.: Wietrzyk wesołą...

 

Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

−Gdzie latał motylek?

−Z kim rozmawiał motylek?

−Co mieniło się na skrzydłach motyla?

−Kogo motylek zapraszał do tańca?

−Jakie zabawy najbardziej lubią motyle?

−A w co wy najbardziej lubicie się bawić na świeżym powietrzu?

4. Kolorowanka Motylek.

 

 

5. Rozmowa przy mapie – Kolory na mapie.

Dzieci z pomocą rodzica  wskazują na mapie góry, morze, jeziora, miasta itp.

 

6. Zabawa dydaktyczna Pocztówki z Polski.

Potrzebna będzie stara pocztówka z widokiem, klej i kartka papieru.

Rodzicu, potnij pocztówkę na 3 lub 4 elementy, a następnie poproś aby dziecko poskładało ja w całość - jak puzzle. Następnie poproś dziecko by nalepiło pocztówkę na kartkę. Porozmawiaj z dzieckiem co przedstawia pocztówka, co się na niej znajduje itp.

 

 

7. Zabawa w kończenie zdań typu:

 Rodzic wypowiada  zdanie, a dziecko je kończy.

−W parku można...

−W lesie można...

−Na łące można...

 

8. Dla chętnych dzieci zabawa plastyczna pt. Tak wygląda osiedle w mieście.

Potrzebne będą kartki A3, kredki, kolorowe obrazki z elementami przyrody (kwiatami, krzewami, drzewami), np gazetki reklamowe z biedronki ,lidla itp.

Rodzicu poproś dziecko aby narysowało na kartce  kilka bloków (prostokątów z kwadratowymi oknami) lub domów. Następnie dziecko uzupełniają powstałe rysunki o elementy przyrody – same rysuje dodatkowe elementy,lub wycinają i przykleja. Miłej zabawy

9. Poruszajmy się:

https://www.youtube.com/watch?v=Tc82wV1jV-4

Środa- Warszawa nasza stolica.

 

1. Zabawa ruchowa – ilustrowanie czynności ruchem.

Rodzic mówi jak można spędzać wolny czas, np. jeździć na rowerze, pływać łódką. Dzieci demonstrują ruch, np.: jazda na rowerze– w leżeniu na plecach wykonują rowerek, pływanie łódką – w siadzie skrzyżnym pochylają rytmicznie tułów i wiosłują rękami,pływanie w jeziorze lub morzu – w leżeniu na brzuchu – zagarnianie wody szerokimi ruchami ramion itp.

 

2. Rozmowa kierowana na temat: Warszawy Stolicy na podstawie obrzjrzanego filmu.

Filmik:

https://www.youtube.com/watch?v=HBQpff30rbA

Piosenka o Warszawie:

https://www.youtube.com/watch?v=cL1ak9-ctGY

Rodzic  przybliża dzieciom pojęcie stolica, podaje nazwę Warszawy jako stolicy Polski. Demonstruje dzieciom herb  Warszawy  prosi je o podanie, co przedstawiają i co mogło być przyczyną, że ma w  herbie takie elementy:

 Herb Warszawy,

 

 

Rodzicu, przeczytaj dziecku wiersz  Z. Dmitrocy  pt. „Legenda o warszawskiej Syrence”.

Piękna Syrenka,

Co w morzu żyła,

Raz do Warszawy

Wisłą przybyła.

Zauważyli

Ją tam rybacy,

Gdy przeszkadzała

Im w ciężkiej pracy.

Rybacy dla niej

Życzliwi byli,

Bo się jej pięknym

 Śpiewem wzruszyli.

Ale zły kupiec

Złapał ją w wodzie

I potem trzymał

 W ciasnej zagrodzie.

Z żalu i smutku

Zaczęła płakać

Na pomoc przyszedł

Jej syn rybaka.

Syrenka za to

Podziękowała

I bronić miasta

Przyobiecała.

Od tamtej pory

I dniem, i nocą.

Służy Warszawie

Swoją pomocą

 

Po przeczytaniu wiersza można zadać dziecku następujące pytania:

−Gdzie mieszkała Syrenka?

−Co zrobił Syrence kupiec?

−Kto uratował Syrenkę?

−Co obiecała Syrenka w podziękowaniu za ratunek

 

3. Interaktywne puzzle z herbem Warszawy:

 

https://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/4ef2376a253ff74f0969b27e6ec591a1_/lesson/lesson/index.html?fbclid=IwAR3ouUlc73VjccuEG2dIIAfyJ56Vyo8gyUzbyje6FLKdiKoCTSNvcJ5DV80

4. Praca plastyczna pt. Symetryczne wzory.

Potrzebne będą: farby, pędzle, kontur motyla  (złożone na pół), pastele olejne.Dzieci na jednej połowie malują grubą warstwą farby   plamki na skrzydle motyla . Składają prace na pół, wzdłuż zagięcia, i mocno dociskają dłonią – odbijają namalowane wzory.  Miłej zabawy.

