TYDZIEŃ 2- CUDA DZIWY


Dzień dobry Kochane Przedszkolaki i Drodzy Rodzice.

W tym tygodniu mamy do zrobienia  prace techniczne  - rakietę kosmiczną lub ufoludka.

Prosimy o zdjęcia prac- umieścimy je w naszej galerii.

W razie pytań proszę się kontaktować pod adresem 

 spwp1grupa2@edukacja.kety.pl

POWODZENIA!!!

Praca Zuzi pt. Kosmita-:)


WTOREK- „W PRZESTRZENI KOSMICZNEJ”

 

 

1. Karta pracy cz.3, str. 70

Drogi rodzicu przeczytaj nazwy planet. Zachęcam do samodzielnego czytania przez dzieci.

Powiedzcie, jak nazywa się pierwsza, druga, trzecia… ósma planeta, licząc od Słońca.

Karta pracy cz.3, str. 71

Odwzorujcie rysunki rakiety i ufoludka.

Rysujcie po śladzie, nie odrywając kredki od kartki.

2. Zapraszam na film.

https://www.youtube.com/watch?v=Aug7FRYvIHU

3.Dzielenie nazw na głoski: kosmos, planety, rakieta, sputnik, UFO.(np: k-o-s-m-o-s).

4. Słuchanie opowiadania.

Gdzieś w najgłębszej aksamitnej czerni wszechświata krąży cudownie błękitny świat. Z daleka wygląda on jak prześliczna, niebiesko-biała, zamglona marmurowa kula. Ale im bardziej się zbliżamy, tym więcej widzimy kolorów – czerwienie, brązy, żółcie i wszystkie odcienie zieleni. Jest wiele światów unoszących się w przestrzeni, ale ten świat jest szczególny. To nie jest zwykły świat. Są bowiem na nim zwierzęta. Miliardy zwierząt. Więcej zwierząt niż wszystkich gwiazd, które mrugają z nocnego nieba. A wszystkie owe zwierzęta są dziećmi tego świata. Ponieważ ten świat jest ich Matką. My zaś nazywamy go Matką Ziemią. Zwierzęta nie są same na Matce Ziemi. Żyją tu również ludzie. Miliardy ludzi. Jest ich więcej niż gwiazd, które mrugają z nocnego nieba. Oni także są dziećmi Matki Ziemi. Tak więc zwierzęta i ludzie, i Matka Ziemia – to jedna wielka rodzina. I bawią się tu delfiny. I śpiewają ptaki. I tańczą gazele. I żyją ludzie. W najgłębszej aksamitnej czerni wszechświata krąży rodzina Matki Ziemi. I zwierzęta pamiętają. One pamiętają Matkę Ziemię z czasów, zanim pojawili się na niej ludzie. Pamiętają czas, gdy lasy były gęste, bujne i zielone. Gdy oceany i rzeki, i jeziora były przejrzyste i krystalicznie czyste. Gdy niebo było jasne i tak błękitne. Zwierzęta pamiętają też chwile, kiedy ujrzały pierwszych ludzi. Na początku zaledwie kilku. Ale potem coraz więcej i więcej, aż ludzie rozeszli się po całej Matce Ziemi. Mimo to nadal zwierząt było więcej niż ludzi. I ludzie dzielili się Matką Ziemią ze zwierzętami. Jeszcze pamiętali, że zwierzęta są ich siostrami i braćmi. Jeszcze pamiętali, że stanowią cząstkę jednej wielkiej rodziny. I zwierzęta, i ludzie – to oczy i uszy, i serce Matki Ziemi. Więc kiedy bawiły się delfiny, bawiła się Matka Ziemia. Kiedy śpiewały ptaki, Matka Ziemia śpiewała. Kiedy tańczyły gazele, Matka Ziemia tańczyła. A kiedy ludzie kochali, kochała i Matka Ziemia. Mijały lata, rodzili się ludzie. Coraz więcej i więcej, i więcej. Aż wreszcie ludzi było więcej niż zwierząt. I ludzie zapomnieli. Zapomnieli dzielić się ze zwierzętami ziemią i wodą, i niebem Matki Ziemi. Zapomnieli, że zwierzęta to ich siostry i bracia. Zapomnieli, że wszyscy są cząstką jednej wielkiej rodziny Matki Ziemi. Ludzie zapomnieli. Ale zwierzęta pamiętały. Wiedziały, że kiedyś będą musiały ludziom o tym przypomnieć.

