tydzień VII "Moja miejscowość,mój region".


Poniedziałek „Moja okolica mnie zachwyca”.

 

 

1. Pooglądajmy zdjęcia  z najbliższej okolicy.

 

 

 

 

 

Czy dzieci odgadły nawę miejscowości?

Dzieci wymieniają nazwę miejscowości, w której mieszkają. Nazywają znajdujące się tam ważniejsze obiekty.

 

2. Pooglądajcie razem filmiki dotyczące Kęt -naszej ukochanej miejscowości.

 

Filmowa legenda o powstaniu Kęt:

https://www.youtube.com/results?search_query=k%C4%99ty\

 

Jesień w gminie Kęty- filmik.

https://www.youtube.com/watch?v=CjTQxnci5RI

2. Zabawa konstrukcyjna Moja miejscowość. Klocki różnego rodzaju i różnej wielkości.Dzieci budują z klocków (różnego rodzaju i różnej wielkości) budowle przypominające te, które znaj-dują się w ich najbliższej okolicy.

 

3. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Lusterko dla dziecka. Rodzic demonstruje prawidłowe wykonywanie ćwiczeń, powtarzając je kilka-krotnie.

W mieście stoi sygnalizator świetlny –gdy świeci zielone światło: dzieci unoszą język do góry, gdy świeci czerwone światło – język umieszczają za dolnymi zębami.

Samochody – dzieci naśladują jazdę samochodem: czubek języka przesuwają po podniebieniu od zębów w stronę gardła, kilkakrotnie powtarzając ten ruch.

Wieżowiec – w wieżowcu winda kursuje raz w górę, raz w dół. Dzieci wykonują ruch językiem, unosząc go raz w stronę nosa, a raz w stronę brody.

Przedszkolaki – w przedszkolu pani wita się rano z dziećmi. Dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba na górze i każdego zęba na dole.

Konik – dzieci naśladują stukot kopyt konia: odbijają język od podniebienia, jednocześnie rozciągając, a następnie ściągają wargi w dziobek

Krowa – dzieci naśladują ruch żucia, pokazując, jak krowa na łące je trawę.

Traktor jeździ w koło po polu – dzieci unoszą czubek języka na górną wargę i wykonują koliste ruchy po górnej i po dolnej wardze.

 

4. Rodzicu przeczytaj dziecku powiadanie A. Widzowskiej Łazienki.

Czytając opowiadanie, proszę pokazać dziecku ilustracje:

Olek bardzo lubi chodzić do przedszkola. Najbardziej cieszy go zabawa w ogródku oraz wycieczki. Jednak, kiedy pani wspomniała, że planuje wyjście do Łazienek, Olek posmutniał.– Do łazienek? Mnie się wcale nie chce siusiu...– Łazienki Królewskie to znany warszawski park położony wokół pięknego pałacu – wyjaśniła pani.– A ja już tam byłem... – jęknął Maciuś.Pogoda była słoneczna, a park okazał się pełen niespodzianek. Dzieci odwiedziły Amfiteatr, gdzie w dawnych czasach odbywały się przedstawienia dla króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Pani powie-działa, że wciąż można tu podziwiać sztuki teatralne i koncerty.– Ten król miał na imię tak jak ja – ucieszył się Staś. – Ciekawe, czy lubił frytki...– Wtedy nie znano frytek – wyjaśniła pani.W południowej części Łazienek znajdowała się wielka misa, a nad nią rzeźba lwa wypluwającego wodę.– Zobaczcie, jakie źródełko! – pisnęła Zosia. – Możemy umyć ręce?– Oczywiście.– A ten lew gryzie?– Nie, to tylko fontanna w kształcie lwiej głowy – uspokoiła ją pani.– Ja już tu byłem – jęknął po raz drugi, Maciuś.– Ale marudzisz – zdenerwował się Olek.W stawie pływały ogromne pomarańczowe karpie. Podczas, gdy pani pokazywała dzieciom sikorki, Zuzia z Kubą postanowili nakarmić karpie resztkami bułki, którą Zuzia zabrała na wycieczkę. Gdy tylko pani to zauważyła, powiedziała dzieciom, że w każdym parku obowiązuje regulamin. W Łazienkach Królewskich zgodnie z regulaminem nie wolno karmić zwierząt i rozsypywać im pokarmu. Nie wolno także dotykać zwierząt w szczególności wiewiórek i pawi. – Ja już tu byłem – znów odezwał się Maciuś.Nawet wiewiórki nie wywołały uśmiechu na jego buzi. Jednak przy wyjściu z parku, Maciuś zaskoczył wszystkich.– Tutaj nie byłem! Co to za pan pod żelaznym drzewem? – zapytał, wyraźnie ożywiony.– To jest pomnik Fryderyka Chopina, polskiego kompozytora i pianisty. A drzewo, pod którym siedzi, to wierzba, symbol Polski. Maciuś po raz pierwszy uśmiechnął się od ucha do ucha i powiedział:– Też bym chciał taki pomnik w mojej łazience...Kolejnym punktem wycieczki była stadnina koni znajdująca się nieopodal Warszawy.– Konie! – zawołał nagle rozradowany Olek.Rzeczywiście, za ogrodzeniem spokojnie pasły się konie: brązowe, czarne, nakrapiane i nawet jeden biały. Dzieci mogły je pogłaskać po mięciutkich chrapkach. Były tam nawet dwa kucyki z warkoczykami zaplecionymi na grzywach.– Może zamiast psa rodzice zgodzą się na konia? – pomyślał Olek. – Tylko gdzie on by mieszkał? Muszę to jeszcze przemyśleć.

