Innowacja pedagogiczna "Przedszkole pełne eksperymentów."
Innowacja pedagogiczna pt" Przedszkole pełne eksperymentów" ma na celu rozbudzanie u dzieci ciekawości otaczającym światem przyrody, oraz nauczenie ich prowadzenia obserwacji, wyciągania trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów i zjawisk przyrodniczych.
Dzieci w wieku przedszkolnym cechuje naturalna ciekawość otaczającego je świata, występujących w nim zjawisk i rządzących nim zasad. Pragną badać otoczenie, doświadczać nowych wrażeń, poznawać przedmioty i osobliwości. Bardzo pomocne dla wielokierunkowego rozwoju dziecka oraz zaspokojenia tej właśnie naturalnej ciekawości są zajęcia badawcze. Szczególnie istotne są zajęcia mające charakter eksperymentu – zwane również zabawami badawczymi – czyli takie, w których ważny jest nie – efekt końcowy, ale – samo działanie, które ten efekt wywołało. Zabawy badawcze pozwalają dziecku samodzielnie odkrywać otaczający je świat i rządzące nim mechanizmy, skłaniając je przy tym do przyjęcia czynnej postawy badacza i odkrywcy.
Sabina Januszyk
9. Czy bakterie łatwo zmyć?
Dziś szukaliśmy odpowiedzi na pytania:Do jakich powierzchni łatwiej przylegają bakterie i wirusy? Kiedy łatwiej je zmyć i dlaczego?
8. Jak wywołać deszcz, ale nie taki zwykły tylko kolorowy!
Oczywiście nie będzie nam kapał na głowy, ponownie zamkniemy go w słoiku.
7. Dlaczego warto myć zęby?
Zęby, podobnie jak skorupki jajek zawierają wapń. Aby sprawdzić jaki osad pozostaje na zębach po wypiciu zbyt dużej ilości coli, herbaty czy kawy, postanowiliśmy w podanych płynach zanurzyć, oczywiście nie mleczaki, a surowe jajka.
Jedno jajko namaczaliśmy w occie- i zobaczyliśmy jak działają kwasy na nasze zęby!
Jak oddzielić żółtko od białka?- oczywiście za pomocą butelki.
6. Eksperymenty z kolorami: oliwa zawsze sprawiedliwa, lampka lawa, tworzymy nowe kolory,
5. Eksperymenty z wodą.
4.Magnetyzm.
3. Jak powstaje gaz?
2. Jakie są właściwości śniegu i dlaczego nie można go jeść.
1. Zabawy z kolorami:Czy rośliny piją wodę???