I teraz każdego dnia nasze siostry i bracia przypominają. Bo kiedy bawią się delfiny, ludzie pamiętają. Kiedy śpiewają ptaki, także pamiętają. Kiedy tańczą gazele, także pamiętają. A kiedy ludzie będą pamiętać, będą też kochać.

 

 Rozmowa na temat opowiadania.

Jak wyglądała Ziemia?

Jak wyglądali mieszkańcy Ziemi i jak się zachowywali?

 

 

5.Start rakiety.

 https://www.youtube.com/watch?v=eFUD9Cxhu3o

 

6. Zabawy i ćwiczenia z literą

Pokaz litery f: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej. Litery: f, F.

Odczytanie wyrazu „farby”.

Karta pracy 6-cio latki.

Karta pracy 5-cio latki.

 

 

 

Spróbujcie teraz samodzielnie poćwiczyć pisanie nowej literki. Pamiętajcie dokładanie po śladach i samodzielnie.(6-cio latki) Karta pracy 5-cio latki.

 

 

7. Zabawy z literą "f".

Rodzicu poproś aby dziecko podało wyraz rozpoczynający się głoską „f”, zadaj swojemu dziecku poniższe pytania:

- jaką głoskę słyszysz na początku tego słowa?

-podziel to słowo na sylaby klaszcząc, spróbuj policzyć ile sylab słyszysz?

-podziel to słowo na głoski licząc na palcach, ile głosek słyszysz?

- podaj inne słowa rozpoczynające się głoską "f".

 

8. Nie zapominajmy o aktywności na świeżym powietrzu.

 Zachęcam do zabaw i spacerów. Jeśli jest to możliwe poskaczmy na skakance.

 

 

Witam serdecznie.

ŚRODA- „PRZYBYSZE Z KOSMOSU”

 

 

1. Spotkanie z ufoludkiem

Proszę aby dzieci odsłuchały nagrania.

 

 

Czy w kosmosie można spotkać żywe istoty?

Wyjaśnianie pojęcia ufoludek. Zapytajmy dzieci czy wiedzą kto to ufoludek.

 

 

Ufoludek to istota pozaziemska, jedni wierzą, że mieszkają na innej planecie, inni z kolei myślą, że jest to postać wymyślona nie istniejąca.

 

 

2. Karta pracy, cz. 3, nr 72.

− Pokolorujcie pola na wskazane kolory.

3.Karta pracy, cz. 3, nr 73.

− Policzcie obrazki każdego rodzaju.

− Zaznaczcie ich liczbę według wzoru.

 

 

4. Słuchanie i nauka piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=-ZQTnkXpcCA

 

 

I. Nie warto mieszkać na Marsie,

nie warto mieszkać na Wenus.

Na Ziemi jest życie ciekawsze,

powtarzam to każdemu.

 

 

Ref.: Bo Ziemia to wyspa,

to wyspa zielona

wśród innych dalekich planet.

To dom jest dla ludzi,

dla ludzi i zwierząt,

więc musi być bardzo zadbany.

 

II. Chcę poznać życie delfinów

i wiedzieć, co piszczy w trawie.

Zachwycać się lotem motyla

i z kotem móc się pobawić.

 

Ref.: Bo Ziemia to wyspa, …

 

III. Posadźmy kwiatów tysiące,

posadźmy krzewy i drzewa.

Niech z nieba uśmiecha się Słońce,

pozwólmy ptakom śpiewać.

 

Ref.: Bo Ziemia to wyspa, …

 

 

Rozmowa na temat tekstu piosenki, wypowiedzi dzieci o tym, co można spotkać na Ziemi,

Dlaczego powinniśmy o nią dbać i co można zrobić, aby była jeszcze piękniejsza?

 

5. Zachęcam do dowolnej zabawy ruchowej przy poznanej piosence.

 

6.Rakiety kosmiczne – wykonywanie pracy przestrzennej z wykorzystaniem dostępnych materiałów w domu.

