Tydzień II- "Wiosenne przebudzenie"


 

 

Poniedziałek - "Oznaki wiosny"

1. Pooglądaj filmik z oznakami wiosny.

 

https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY

2. Zabawa dydaktyczna - Wiosenne kolory

Poproś dziecko aby powiedziało jakie kolory kojarzą się mu z wiosną i dlaczego. Poproś dziecko aby wyszukało w najbliższym otoczeniu najwięcej przedmiotów w takich kolorach jak np, zielony jak młode listki, żółty jak słoneczko, forsycje, biały jak kwitnące płatki kwiatów, fioletowy jak krokus.

 

3. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

 

Wąchanie kwiatków– dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując wąchanie kwiatków.

Podlewamy kwiatki– pompujemy wodę do konewki, dzieci unoszą język do góry, w stronę nosa, opuszczają go w stronę brody, a następnie obie wargi wysuwają do przodu.

Bocian – dzieci wysuwają wargi mocno do przodu, naśladują dziób bociana, następnie otwierają szeroko wargi i je zamykają.

 Żaba–żaba schowała się przed bocianem pod liściem i uśmiecha się szeroko– dzieci szeroko rozciągają wargi, potem uśmiechają się i ściągają wargi.

Kukułka – dzieci ściągają wargi do przodu i naśladują kukułkę – mówią: ku, ku, ku, ku.

Wiosenne porządki – przy szeroko otwartej jamie ustnej język wymiata wszelkie zakamarki: wędruje za górne i za dolne zęby.

 

4. Słuchanie opowiadania E. Stadtmüller pt. Witaj, wiosno!

 

Kiedy ta wiosna w końcu przyjdzie – marudziła Ada. – W przedszkolu już dawno śpiewamy o niej piosenki, wycinamy kolorowe motylki i kwiatki, a ona nic.– Jak to: nic – oburzył się tato. – Wiosna pracuje pełną parą, aby wybuchnąć zielenią, gdy tylko spadnie pierwszy ciepły deszcz.– Jakoś tej pracy nie widać – skrzywił się Olek. – Wszędzie szaro, buro i ponuro...– Chyba ktoś tu nie umie patrzeć uważnie... – pokręcił głową tato. – Jeśli ubierzecie się w pięć minut, to zabiorę was do parku na wyprawę detektywistyczną. Będziemy tropić ślady wiosny. Zgoda?– Zgoda! – zawołali bardzo zgodnie Ada i Olek.Trzeba przyznać, że parkowe alejki, tonące w marcowej mgle, nie wyglądały najlepiej. Odrapane ławki, pusty plac zabaw, błoto pod nogami.Olek już miał zaproponować powrót do domu, gdy tato zawołał: – STOP! Na prawo patrz!– Ale na co patrz? – nie zrozumiała Ada.Tato bez słowa wskazał parasolem na parkową sadzawkę. Tuż przy pustym łabędzim domku, na wierzbowych gałązkach bieliły się najprawdziwsze na świecie...– Bazie! – wrzasnął Olek. – Zobaczyłem je pierwszy, punkt dla mnie! Ada była niepocieszona. Na szczęście sokole oko taty dojrzało kolejny, niezaprzeczalny znak wiosny.Podczas gdy Olek wypatrywał ptaków na drzewach, tato dyskretnie przytrzymał Adę za kapturek kurtki i oczami wskazał wijącą się pośród burej trawy ścieżkę. Ada pobiegła nią i po chwili wszyscy usłyszeli jej radosny okrzyk:– Mam! Mam drugi znak wiosny! Remis!Teraz dopiero Olek zauważył malutkie żółte kwiatuszki, których rozczochrane główki pojawiły się nie wiadomo skąd tuż nad ziemią.– To podbiał – wyjaśnił dzieciom tato. – Bardzo pożyteczna, lecznicza roślinka.– A co ona leczy? – chciała wiedzieć Ada.– Wiosenne katarki, marcowe chrypki i kaszelki... – odparł tato. – Oj, chyba zbiera się na deszcz, więc lepiej wracajmy, żebyśmy nie musieli się nią kurować. Droga do domu – niby taka sama – okazała się pasmem radosnych odkryć.– Pąki na żywopłocie! – meldował Olek.– Zielony listek, o tu – na klombie! – nie dawała za wygraną Ada.– Przebiśniegi!!! – wykrzyknęli równocześnie na widok całej kępy ślicznych białych kwiatuszków rosnących na trawniku, tuż obok ich własnego domu.– Jak widzicie, wiosna wcale się nie leni – uśmiechnął się tato. – Trzeba tylko umieć patrzeć.

 

Po przeczytaniu tekstu można zadać dziecku następujące pytania.

Na co narzekały dzieci?−Jaką propozycję złożył tata Adzie i Olkowi?−Jakie zwiastuny wiosny dzieci zauważyły w parku?

Czy w waszej okolicy można zobaczyć już jakieś zwiastuny wiosny?