 

 

Język angielski.

Zacznijmy od przypomnienia słówek związanych z pogodą.

 

Na stronie do której link znajdziecie poniżej zobaczycie liczby od 1
do 12. Klikając w każdą z tych liczb zobaczycie zagadkę. Na
przykład, pod numerem 1 będzie słówko ‘cloud’ musicie wiedzieć
co ono oznacza by spośród czterech obrazków kliknąć we właściwe.
Miłej zabawy!

 

https://www.anglomaniacy.pl/weatherPictureTest.htm#games

Następnie wykonajcie krzyżówkę (załącznik ‘crossword’).

 

Na pewno znacie już większość słówek związanych z pogodą.
Spróbujcie zatem wykonać ćwiczenie z linku poniżej. Trzeba
przenieść nazwy pod właściwy obrazek.

 

https://learnenglishkids.britishcouncil.org/word-games/weather-1

 

                                                                                        Pozdrawiam.

Czwartek „Kolory flagi”.

 

1. Zabawa pt. Segregowanie.

 

Potrzebne będą: spinacze do bielizny: białe i czerwone, talerze papierowe. Dzieci, , wykonują zadania ćwiczące sprawność i precyzję dłoni: przypinają do krawędzi talerzyka, naprzemiennie, spinacze do bielizny w kolorach białym i czerwonym.(mogą byś w dowolnym kolorze).

 

2. Nasza flaga – przybliżenie informacji na temat flagi Polski.

Rodzic  pokazuje dzieciom flagę Polski. Następnie prezentuje dzieciom zdjęcia z uroczystości, np. państwowych, na których jest widoczna flaga naszego kraju.

Może skorzystać z publikacji Biało-czerwona na stronie MEN, ze strony internetowej:

http://www.kuratorium.waw.pl/pl/dyrektor-i-nauczyciel/informacje-biezace/11343,Dzien-Flagi-publikacja-Bialo-czerwonaquot.html

Flaga państwowa – flaga, której mogą używać zarówno władze i instytucje państwowe, jak również obywatele i instytucje prywatne. Flaga państwowa z godłem – drugi wariant polskiej flagi państwowej. Ma dwa pasy poziome – u góry biały, u dołu czerwony, i herb Rzeczypospolitej Polskiej, nazywany obecnie godłem państwowym Rzeczypospolitej Polskiej, pośrodku pasa białego.

 

3. Karta pracy:

 

4. Zabawa dydaktyczna pt. Czerwone i białe.

 

Potrzebne będą: Czerwone i białe przedmioty, 2 obręcze. Dzieci segregują przedmioty ze względu na kolor. Do jednej obręczy wkładają obrazki z czerwonymi przedmiotami, do drugiej – z białymi. Rozglądają się po domu i wskazują przedmioty w czerwonym kolorze i w białym kolorze. Podają przykłady tego, co jeszcze jest czerwone i co jeszcze jest białe.

 

5. Ćwiczenia oddechowe Powiewająca flaga. Flaga dla  dziecka (może też być chusteczka).

Dzieci wciągają powietrze nosem, wypuszczają ustami, naśladując wiatr dmuchający na flagę. Wiatr jest raz silny, a raz słaby i delikatny.

 

6. Prezentowanie prawidłowej artykulacji głoski h.

Lusterko dla dziecka. Rodzic objaśnia i pokazuje prawidłową artykulację głoski h. i prezentuje głoskę h przy szeroko otwartej jamie ustnej tak, aby dziecko widziały pracę cofającego się języka. Dziecko powtarzają za rodzicem głoskę h, kontrolując w lusterku pracę języka. Następnie powtarzają sylaby: ha, ho, he, hu, hy.

 

Informacja:

Głoska h jest głoską tylnojęzykową, powstaje przez uniesienie tyłu języka do podniebienia miękkiego – powstaje wtedy szczelina, przez którą przechodzi powietrze.

 

7. Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Moja Ojczyzna.

Rodzic prezentuje wiersz. Powtarza go, a dzieci za nim, fragmentami: Ho, ho, ho, he, he, he!

 

Dla Ojczyzny śpiewać chcę.

Spoglądam na flagę,jak dumnie powiewa.

„Kocham Cię, Ojczyzno”serce moje śpiewa.

 

Ho, ho, ho, he, he, he!

 

Dla Ojczyzny śpiewać chcę.

Kocham wioski, miasta,kocham lasy, góry!

