Tydzień IX "Mieszkańcy łąki"


Poniedziałek”Mieszkańcy łąki”

 

1. Oglądanie zdjęć oraz filmiku łąki i jej mieszkańców.

https://www.youtube.com/watch?v=8krnRKa9jWI

Dzieci wspólnie z Rodzicami oglądają film przedstawiające łąkę i jej mieszkańców.  Dzieci nazywają mieszkańców łąki.

2. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Lusterko dla każdego dziecka. Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.

Bocian i żaba –dzieci naśladują dziób bociana,ściągając wargi mocno do przodu, otwierają je i zamykają, a następnie rozciągają szeroko wargi jak żaba, która jest zadowolona, że schowała się przed bocianem.

Biedronka ma dużo kropek – dzieci rysują czubkiem języka kropki na podniebieniu, przy szeroko otwartych ustach, unosząc język do góry.

Kret – tak jak kret wychodzi ze swego podziemnego domku, tak dzieci unoszą język do góry, w stronę nosa, a potem znów chowają za górnymi zębami.

 • Pszczoła – dzieci naśladują bzyczenie pszczoły: bzzz, bzzz, bzzz.

Motyl – jak motyl porusza skrzydłami, tak dzieci poruszają naprzemiennie językiem od jednego do drugiego kącika ust.

Konik polny – tak jak konik polny skacze w górę i w dół, tak dzieci otwierają szeroko usta i językiem skaczą za górne zęby i za dolne zęby. W tym ćwiczeniu język nie wychodzi przed zęby.

 

3. Zabawa muzyczno-ruchowa Poruszamy się jak...

 

motyl – dzieci biegają i machają rękami,

konik polny – dzieci skaczą obunóż,

bocian – dzieci unoszą zgięte w kolanach nogi wysoko do góry,

żaba – dzieci podskakują jak żaby (z przysiadu podpartego).

 

4. Zabawa ruchowa Ślimak. Dzieci recytują rymowankę i rysują za Rodzicami spiralną skorupę ślimaka palcem wskazującym, np. na dywanie, w powietrzu, na plecach brata, siostry, mamy.

 

Ślimak, ślimak, wystaw rogi,

dam ci sera na pierogi.

Jak nie sera,

to kapusty– od kapusty będziesz tłusty.

 

5. Zabawa ruchowa z elementem skoku – Z kwiatka na kwiatek.

Rodzic tworzy i układa na podłodze w rzędzie obok siebie obręcze *mogą być zrobione z szalika, (kwiatki). Dzieci mają za zadanie, skacząc z nogi na nogę, wskoczyć do każdej obręczy, tak aby żadnej nie pominąć.

 

6. Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Łąka.

 Czytając opowiadanie, prezentujemy ilustracje do niego.

 

Był piękny majowy dzień i przedszkolaki wybrały się na spacer. Chłopcy bardzo chcieli iść na boisko, żeby popatrzeć, jak trenują piłkarze, ale pani powiedziała, że na łące dzieje się o wiele więcej ciekawych rzeczy.– Przecież łąka to tylko trawa, nic więcej tam nie ma – zmartwił się Tomek.– Na pewno są ptaki. Dziadek mi o nich opowiadał – odezwał się Olek. – Może nawet będzie jakieś gniazdko.– A w gniazdku jajeczka – dodała Ada.– Postaramy się policzyć na palcach wszystkich mieszkańców łąki. Dobrze? – zaproponowała pani.Dzieci chętnie się zgodziły i zaczęła się wspaniała zabawa.– Konik polny! – zauważyła Kasia.– Ale wysoko skacze!– A ja widzę biedronki – Małgosia położyła jedną z nich na rączce, a dzieci podeszły bliżej.– Jaki kolor ma biedronka? – spytała pani.– Czerwony.– I ma czarne kropeczki.– A ja widziałem kopter! – krzyknął mały Jaś.– Co to jest kopter? – zdziwił się Olek.– Może chodzi o helikopter? – zapytała z uśmiechem pani. – Chyba wiem, co widziałeś. To z pewnością była ważka. Ważki mają dużą głowę, podłużny tułów i skrzydełka podobne do śmigła.– O! Lecą następne! – zawołał Piotruś.– Proszę pani, a tu są dziury!Wszyscy podeszli bliżej, żeby je zobaczyć. W ziemi znajdowały się głębokie tunele.– Ciekawe, kto w nich mieszka. Jak myślicie?– Pająk – powiedziała Zosia.– A ja myślę, że smok.Pani wyjaśniła przedszkolakom, że w takich norkach mieszkają myszki nornice i poprosiła dzieci, żeby nie wkładały tam patyków ani nie wrzucały kamieni.– To jest domek myszki, więc nie wolno zakłócać jej spokoju – powiedziała.Dzieci zauważyły też kilka kopców kreta, większych niż babki z piasku. Cała łąka tętniła życiem, aż zabrakło paluszków do liczenia pszczółek, trzmieli, kosmatych bąków, skowronków i motyli.74Dzieci zrozumiały, że w maju cała przyroda rozkwita, a na łąkach rosną stokrotki, chabry, maki i wiele innych pachnących kwiatków.Po powrocie do przedszkola dzieci nauczyły się nowej piosenki: Motylek Usiadł w maju na kwiatku motylek.Tupnął nóżką, a z kwiatka spadł pyłek.Machnął łapką i z kwiatka spadł płatek.Ach, nabroił ten motyl gagatek!Teraz fruwa i leczy rabatki.I udaje, że skrzydła to płatki.Chciała zerwać kwiatuszek Agatka.Teraz wącha motylka,nie kwiatka!