 

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.

−Dokąd dzieci wybrały się na wycieczkę?

−Co znajdowało się w parku w Łazienkach Królewskich?

−Jaki kształt miała fontanna, którą zobaczyły dzieci w parku?

−Jakie zwierzęta dzieci wydziały w parku?

−Jak się nazywa słynny polski muzyk, którego pomnik znajduje się w warszawskich Łazienkach?

−Gdzie dzieci udały się po zwiedzeniu Łazienkach?

 

5. Słuchanie utworu F. Chopina Mazurek As-dur:

Prosimy dzieci, aby słuchając utworu F. Chopina Mazurek As-dur, w dowolny sposób pokazały ruchem to, o czym według nich opowiada muzyka.

 https://www.youtube.com/watch?v=oLUoju3Dse8

https://www.youtube.com/watch?v=Y2JDVUhBN-Q

6. Praca plastyczna.

Potrzebne będą farby.

Rodzicu odtwórz ponownie nagrania i poproś aby dziecko namalowało to co słyszy.

Miłej zabawy!

 

7. Troszkę ruchu przy muzyce:

https://www.youtube.com/watch?v=EuCip5y1464&list=PLt3FJASYjFdZHGrQHchgQekf2a1GgeAy0

8. Pamiętacie o Bocianach? Zajrzyjcie do nich na chwileczkę!

https://www.youtube.com/watch?v=T9BXrusZZIw

9. Karta pracy do druku:

Narysuj serduszko przy obrazku najbardziej przypominającym Kęty.

Wtorek „Jesteśmy uprzejmi wobec innych.”

 

1. Wprawka dramowa – prezentowanie się przed grupą.

 

Drodzy rodzice, stwórzmy dziecku w tym tygodniu kilka okazji aby mogło się ukłonić i przedstawić (może coś o sobie opowiedzieć). Ważne aby dziecko miało widownię, np, babcie , dziadka ciocię it.

 

2. Ćwiczenia słuchowe Co słychać wokół nas?

Podczas spacerku poprośmy dziecko aby  przez chwilę było bardzo cicho i uważnie słuchało odgłosów wokół.Następnie dziecko opowiadają, co słyszy. Miłej zabawy!.

 

 

Proszę aby Państwo kilkakrotnie w tym tygodniu  odtworzyli tą piosenkę, aby dziecko miało możliwość zapoznać się z melodią i tekstem.

Tak jak zawsze zachęcam do nagrywania naszych pociech i wysyłania nagrań na adres sabinajanuszyk@wp.pl  Nagranie można zrobić za pomocą zwykłego dyktafonu w telefonie. Gorąc zachęcam!!!.

 

 

Przepraszam i dziękuję,

magiczne słowa znam

i jeszcze słowo: proszę

 przypominam wam.

 

Ref.: Dobre wychowanie

to jest ważna sprawa,

grzeczny bądź i miły,

taka moja rada

 

Pamiętać zawsze musisz,

gdy obiad smaczny jesz,

że mlaskać nie wypada,

dobrze o tym wiesz.