Zachęcam do inwencji twórczej dzieci. Rakietę możemy wykonać z różnego rodzaju pojemników, butelek czy rolek i dowolnie ją ozdobić. Zachęcam do podzielenia się zdjęciami wykonanych prac. Zdjęcia proszę przesłać na adres: spwp1grupa@edukacja.kety.pl

Przykładowa praca:

https://www.youtube.com/watch?v=QNCxe1mknTo

7. Zabawa na świeżym powietrzu.

Pokażmy jak mogą się witać ufoludki, a dzieci naśladują te propozycję.
Np. łapią się za nosy, chwytają jedną ręką swój nos, a drugą – ucho witającego się z nim, ufoludka i kłaniają się razem. Dzieci pokazują potem swoje propozycje.

CZWARTEK - KIEDY JEST DZIEŃ KIEDY JEST NOC

1. Karta pracy, cz. 3, nr 74.−Posłuchajcie rymowanki. Narysujcie ufoludka według opisu.

I jak poszło rysowanie? Zachęcam do wysyłania zdjęć waszych prac na adres  spwp1grupa@edukacja.kety.pl

2. Nauka rymowanki, interpretacja ruchowa rymowanki zgodnie z tekstem.

Kosmonauta idzie dróżką,

przytupuje jedną nóżką,

klaszcze w ręce raz i dwa,

podskakuje: hopsa, sa.

Już w rakiecie prosto siada,

kiwa głową na sąsiada,

ster rakiety w ruch już wprawia,

choć to wcale nie zabawa,

i rakieta się unosi,

bo ją o to ładnie prosi.

3. Karta pracy, cz. 3, nr 75.−Narysujcie drogę kosmonauty do rakiety, wiedząc, że przebiega ona tylko po gwiazdkach.

4.Zabawa ruchowo-naśladowcza Na dywanie siedzi Ufuś.

Dziecko - Ufuś siedzi naprzeciw rodzica. Razem powtarzają rymowankę:

Ufuś siedzi na dywanie.

Co pokaże, niech się stanie.

Ufuś pokazuje dowolne czynności, a rodzice  naśladują jego ruchy.

Następnie zamieniamy się rolami - rodzic staje się Ufusiem a dziecko naśladuje jego ruchy.

5. Zapoznanie z wierszem.Uświadamianie dzieciom, że Ziemia jest kulą składającą się z dwóch półkul, że kręci się wokół własnej osi i krąży wokół Słońca, a na pełny obrót potrzebuje całego roku.

Halo, tu mówi Ziemia

M. Terlikowska

Dzień dobry, dzieci! Jestem Ziemia,
wielka, okrągła jak balonik.
Z tej strony – słońce mnie opromienia,
a z tamtej strony – nocy cień przesłonił.
Gdy jedna strona jest oświetlona,
to zaciemniona jest druga strona.
Wy zajadacie pierwsze śniadanie,
a spać się kładą – Amerykanie,
właśnie!
Bo ja się kręcę w krąg
jak bardzo, bardzo duży bąk.
- Dobranoc!- wołam
- Dzień dobry!- wołam,
to znaczy – zrobiłam obrót dokoła.
A oprócz tego wciąż, bez końca,
muszę się kręcić wokół Słońca.
Nigdyście jeszcze nie widzieli,
takiej olbrzymiej karuzeli!
Bo trzeba mi całego roku,
żeby Słońce obiec wokół.

A teraz obejrzyjcie krótki muzyczny filmik o naszym układzie słonecznym:

https://www.youtube.com/watch?v=yxVMhKt-cvI

6. Poruszajmy się na słodkiej planecie !!

https://www.youtube.com/watch?v=48TKBy7Ydao

PIĄTEK - GWIAZDY NA NIEBIE

1. Obejrzyjmy filmik o kosmosie i gwiazdach:

https://www.youtube.com/watch?v=ahkKIg8NVS0

2. Rodzicu poproś dziecko aby wypowiedziało  się na temat życia w kosmosie.

−Czy w kosmosie mogą żyć istoty rozumne?

−Czy muszą być podobne do nas?−

Czy nauka potwierdza istnienie innych istot w kosmosie?

2. Ćwiczenia sprawnościowe: Zabawy kosmonautów. (Rodzicu podkreśl znaczenie sprawności fizycznej kosmonautów przygotowujących się do lotów w przestrzeń kosmiczną).

Aby zostać kosmonautą spróbuj wykonać następujące ćwiczenia.

 

−Stań na jednej nodze.

−Leż na plecach, złączone nogi unoś ku górze.

−Podskakuj obunóż w miejscu.

−Przeskakuj z nogi na nogę.

−Naprzemiennie dotykaj łokciem przeciwległego kolana.