I Morze Bałtyckie,i jeszcze Mazury

 

...Ho, ho, ho, he, he, he!

 

Dla Ojczyzny śpiewać chcę.

Kocham hymn, nasz języki Orła Białego

.„Kocham Cię, Ojczyzno!”– płynie z serca mego.

 

Ho, ho, ho, he, he, he!Dla Ojczyzny śpiewać chcę.

 

A za kilka lat,kiedy będę duży,

chciałbym całym sercem

Tobie, Polsko, służyć!

 

Ho, ho, ho, he, he, he!Dla Ojczyzny śpiewać

chcę,

 

8. Zabawa rytmiczna Jesteśmy Polakami!

Rodzic prezentuje prosty rytm wraz ze słowami Jesteśmy Polakami! Dzieci wyklaskują go za nim, wytupują, uderzają dłońmi o podłogę. Mogą również podawać własny sposób rytmizowania tego tekstu i wymyślać własne słowa związane z tematem.

 

9. Dziś polecam:

https://www.youtube.com/watch?v=Xv7DNwMDoAM

10. Na koniec zajrzyjmy do naszego zaprzyjaźnionego gniazda:

https://www.youtube.com/watch?v=T9BXrusZZIw

 

Piątek „Polskie symbole narodowe”.

 

1. Zabawa dydaktyczna Jak się nazywasz?

Rodzicu proś dziecko aby się przedstawiło  (4-latki mogą także podać swój adres zamieszkania). Wyjaśni dziecku, dlaczego warto to wiedzieć i kiedy takich informacji nie należy podawać (np. nieznajomemu).

 

2. Ćwiczenia słuchowe pt. Dzielimy na sylaby.

Rodzic wypowiada sylabami słowa związane z Polską (np.: fla-ga, Wis-ła), a zadaniem dziecka jest podawanie całej nazwy.

 

3. Zabawy konstrukcyjne na dywanie – Budujemy domy.

Potrzebne będą klocki, papierowe pudełka itp.  Dziecko buduje domy i nazywa powstałe budowle.

 

4. Słuchanie wiersza E. Stadmüller Kim jesteś?

Posłuchajmy wspólnie wiersza i pooglądajmy Polskie symbole narodowe:

https://www.youtube.com/watch?v=MMTeOEIGS_E

– Czy wiesz, kim jesteś? – To oczywiste!

– Co jest Ci bliskie? – Znaki ojczyste.

Ojczyste barwy – biało-czerwone,

Ojczyste godło– orzeł w koronie.

Ojczyste w hymnie

Mazurka dźwięki,

no i stolica– miasto Syrenki.

I jeszcze Wisła,

co sobie płynie

raz po wyżynie,

raz po równinie,i

 mija miasta

prześliczne takie.

Już wiesz, kim jesteś?

– Jestem Polakiem!

 

Rozmowa na podstawie wiersza.

 – O jakich znakach ojczystych jest mowa w wierszu?

– Jakie są nasze barwy narodowe?

– Jak wygląda nasze godło?

– Jaka się nazywa najdłuższa rzeka w Polsce?

 – Kim jesteśmy, jeśli mieszkamy w Polsce.

 

5. Rodzicu przypomnij dziecku Polskie Symbole Narodowe:

 

6. Zaśpiewaj  wspólnie z dzieckiem Hymn Polski:

https://www.youtube.com/watch?v=XkSjts5vf-

 7. Karta Pracy do druku.

 

8. Poruszajmy się przy patriotycznej piosence.

https://www.youtube.com/watch?v=XkSjts5vf-s

 Język angielski

Kochane Dzieci!

 

Dzisiaj poznacie słowa opisujące Wasze codzienne czynności takie jak:
budzić się, myć zęby, jeść śniadanie, czy bawić się z kolegami.

 

Przesyłam link do krótkiego filmu

https://www.youtube.com/watch?v=qD1pnquN_DM

który pomoże Wam je poznać. Zatrzymujcie film, aby powtarzać nowe słówka. Będzie ich
dużo więc sami wybierzcie 4-5 które uważacie, że są dla Was
ważne. Moja propozycja to:

 

Wake up – obudzić się

 

Get up – wstać z łóżka

 

Brush my teeth – myć zęby

 

Wash my face – myć buzię

 

Get dressed – ubrać się

 

Play with my friends – bawić się z przyjaciółmi

 

Take a shower – brać prysznic

 

Go to bed – iść spać

 

Good night – dobranoc

 

Wybierzcie swoje ulubione i powtarzajcie je jak najczęściej!

 

Mam nadzieję, że będziecie mogli opowiedzieć mi, które słówka
wybraliście, kiedy się spotkamy.

 

                                                                                          Pozdrawiam Was bardzo serdecznie!