Ref.: Dobre wychowanie...

 

A kiedy z kolegami

wesoło spędzasz czas,

to możesz do zabawy

też zaprosić nas.

Ref.: Dobre wychowanie...

 

 

Rozmowa na podstawie tekstu piosenki.

−Jakie magiczne słowa są wymienione w piosence?

−Dlaczego te słowa są magiczne?

−Dlaczego nie wolno mlaskać przy obiedzie?

−W jaki sposób można zaprosić kogoś do zabawy?

−Co to jest dobre wychowanie?

4. Zabawa badawcza- Co jest słodkie, a co słone?

Potrzebne będą: Dwie szklanki z ciepłą wodą, dwie łyżeczki, sól, cukier.

Dzieci wsypują produkty do kolejnych szklanek i mieszają je łyżeczkami. Pytamy o to, dlaczego ich zdaniem cukier i sól zniknęły. Dzieci delikatnie próbują powstałych roztworów, określając ich smak.

 

5. Zabawa badawcza- Powietrze jest bardzo ważne.

Potrzebne będą dwa słoiki różnej wielkości, dwie małe świeczki (typu tealight), dwa talerzyki, zapałki/zapalniczka.

Rodzic ostrożnie  stawia świeczki na talerzykach i podpala ich knoty. Następnie przykrywa je słoikami i wspólnie z dziećmi obserwuje, gdzie świeczka zgaśnie szybciej. Dzieci mogą podać swoje wnioski. Można wytłumaczyć, że tam, gdzie był mniejszy słoik, było mniej tlenu, a w większym słoiku było go więcej.

 

6. Zapraszam do pooglądania filmiku Myszka w Paski i dobre maniery.

https://www.youtube.com/watch?v=YPlUtgcMwuE

https://www.youtube.com/watch?v=lqS3e92mTFQ

7. Na koniec trochę ruchu!

https://www.youtube.com/watch?v=oGJg1RSOof4

8. Kropkowanie - malowanie.

 

Środa "Domy i domki".

 

1. Zabawa popularna Maszerują dzieci drogą.

 

Maszerują dzieci drogą,-maszerują w miejscu,

raz, dwa, trzy!wyklaskują rytmicznie,

Lewą nogą, prawą nogą, -wystawiają do boku lewą nogę i prawą nogę,

raz, dwa, trzy!wyklaskują rytmicznie,

A nad drogą słonko świeci,-wznoszą obie ręce wysoko w górę,

i uśmiecha się do dzieci,- obracają się wokół własnej osi,

raz, dwa, raz, dwa, trzy!-wyklaskują rytmicznie.

Słowa i melodia:

https://www.youtube.com/watch?v=urLZOP2MtVs

 

2. Zabawa twórcza - Tworzymy miasto.

Potrzebne będą klocki , duży arkusz szarego papieru, flamastry.Dzieci obrysowują figury geometryczne, tworząc domy,domki i domeczki które kolorują.

Jeżeli nie mamy klocków możemy użyć małych kwadratowych lub prostokątnych pudełeczek, książeczek które ostrożnie obrysowujemy. Miłej zabawy!!!

 

3. Zabawa logopedyczna pt.Mów tak jak ja!

Rodzic wydaje różne dźwięki, z różnym natężeniem i różną intonacją (np. la-la-la, la-mi-la), a dziecko powtarza je w ten sam sposób.

 

4. Nauka piosenki pt.Przepraszam, dziękuję.

Nagranie piosenki:

 

Rodzicu porozmawiaj z dzieckiem o roli magicznych słów w codziennych kontaktach między ludźmi. Proszę aby dzieci podały przykłady sytuacji, w których powinno się użyć słów: przepraszam, dziękuję, proszę.

 

5. Karta pracy do druku.

 

 

 

6. Poruszajmy się troszeczkę:

 

https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M

https://www.youtube.com/watch?v=3MiyEskvmm8

7. Dziś polecam:

http://e-p-e.pl/pliki/491,wycinanki.pdf

 

Język angielski

 

Dzień dobry,

 

W ramach utrwalenia słówek ze zwierzątkami przesyłam linki.

Posłuchajcie odgłosów zwierzątek i nazwijcie je po angielsku.