5. Karta pracy Wiosenny spacere

Wtorek- "Przyroda wiosną"

 

 

1. Piosenka Spotkanie z wiosną.

Dzieci mogą naśladować powiew wiatru ( delikatne kołysanie się na boki), świergot ptaków (ręce ułożone jak skrzydła), a na słowa miłych przedszkolaków - uśmiechają się do domowników.

 

Ciepły wietrzyk powiał dzisiaj.
Słychać świergot ptaków.
A w ogrodzie spotkać można
miłych przedszkolaków.

Ref: Wiosna wiosna przyszła do nas
bierzmy się za ręce.
Pośród młodej bujnej trawy
kwiatów coraz więcej.

 

2. Rozmowa na temat wysłuchanej piosenki

 

Można zadać dziecku następujące pytania

- Jaka jest pogoda wiosną?

-Co słychać o tej porze roku?

-Kogo można spotkać w ogrodzie?

-Czego jest coraz więcej?

 

3. Zabawa ruchowa - kwiaty wiosną.

Dziecko siada skulone na podłodze. Na sygnał dany przez rodzica (np. rytmiczne stukanie o blat stołu), powoli się prostuje. Ręce ma wzniesione ku górze.

 

4. Proszę posłuchać razem z dzieckiem utworu Antonio Vivaldiego Wiosna.

Podczas słuchania zachęcamy dziecko do spontanicznego tańca.

 

https://www.youtube.com/watch?v=jdLlJHuQeNI

5. Zabawa z elementami równowagi

Układamy z dzieckiem „wąską ścieżkę „ z dostępnych materiałów np. szalika, sznurka. Potem na ścieżce układamy rożne przeszkody. Zadaniem dziecka jest bezbłędne ominięcie przeszkód.

 

6. Edukacja matematyczna :stosunki przestrzenne

 

http://portal.scholaris.pl/resources/run/id/112661

 

Środa - Kolory Wiosny

 

Witam was maluszki, dziś pobawimy się tak:

1. Zabawa dydaktyczna Liczenie nasion.(potrzebne będą różne nasiona, w razie braku można użyć ryżu, kaszy, rożnych makaronów, oraz patyczki do lodów i pęseta do brwi)

Rodzic  rozsypuje na stoliku wymieszane nasiona: grochu, fasoli, bobu. Dzieci za pomocą patyczków lub pęset rozdzielają je na poszczególne rodzaje, opisują różnice w ich wyglądzie, wielkość, kolor, kształt. Następnie dzieci segreguje nasiona , układają z nich szeregi, określają na oko, których jest więcej, i sprawdzają, np. łącząc je w pary. Liczą ziarna z poszczególnych grup i mówią: Tu jest więcej, a tu jest mniej. Tworzą rytmy – powtarzające się czteroelementowe sekwencje: groszek – fasolka – bób – kukurydza. Układają kwiatki, np.: kładą ziarna grochu wokół ziarna bobu i odwrotnie, oraz liczą płatki i mówią, których jest mniej.

 

2. Doświadczenia z nasionami. (potrzebne będą nasiona grochu, fasoli, bobu, kukurydzy, rzeżuchy, plastikowe kubeczki, wata lub lignina, dzbanek z wodą lub konewka)

Dzieci wkładają watę lub ligninę do plastikowego jednorazowego kubeczka. Nalewają do niego tyle wody, by była wilgotna. Odliczają trzy dowolnie wybrane nasiona, wkładają je do środka. Ustawiają ku-beczki przy oknie i obserwują kiełkowanie nasion. Przez najbliższy czas prowadzą obserwacje przyrodnicze. Dzielą się swoimi spostrzeżeniami, oglądają kiełkujące nasiona przez lupę, dokumentują zmiany, wykonując rysunki. Nazywają za rodzicem  części roślin – korzenie, liście, łodyga.

 

3. Wykonanie grzechotek z plastikowych butelek i nasion.

 

Małe, plastikowe butelki po napojach (z zakrętkami), nasiona: grochu, fasoli, bobu, kolorowa taśma izolacyjna, nożyczki.

Dzieci wsypują nasiona do butelek, które zakręcają. Potrząsają butelkami z ziarnami i słuchają, jakie dźwięki wydają powstałe grzechotki. Przy pomocy grzechotki mogą stworzyć muzykę do poznanej wczoraj piosenki.

 

4. Zapraszam do wspólnej zabawy i zrobienia dzieckiem wspaniałej pracy plastycznej Forsycje

 

https://mojedziecikreatywnie.pl/2017/04/wiosenna-praca-plastyczna-forsycja

5. Dla chętnych i ciekawskich :

6. Na koniec troszkę ruchu - Idziemy do...

https://www.youtube.com/watch?v=rXz-hKkUvoM

Czwartek- Co słychać wiosną w gnieździe?

 

1. Zabawa badawcza pt. Co znajdziemy w skorupce jaja?

 

Potrzebne będą jaja: kurze, przepiórcze lub inne dostępne (umyte lub naświetlone), talerzyk.

