TydzieńVI "Dbamy o przyrodę".


Poniedziałek-”Segregujemy śmieci”

Uwaga konkurs plastyczny!!!

Informacja szczegółowe znajdą Państwo pod linkiem:

https://spwp1.edukacja.kety.pl/aktualnosci/uwaga-konkurs-plastyczny

Przewidziano NAGRODY!!!!

1. Nasi artyści:

Dziś wystąpi Milenka w piosence pt. Wiosna na wsi. Brawo!

 

 

2. Segregowanie klocków według jednej cechy (kolor, wielkość, rodzaj).

Potrzebne będą klocki różnego rodzaju, pojemniki.

Proszę prosić dzieci, aby posegregowały klocki według określonej cechy, np. wielkości (małe – duże – średnie), koloru lub rodzaju.

Dzieci porównują liczebność klocków, szacują, których klocków jest mniej, a których więcej. Na koniec tworzą budowle z klocków wybranego rodzaju.

 

3. Zabawa słowna pt.Skojarzenia.

Rodzic mówi pierwsze słowo np. przyroda, a dziecko podaje słowa, które mu się z nim kojarzą. Potem  dziecko podaje pierwsze słowo, a rodzic mówi, jakie ma z nim skojarzenia.

Bardzo dobra zabawa podczas jazdy samochodem, gdy dziecko jest znudzone i robi się marudne.

 

4. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń,ćwiczenia wykonujemy przed lustrem przed lustrem , powtarzając je kilkakrotnie.

Rzeka – dzieci naśladują łódkę płynącą po rzece od brzegu do brzegu – poruszają językiem pomiędzy otwartymi kącikami ust. Następnie naśladują odgłos rzeki: plum, plum, plum.

Rybki – dzieci naśladują rybki, które wyskakują z wody – unoszą czubek języka w stronę nosa, a po chwili opierają go o górne zęby, kilkakrotnie powtarzają ten ruch.

Pszczółki – dzieci naśladują ruchy latających pszczół – opierają język o wewnętrzną stronę górnych zębów, a następnie język opada do wewnętrznej strony dolnych zębów.

Miód – dzieci naśladują misia, który zjadł baryłkę miodu i oblizuje się po jego zjedzeniu – prowadzą język ruchem okrężnym po górnej i po dolnej wardze.

Czyste powietrze – dzieci wdychają świeże powietrze – wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami.

Wąż –wśród trawy sunie wąż, dzieci naśladują odgłos syczenia węża na głosce sssssss – opierają język o dolne zęby, rozciągają wargi szeroko – jak do uśmiechu.Kontrolują w lusterku, czy język nie wy-chodzi przed zęby.

 

5. Słuchanie opowiadania E. Stadmüller pt. Smok Segregiusz.

Czytamy lub słuchamy oglądając ilustracje.