Oczywiście nie wszystkich uczyliśmy się ale możecie nazwać te,

które pamiętacie. Na pewno będzie ich dużo! Miłej zabawy

 

https://www.youtube.com/watch?v=So2fgFBvc0g

 

Po tym ćwiczeniu możecie posłuchać tego:

 

https://www.youtube.com/watch?v=YCvzPBUPZ9w&t=77s

 

Dodatkowo poznajcie słówka ze zwierzątkami żyjącymi w Afryce

 

https://www.anglomaniacy.pl/wildAnimalsDictionary.htm#flashcards

 

Należy klikać w obrazki, wtedy pojawią się nazwy. W ten sposób

można zabawić się w grę, którą na pewno bardzo dobrze znacie

-MEMORY.

 

W załączeniu przesyłam plik do wydrukowania (wild animals 1). Trzeba

połączyć obrazki z nazwami.

 

Możecie pobawić się w detektywów i poszukać ukrytych słów

(załącznik: farm animals).

 

                                                                                            pozdrawiam Was bardzo serdecznie!

 

 

Czwartek” Najpiękniejszy dom”.

 

1. Zabawa matematyczna pt. Liczenie pięter.

Potrzebne będą: Klocki lego lub drewniane.Dzieci układają fundament – parter dla wieży – a następnie budują wieżę z kolorowych klocków. Licząc piętra, używają liczebników porządkowych: pierwsze, drugie, trzecie, czwarte, piąte.

 

2. Rozmowa z dziećmi na temat: Do czego są potrzebne klucze?

Potrzebne będą:różne klucze do drzwi.

Dzieci oglądają różne klucze i zastanawiają się, do czego są potrzebne, np.: do otwierania i zamykania drzwi mieszkania, domu lub garażu, do kłódki, do samochodu, do zapięcia rowerowego, walizki itp. Przeprowadzamy z dziećmi manipulacje z różnymi zamkami, kłódkami, skoblami, zasuwkami, haczykami oraz z rzepami, suwakami, guzikami, sznurowadłami; przedmioty, które mają zamknięcia, np.: skrzyneczki, kuferki, zapięcia rowerowe, kłódki itp.Dzieci ćwiczą otwieranie i zamykanie, manipulują, dopasowują klucze, zamykają i otwierają zamki.

 

Uwaga należy zachować ostrożność, aby dziecko nie zamknęło się samo  albo nas w mieszkaniu :-)!!!

 

3. Zabawa plastyczna pt.Klucz do domu.

Potrzebne będą: plastelina, ciastolina itp. wałek do ciasta, różne klucze. Dzieci wykonują odciski różnych kluczy w rozwałkowanym kawałku plasteliny.

 

4. Prezentowanie prawidłowej artykulacji głoski d przed lustrem.

Rodzic objaśnia i pokazuje prawidłową artykulację głoski d. Prezentuje głoskę d przy szeroko otwartej jamie ustnej, tak aby dzieci widziały pracę języka. Dzieci powtarzają za rodzicem głoskę d, kontrolując w lusterku pracę języka. Następnie powtarzają sylaby: da, do, de, du, dy.

Głoska d jest głoską przedniojęzykowo-zębową, powstaje przez uniesienie czubka języka za górne zęby, gdzie następuje zwarcie go z podniebieniem i lekkie opuszczenie w dół.

 

5. Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Moja miejscowość.

Prezentujemy  wiersz  wiersz i pytamy dzieci: Czym różnią się domy na wsi i w mieście? Powtarzamy wiersz, a dzieci – fragment tekstu: Da, do, du, da, do, da, w pięknym domu mieszkam ja!

 

Ile bloków stoi w mieście!

Jedne duże, inne małe.

Ten jest żółty, tamten szary,

a te obok – całkiem białe.

Mkną ulicą samochody;

wszędzie pełno zakamarków.

By odpocząć od hałasu,

zawsze można iść do parku.

Da, do, du, da, do, da,w pięknym domu mieszkam ja!