 

•Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.

−Dokąd dzieci wybrały się na spacer?

−Wymieńcie zwierzęta, które dzieci widziały na łące?

−Jakie zwierzątka kopią kopce na łące?

−Gdzie mieszkają myszy polne?

7. Karta pracy do druku:

8. Zabawa ruchowa pt. Kto jak skacze?

https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ

Język angielski

Dzień dobry,

 

Jestem bardzo ciekawa, które słówka wybraliście i  zapamiętaliście
z ostatniej lekcji. Dzisiaj chciałabym, żebyście spróbowali
rozwiązać zadania, które mają na celu utrwalenie tych słówek.

 

Na początek, zobaczcie i posłuchajcie piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=1n9rsD5L5NU

.Słuchajcie uważnie,
które słówka już znacie i próbujcie śpiewać! Następnie
przejdźmy do ćwiczeń…

 

Po pierwsze, przesyłam Wam wykreślankę. Zadanie polega na tym, aby po
pierwsze ponumerować obrazki ze zdaniami od 1 do 16. Oczywiście nie
wszystkie słówka musicie znać już dzisiaj! Uzupełnijcie więc tylko
te, które znacie i tylko ich szukajcie w rozsypance wyrazowej. To
zadanie może przypominać pracę detektywa! Na końcu znajdziecie
odpowiedzi do tego ćwiczenia.

 

Po drugie, znalazłam dla Was ćwiczenie, w którym zobaczycie 16
obrazków, a każdy z nich ma 4 odpowiedzi. Musicie wybrać tylko
jedną, która jest prawdziwa. Tutaj znowu wykonajcie tylko te
przykłady, których słówka znacie. Być może dzięki tym ćwiczeniom
uda Wam się poznać nowe słówka!

 

Załączam również obrazki z podpisanymi czynnościami. Przyjrzyjcie
się podpisom, może skorzystacie wykonując ćwiczenia?

 

Trzymam Za Was kciuki!

Wtorek „Biedroneczki”

 

1. Ćwiczenia słuchowe Skąd ten dźwięk?

Rodzic  prosi, aby dzieci zamknęły oczy. Następnie ustawia się w różnych miejscach sali i wydając dźwięki (np. szum, syczenie), prosi, aby dzieci wskazały palcem, skąd dochodzi dźwięk. Po wykonaniu zadania, dzieci otwierają oczy, sprawdzają poprawność jego wykonania.

2. Ćwiczenia oddechowe pt.Spokojnie oddychamy na łące.

Mała (lekka) książka dla dziecka. Prosimy  dzieci, aby położyły się na plecach i wyobraziły sobie, że znajdują się na łące. Proponujemy dzieciom, że nauczą się spokojnie oddychać. Rodzic kładzie na brzuchu dziecka książkę i określa prawidłowy tor oddechowy: wdech nosem – wydech ustami.

3. Wprowadzenie – omówienie wyglądu biedronki.

Obrazek biedronki:

Pokazujemy  dzieciom obrazek biedronki z 2 oraz z 7 kropkami.

Informuje dzieci, że w naszym kraju występują biedronki z 2 i 7 kropkami. Następnie pytamy: Jaka jest biedronka?, Jak wygląda? Dzieci opisują jej wygląd, swoje skojarzenia itp. Liczymy kropki biedronek.

 

4. Osłuchanie z tekstem i melodią piosenki Mała biedroneczka:

 

Mała biedroneczka siedem kropek miała,

na łące zielonej wesoło fruwała.