Smok Segregiusz był niezwykle sympatycznym bajkowym smokiem. Uwielbiał bawić się tym, co inni uważali za śmieci. Kartonowe pudełka zamieniał w domki dla lalek albo rycerskie zamki. Plastikowe butelki oklejał błyszczącą folią i wykorzystywał jako wieże albo robił z nich rakiety. Kolorowe zakrętki z radością ustawiał jako pionki w grach planszowych, które sam wymyślał. Z puszek robił grzechotki, ze starych rękawiczek – maskotki... Nigdy się nie nudził. Zazwyczaj chodził uśmiechnięty, a gdy wpadał na jakiś ko-lejny zwariowany pomysł – podskakiwał z radości. Jednego Segregiusz nie mógł zrozumieć. Gdy widział powyrzucane byle gdzie papierowe torebki, puszki czy reklamówki, w jego oczach pojawiał się smutek.– Czemu ludzie wyrzucają takie wspaniałe zabawki? – rozmyślał. – Jeśli już nie chcą się nimi bawić, to przecież są pojemniki na papier, metal czy szkło. Na pewno ktoś wie, jak je takie skarby wykorzystać...O, znów ktoś pomylił trawnik ze śmietnikiem i park nie jest już taki ładny jak był. Czy naprawdę tak trudno trafić papierkiem do kosza?– Czy myślisz o tym samym co ja? – spytała senna wróżka Gwiazduszka, która pojawiła się nie wiadomo skąd i przysiadła obok smoka, na parkowej ławeczce.Segregiusz spojrzał na porozrzucane wszędzie śmieci i westchnął ciężko.– Wymyśl jakąś zabawę, która nauczy wrzucania papierków do kosza – zaproponowała Gwiazduszka – a ja postaram się, aby ten pomysł przyśnił się jakiemuś dziecku.– Spróbujmy – zgodził się smok. – Tato, tato! – zawołał Olek, gdy tylko otworzył oczy. – Śniło mi się, że wygrałem wielki turniej.– Rycerski? – zainteresował się tato.– Jasne, że rycerski – kiwnął głową Olek. – Miałem na sobie srebrną zbroję, hełm z pióropuszem i walczyłem... ze śmieciami. – Z czym? – oczy taty zrobiły się okrągłe ze zdumienia.– Te śmieci chciały zasypać cały świat, a ja im na to nie pozwoliłem – oświadczył dumnie rycerz z przed-szkolnej grupy Tygrysków. – Jestem z ciebie dumny – oświadczył tato i uścisnął Olkowi prawicę.– Ten bałagan na trawnikach to rzeczywiście problem – rozmyślał, jadąc do pracy. – Akurat projektował nową szkołę, a jego kolega – architekt krajobrazu – głowił się nad tym, jak urządzić plac zabaw dla przed-szkolaków i park pełen atrakcji sportowych dla starszych dzieci.– Tylko pamiętaj o koszach na śmieci – przypomniał mu tato, kiedy tylko wszedł do biura.Pan Zbyszek kiwnął głową i po paru godzinach przyniósł gotowe szkice. Kosze w kształcie smoków, rakiet, wież fantastycznie pasowały do sportowych boisk i huśtawek.– Niech dorosłych uczą dzieci, gdzie wyrzucać trzeba śmieci – podsumował jego pracę tato.

 

 Po przeczytaniu można zadać dziecku pytania:

−Co lubił robić smok Segregiusz?

−Co smuciło smoka?

−Jaki sen miał Olek?

−Dlaczego należy wyrzucać śmieci do kosza?

−W jaki sposób możemy chronić przyrodę?

 

5. Pooglądaj film na temat segregowania śmieci.

https://www.youtube.com/watch?v=RtvakFSCE9I

6. Trochę ruchu nie zaszkodzi;)

https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M

7. Dla chętnych twórców do przygotowania praca z odpadów:

7. Dziś polecam stronę programu który realizowałam w przedszkolu. Jest tam zakładka dla rodziców. Naprawdę warto!

https://wolewode.pl

8. Poćwicz segregacje- interaktywna gry.

https://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/5bd2dd39ed6ed5c0363c648134f9e162_/index.html

i

https://learningapps.org/watch?v=pktift6it01

 

Wtorek „Wypoczynek w lesie i nad wodą”.

 

1. Nasi artyści:

 Dziś występ Kornelki z młodszą siostrzyczką Dominką. Brawo!!!

 

2. Ćwiczenia oddechowe Rybki w wodzie.

Potrzebne będą: słoik z wodą, słomki, małe kawałki papieru w kształcie rybek.

 

Dzieci za pomocą słomek umieszczają papierowe rybki w wodzie (słoiku z wodą). Mogą przenieść tam kilka rybek.

Dzieci siadają przy stolikach. Każde z nich otrzymuje swoją miseczkę z wodą i słomkę. Według instrukcji rodzica . Dzieci próbują zrobić fale na wodzie (dmuchają delikatnie na powierzchnię wody) lub puszczają bąbelki (zanurzają słomki i dmuchają w nie).