 

6. Zabawa orientacyjno-porządkowa pt.Moja miejscowość.

Dzieci (można zaprosić rodzeństwo) poruszają się swobodnie po pomieszczeniu.Kiedy rodzic klaśnie i wypowie nazwę miejscowości, w której mieszkają, dzieci podskakują, a kiedy wypowie inną nazwę – kucają. Miłej zabawy

 

7. Karta pracy: kolorowanka.

 

8. Dziś polecam eksperyment pt. Co pływa co tonie.

http://dzieciecafizyka.pl/eksperymenty/co-plywa-co-tonie/ 

Zachęcam również do korzystania z materiałów udostępnianych w ramach Akcji „Dzieci Uczą Rodziców w Domu”:

https://spwp1.edukacja.kety.pl/aktualnosci/dzieciucza-rodzicow-w-domu-materialy-edukacyjne-do-pobrania

9. Troszkę ruchu Idziemy do z o.o.

https://www.youtube.com/watch?v=rXz-hKkUvoM

 

Piątek „ Moje najbliższe otoczenie”.

 

1. Drogi rodzicu pooglądaj razem z dzieckiem przepiękne zdjęcia z Biuletynu Kęt pt. Historia w budynkach zaklęta:

 

„Wieś Kęty powstała przed 1242 r. Założenie osady miejskiej nastąpiło miedzy 1260 r. a 1277 r., co sprawiło, że Kęty są jednym z najstarszych miast Małopolski.Nazwa Kęty pochodzi prawdopodobnie od słowa kąt (w rozumieniu zakątek)”-cytat z poniższej publikacji:

https://www.kety.pl/pliki/Biuletyn.pdf

Po obejrzeniu biuletynu zapytaj dziecko:

-jak nazywa się miejscowość w której mieszka?

-pod jakim adresem mieszka?

 

2. Czas na wirtualny spacerek po Ketach:

 

http://spacer.kety.pl/

3. Burza mózgów pt.W mojej miejscowości.

Rodzic prosi, aby dziecko dokończyło zdanie: W mojej miejscowości... Jeśli jest to za trudne, można zdanie rozwinąć, np. W mojej miejscowości lubię...

 

4. Rodzicu przeczytaj dziecku  wiersz L. J. Kerna pt. Nasze podwórko.

Nasze podwórko to miejsce,

które najlepiej znamy.

Wszyscy,

bez żadnych wyjątków,

takie podwórko mamy!

Nasze podwórko to teren

najbardziej nam bliski na ziemi.

W zimie śnieg na podwórku leży,

a w lecie się trawa zieleni.

Gdy słońce świeci na niebie,

wesołe jest nasze podwórko,

smutnieje zaś, gdy się zjawi

pan deszcz z ponurą córką chmurką.

 

Czasami z naszego podwórka,

na którym się co dzień bawimy

,widać wieże kopalni

lub wielkiej huty kominy.

I czy to będzie w Gliwicach,

w Toruniu,

w Łomży,

czy w Krośnie,

gdy spojrzysz na nasze podwórko,

to stwierdzisz, że ono rośnie!

Bo naszym podwórkiem nie jest

to tylko, co jest blisko,

ale i traktor w polu,

i stadion,

i lotnisko,

i jakiś stary zamek,

i lasy na pagórkach,

I Wisła, która płynie

środkiem Naszego Podwórka.

 

Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

−Co to jest nasze podwórko?

−Czy naszym podwórkiem można nazwać plac zabaw w przedszkolu albo teren wokół przedszkola?

−Jak myślicie, kiedy podwórko się cieszy, a kiedy smuci?

−Co widać z naszego podwórka w przedszkolu, a co z waszych domów?

 

5. Pooglądaj Herb Kęt- naszego ślicznego miasteczka, przyjrzyj się mu uważnie...

 

Pokoloruj zgodnie z powyższym wzorem:

Język angielski.

 

Dzień dobry,

na początek poznajcie słowa związane z pogodą:


https://www.anglomaniacy.pl/weatherDictionary.htm#flashcards

Taka sama zasada jak ostatnio- klikamy w obrazek, wtedy wyskoczy nam
nazwa.

 

Następnie wydrukujcie plik (weather 1 ) pokolorujcie obrazki i
wytnijcie okienka. Wymieszajcie i spróbujcie połączyć nazwy z
obrazkami. Trzymam za Was kciuki!

W tym linku znajdzie grę MEMORY na utrwalenie słownictwa:


https://www.anglomaniacy.pl/weatherMatching.htm

Poznajcie również piosenkę o pogodzie:

 

https://www.youtube.com/watch?v=rD6FRDd9Hew

 

                                                  Miłego weekendu!