Dziecko razem z rodzicem ogląda jajo, bardzo ostrożnie i podaje związane z nim określenia, np.: małe,duże, twarde, białe, kremowe, nakrapiane, okrągłe, owalne, gładkie itp. Rodzic  uderza w skorupkę i wylewa zawartość na talerzyk. Nazywa części jaja: żółtko i białko. Dziecko ogląda skorupki jaja, sprawdza, czy łatwo da się je pokruszyć, co znajduje się w skorupce od środka, dotyka go delikatnie, sprawdza konsystencję. Po zajęciach możemy wykorzystać rozbite jaja od zrobienia wspólnie jajecznicy.

 

2. Zabawa muzyczno ruchowa pt: Nauka latania.

 

Potrzebne będzie nagranie dowolnej muzyki która zachęci dziecko do biegu i do podskoków. Podczas nagrania dziecko  biega, machając rękami jak skrzydłami. Na przerwę w muzyce przykuca i odpoczywa. Na ponowny dźwięk muzyki ponownie  podrywa się do lotu.

 

3. Praca plastyczna ptaki w gnieździe.

Rodzicu jak masz możliwość wydrukuj kartę pracy:

i postępuj  zgodnie z instrukcją:

Dziecko pod czujnym okiem rodzica

−wycinają nacięte koło i obrazek piskląt,

−wycinają z szarego papieru paski tworzące gałązki i trawę, z których powstanie gniazdo,

−przyklejają paski na kole, tworząc gniazdo,

−kolorują rysunki piskląt i przyklejają je w gniazdo

Jeżeli nie macie takiej możliwości:

 

Wytnij z szarej tektury koło o średnicy 15 cm, poproś dziecko aby np. ze starej gazety wycięło paski tworzące gałązki  i trawę z których powstanie gniazdo.

Narysuj dziecku kilka pisklaczków, niech je pokoloruje, następnie pomóż wyciąć i przykleić do gniazda. Miłej zabawy.

Ps. Ptaszki można ulepić  z plasteliny - myślę że maluszki poradzą sobie wyśmienicie- one po prostu mają talent.

4.Na zakończenie posłuchajcie bajeczki pt Sekretne życie ptaków.

www.youtube.com/watch?v=2R_YAS_kvxo

Piątek- Wiosenny ogródek

 

 

1. Drogi rodzicu, przeczytaj dziecku wiersz K. Datkun-Czerniak  pt. Wiosna.

 

 

Wiosna w zielonej sukience

nogami bosymi stąpa.

I gdzie stopę stawia,tam... to chyba czary –

wiosenny kwiat zostawia.

Po spacerze wiosny świat zmienia się cały.

Ptaki wśród zieleni radośnie śpiewają,

motyle fruwają,

świerszcze cicho grają.

Kwiaty kolorowe

wśród traw zakwitają

Gdyby nie ty, wiosno,

i te twoje czary,

to świat byłby pewnie

i smutny, i szary.

 

 

2. Zabawa matematyczna na podstawie wysłuchanego wiersza.

 

Potrzebne będą: kartka, kolorowy papier, taśma klejąca.

Rodzicu, narysuj dziecku obrazek  kwiatka bez płatków (łodygę z kolorowym pączkiem), wytnij z papieru dowolne płatki (poproś dziecko o pomoc - maluszki bardzo lubią wycinać).

Zapytaj Czego mu brakuje? Doklej (można to zrobić np. za pomocą taśmy mocującej) dwa płatki, i poproś dziecko by je przeliczyło. Następnie doklejaj kolejne płatki, a dziecko niech je podobnie przeliczy.

Wiosną wieje wiatr. Zdmuchnął dwa płatki. Ile ich teraz jest? Działania można modyfikować zgodnie z możliwościami i zainteresowaniem dzieci.

 

3. Zabawa twórcza Czerwony jak...

Rodzic  podaje nazwę koloru, a dziecko – przykład czegoś, co kojarzy mu się z tym kolorem (np. czerwony jak... tulipan, zielony jak... trawa).

 

 

4. Karta pracy do wydruku. Pokoloruj obrazek

 

 5. Kochani,   piosenka którą doskonale znacie , zaśpiewajmy razem!

https://www.youtube.com/watch?v=qoAwQ9WCWSM

6. Na zakończenie -  poćwiczmy razem mycie rączek.

https://www.youtube.com/watch?v=4zeXmv2zPGs

7.Język angielski

Wiosna przywitała nas piękną pogodą. Przesyłam Wam wiosenny obrazek. Proszę, pokolorujcie go podążając za kodem (liczby i kolory na pewno pamiętacie z naszych zajęć):

One is red = 1 to czerwony

two is light-blue = 2 to jasny niebieski

three is pink = 3 to różowy

four is yellow = 4 to żółty

five is green = 5 to zielony

six is orange = 6 to pomarańczowy

Nowe słówka:

SPRING to wiosna, a GARDEN to ogród. Na obrazku zobaczycie również FLOWERS czyli kwiaty, dziewczynkę -GIRL i pszczołę – BEE.