Złapał ją pajączek w swoją pajęczynę.

„Uratuję cię, biedronko, a ty mi coś przynieś”

 

Ref.: Biedroneczko, leć do nieba,przynieś mi kawałek chleba.

 

Mała biedroneczka siedem kropek miała,

na łące zielonej wesoło fruwała.

Złapał ją wróbelek, niesie tę kruszynę

 

.„Uratuję cię, biedronko, a ty mi coś przynieś”

 

Ref.: Biedroneczko, leć...3.

Mała biedroneczka siedem kropek miała,

na łące zielonej wesoło fruwała

.Złapała ją żaba i po wodzie płynie

.„Uratuję cię, biedronko, a ty mi coś przynieś”

 

Ref.: Biedroneczko, leć...

 

Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

−Gdzie latała mała biedronka?

−Ile kropek miała mała biedroneczka?

−Jakie zwierzęta spotkała na łące?

−Co powiedziało jej każde zwierzątko?

 

5. Opowiadanie Co przydarzyło się biedronce?

Pooglądajcie razem historyjkę obrazkową. Poproś aby dziecko opowiedziało co przydarzyło się biedronce na majowej łące?

6. Kolorowanka Biedroneczka:

Środa „Co się dzieje na łące?”

 

1. Ćwiczenia graficzne Sieć pajęcza.

Potrzebne będą: arkusz szarego papieru, czarny marker.

Rodzic rysuje na arkuszu szarego papieru przecinające się linie główne pajęczyny i zapoczątkowuje rysowanie linii poziomych pomiędzy nimi, które kończą rysować dzieci.

 

2. Zabawa plastyczno - dydaktyczna pt. Rodzina pająków.

Potrzebne będą:talerzyki papierowe z różną liczbą kropek (po 4 lub 5) , czarna farba, flamastry, mokre chusteczki. Dzieci odbijają na talerzykach papierowych kciuk zamoczony w farbie tyle razy, ile jest kropek. Po odbiciu kciuków wycierają ręce mokrymi chusteczkami. Następnie dorysowują flamastrami odnóża, czułki i oczy pająków, pamiętając, że pająki po każdej stronie mają cztery odnóża. Na talerzyku dorysowują pajęczynę.

 

3. Karta pracy:

 

4. Zabawa z pokazywaniem pt Lata mucha.

Rodzic  recytuje rymowankę, a dzieci głaszczą części ciała wymienione w rymowance:

Lata mucha koło ucha,

lata bąk koło rąk,

lecą ważki koło paszki,

lata pszczoła koło czoła,

lata mucha koło brzucha

,lecą muszki koło nóżki,

biegną mrówki koło główki,

pełznie gąsieniczka koło policzka.

 

5. Praca plastyczna pt.Owady na łące.

Potrzebne będą: plastelina lub glina, zielona krepina, nożyczki, tektura lub sztywny karton.Dzieci wyrabiają plastelinę w dłoniach, nadając jej plastyczną formę. Wykonują podobiznę owada mieszkającego na łące: motyla, pszczołę, osę, mrówkę, bąka, żuka, muchę. Wykonują wspólną makietę łąki – nacinają zieloną krepinę, umieszczają na niej swoje prace, Miłej Zabawy!

6. Poćwiczmy z Lilusią:

https://www.youtube.com/watch?v=Tc82wV1jV-4

Czwartek”Kwiaty majowej łąki”

 

1. Zabawa ruchowa przy piosence.

Przypomnienie piosenki pt. Mała Biedroneczka.

Tradycyjnie czekam na nagrania dzieci sabinajanuszyk@wp.pl Gorąco zachęcam!!!, zostanie wspaniała pamiątka.

Podczas dwóch pierwszych zwrotek dzieci  biegają i naśladują lot biedronki, a podczas refrenu zatrzymują się unoszą ręce do góry i obracają się wokół własnej osi.

 

2. Zabawa matematyczna Maki, kaczeńce, niezapominajki.

Potrzebujemy:liczmany  czyli czerwone, żółte i niebieskie kwiatki wycięte z papieru kolorowego, obręcze w tych kolorach (mogą być zrobione np. ze sznurka0).

Rodzic rozsypuje kolorowe kwiaty na dywanie – łące. Dzieci postępują zgodnie z poleceniami:

• segregują kwiaty ze względu na kolor, wkładają do właściwych obręczy,

• układają rytm z kwiatów rozpoczęty przez rodzica: czerwony, żółty, niebieski, czerwony, żółty...