−Przełóż rękę pod kolanem i złap się za nos.

A teraz obejrzyj krótki filmik,

https://www.youtube.com/watch?v=FDmIkrCR4AA

3. Uzupełnij :

4. Posłuchaj piosenki o ufoludkach:

https://www.youtube.com/watch?v=N1QVEO9D4Kw

A może sam zrobisz swojego ufoludka? Takiego jak na zdjęciu... Kiedy już zrobisz swojego kubeczkowego ufoludka, zapraszamy na stronę z bajeczkami. Poproś kogoś dorosłego, aby przeczytał Ci bajkę pt. "Gwiezdna opowieść" znajdującą się na stronie:

http://www.nasze-bajki.pl/pl/przegladarka.aspx?bajka=7266

5. Postaraj się wykonać z dostępnych w domu materiałów swojego małego KOSMITĘ!

Przygotuj:

kartki z bloku technicznego w różnych kolorach
papier kolorowy
ołówek
klej
nożyczki
linijkę
taśmę
rolkę po papierze toaletowym
 

Jak zrobić ufoludka?

Z zielonego papieru kolorowego wytnij prostokąt o rozmiarach ok. 9 cm na 16 cm (dostosowany do rolki po papierze).

Na zielonej kartce narysuj dwa koła, na białej też dwa, tylko troszkę mniejsze i na czarnej również dwa, ale najmniejsze. To będą oczy. Na czarnym papierze narysuj półkole – czyli buzię, a na białym zęby. Przygotuj dwa kreatywne druciki o długości około 7 cm i dwie kreatywne filcowe kulki (możesz je też zrobić z bibuły).

Obejrzyj  film jak wykonać kosmitę:

https://wdomu.moa.edu.pl/zrob-wlasnego-ufoludka/

Czekam na zdjęcia waszych prac do naszej starszakowej galerii!!!

5. Obserwacja przyrodnicza - zaglądnijcie co słychać u naszych bocianów:

https://www.youtube.com/watch?v=5rx-FQzFFVM

6. Dla dociekliwych:

JĘZYK ANGIELSKI

Dear Children, Dear Parents,

Ponieważ zawitała do nas wiosna (przynajmniej ta kalendarzowa;), ten
tydzień poświęcamy bardzo głodnej gąsienicy :)
Zapraszam do obejrzenia filmu:

https://www.youtube.com/watch?v=75NQK-Sm1YY

A następnie do zabawy z Panią Olą:

https://www.youtube.com/watch?v=a9qAlZlfSXc

W załączniku znajdą Państwo matę ze słówkami, do utrwalenia
słówek występujących w opowiadaniu oraz karty pracy do wyboru: dla
starszych dzieci pisanie oraz rysowanie po śladzie, dla młodszych
kolorowanki/wyklejanki i labirynty. Można również wykonać postaci z
opowiadania na patyczkach/słomkach i samodzielnie odegrać historyjkę.

/obrazy/pliki/galeria/T-T-1225-The-Very-Hungry-Caterpillar-Word-Mat.pdf

/obrazy/pliki/galeria/T-T-1231-The-Very-Hungry-Caterpillar-Stick-Puppets_ver_23.pdf

/obrazy/pliki/galeria/T-T-6886-The-Very-Hungry-Caterpillar-Pencil-Control-Workbook.pdf

/obrazy/pliki/galeria/T-T-6887-The-Very-Hungry-Caterpillar-Pencil-Control-Maze-Worksheets.pdf

/obrazy/pliki/galeria/T-T-7420-The-Very-Hungry-Caterpillar-Colouring-Counting-Worksheet.pdf

/obrazy/pliki/galeria/T-T-7765-The-Very-Hungry-Caterpillar-Trace-the-Words-Worksheets.pdf
Poniżej kilka innych propozycji wiosennych piosenek i opowiadań do
posłuchania w wolnym czasie:


https://www.youtube.com/watch?v=eFWXPmUg_IQ
https://www.youtube.com/watch?v=uvO-wc3v_nM

https://www.youtube.com/watch?v=Jo7324tbvQM
https://www.youtube.com/watch?v=_IMQguIVLL4



Życzę dobrej zabawy z głodną gąsieniczką!
Mam nadzieję, że za tydzień zobaczymy się już w naszym przedszkolu
i porozmawiamy o niej osobiście.
Pozdrawiam serdecznie!
Ewa Piątek