• układają dowolne rytmy.

 

3. Zabawa z pokazywaniem Wianek dla mamy.

Dzieci pokazują ruchem słowa opowiadania :

 

Na majowej łące rosną różnokolorowe kwiaty - dzieci unoszą dłonie od podłogi w górę,

 

Pachnące maki, konwalie, fiołki i rumianki. - dzieci unoszą dłonie do nosa, robią wdech nosem,

Dzieci przyszły na łąkę - dzieci maszerują po pokoju,

i nazrywały kwiatów - dzieci wykonują ruch zrywania kwiatów,

z których uplotły wianek dla mamy - dzieci robią młynek przedramionami przed sobą,

Zaniosły mamie niespodziankę, - dzieci maszerują w miejscu, łączą dłonie na wysokości piersi,

a mama uśmiechnęła się i mocno przytuliła.- dzieci splatają ręce na wysokości ramion.

 

4. Kwiaty i mieszkańcy  majowej łąki:

 Obejrzyjcie filmik:

Kwiaty:

https://www.youtube.com/watch?v=aNwLAGTS74c

Mieszkańcy:

https://www.youtube.com/watch?v=toHxCZxUjac

5. Karta pracy

6. Poruszajmy się:

https://www.youtube.com/watch?v=4tZK3mNaOJE

Piątek „Jak tu pięknie i wesoło!”

 

1. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej pt. Tęczowa łąka.

 

Pooglądaj prezentacje i posłuchaj wierszyka:

 https://www.youtube.com/watch?v=fb5lpsQh97k

Lśni jak tęcza – łąka w maju.

Kolorów tu tyle!

Na stokrotkach, mleczach, makach

siadają motyle.

Z norki właśnie wyszła myszka,

 a za nią jej dzieci.

A nad nimi, w stronę stawu

wielki bocian leci.

Pszczółka bawi się w kolory

 -czerwonego szuka.

Gdzieś na samym skraju łąki,

dzięcioł w drzewo stuka.

Konik polny już się zmęczył

i gra coraz ciszej

A do taktu, na rumianku

osa się kołysze.

Bąk coś bąknął niewyraźnie,

mocno zawstydzony.

W łapkach przyniósł słodki nektar

dla swej przyszłej żony

.A spod liścia, po łodydze

wspięła się dżdżownica

i rozgląda się po łące,

i wszystkim zachwyca!

 

Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

−Jakie zwierzęta występowały w wierszu?

−Czy łąka w maju jest kolorowa czy ponura?

−Które zwierzę zamieszkujące łąkę podoba wam się najbardziej

 

2. Zabawa twórcza Jaka jest łąka?

Nagranie muzyki relaksacyjnej z odgłosami łąki:

 

https://www.youtube.com/watch?v=bgmm4e9ARw4

Prosimy, aby dzieci przez chwilę wysłuchały nagrania, wyobrażając sobie, że są na łące. Po wykonaniu tego zadania, prosimy, aby opowiedziały, co na niej widziały lub jaka była ta łąka (młodszym dzieciom może podsuwać pomysły, np.: Czy były tam bociany? Czy było tam dużo zieleni? Czy był tam niedźwiedź? – które nakierują na tworzenie obrazu).

3. Zabawa ruchowa Motyle.

Przeszkody do ustawienia  (np. krzesło, pudełko).

Dzieci naśladują motyle i latają nad łąką, omijając ustawione przez rodzica przeszkody. Na sygnał rodzica (np. klaśnięcie) motyle przykucają.

 

4. Rozwiązywanie zagadek:Kto odgadnie???

 

Ma długie nogi i dziób czerwony,

wrócił niedawno z dalekiej strony.

Z żabkami raczej niechętnie gada,

taka to jego największa wada! (bocian)

https://www.youtube.com/watch?v=T9BXrusZZIw

Skaczą zielone po majowej łące,

ogrzewa je ciepłe, wesołe słońce. (żaby)

https://www.youtube.com/watch?v=c-1VNN2FtHA

Wolno sunie, hen przed siebie,

nie poprosi o domek ani mnie, ani ciebie.

Ma go ciągle na sobie,

nie służy tylko ku ozdobie. (ślimak)

 https://www.youtube.com/watch?v=TeBRsmYPERc

 Gdy zaświeci słonko

nad majową łąką,

wesoło latają

i kolorowe jak one kwiaty odwiedzają. (motyle)

 https://www.youtube.com/watch?v=Za1djTAb4qs

Miłego weekendu!