 

3. Zabawa twórcza Co słychać w lesie?

 

Nagranie (odgłosy lasu i śpiewu ptaków):

 

https://www.youtube.com/watch?v=9INVrVQRpus

 

Dzieci kładą się na plecach i przez krótki czas w ciszy słuchają odgłosów lasu. Następnie przeciągają się, siadają i odpowiadają na pytania: Co słychać w lesie? Co dzieje się w lesie?

 

4. Dziś uczymy się piosenki Ekologicznej.

 

Bardzo proszę aby Państwo odtwarzali ją kilka razy w tym tygodniu, tak aby dziecko miało szanse zapoznać się z melodią i tekstem. Jak zawsze czekam na nagrania sabinajanuszyk@wp.pl 

 

 

 

 

Dymią kominy wielkich fabryk,

płynie brudna woda do rzek.

Chcemy oddychać powietrzem czystym,

czystą wodę mieć.

 

Ref.: Czysta woda zdrowia doda

– to każde dziecko wie.

Czysta woda zdrowia doda–

tobie, tobie i mnie.

 

Smog już pokrywa niebo całe

szarym dymem i szarą mgłą.

W rzekach jest coraz mniej rybek.

Kto to widział, kto?

Ref.: Czysta woda...

 

Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu

−Co robią kominy wielkich fabryk?

−Jak myślicie – dlaczego do rzek płynie brudna woda?

−Co to jest smog?

−Dlaczego w rzece jest coraz mniej rybek?

5. Czyste rzeki film edukacyjny.

https://www.youtube.com/watch?v=XwPK0mCWq2Y

6. Dziś polecam stronę Centrum Rozwoju lokalnego. Dzieci uczą rodziców.

https://crl.org.pl/2020/03/12/dzieci-ucza-rodzicow-w-domu/

8. Poćwiczmy razem z...

https://www.youtube.com/watch?v=I2WWpt_n9Is

9. Pokoloruj jeśli masz ochotę:).

Środa „Wiosenne porządki w ogródku”.

 

1. Zabawa ruchowa kształtująca prawidłową postawę ciała  pt.Wzrost rośliny.

Nagranie muzyki relaksacyjnej:

Piotr Czajkowski Walc Kwiatów.

 

https://www.youtube.com/watch?v=GC7PycSBILc

Dzieci słuchają muzyki relaksacyjnej, naśladują za rodzicem wzrost rośliny – od klęku podpartego do wspięcia na palce. Zabawę można powtarzać kilkakrotnie.

 

2. Poznajemy narzędzia ogrodnicze.

 

 

3. Praca w ogrodzie

Dzieci na podstawie obrazka odpowiadają na pytanie: Co robi Olek z rodziną w ogrodzie babci i dziadka?, kończą kolorować obrazek, rysują po śladach rysunków kwiatów tulipana.

 

4. Nauka I zwrotki piosenki Eekologicznej.

 

Nagranie piosenki Piosenka ekologiczna:

 

Dzieci wraz z rodzicami  podczas śpiewu pierwszej zwrotki piosenki wykonują ćwiczenia dużej motoryki – rysują jedną ręką, potem drugą, następnie obiema, linie spiralne i faliste.

Dzieci za rodzicami :

Dymią kominy wielkich fabryk, rysują spiralne kształty od dołu do góry,płynie brudna woda do rzek. rysują faliste kształty w poziomie,

Chcemy oddychać powietrzem czystym, robią wdech nosem,czystą wodę mieć.piją łyk wody z kubeczka

 

5. Podglądnijmy nasze bociany:

https://www.youtube.com/watch?v=T9BXrusZZIw

6. Poruszajmy się troszeczkę:

https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

7. Przygody Skrzata Borówki Ogród:

https://www.youtube.com/watch?v=HKbblzMIIEo

8. Dziś polecam pięć ciekawych eksperymentów z wodą. Gorąco zachęcam

https://www.youtube.com/watch?v=2UPT75dIYts

9. Czekam na Wasze prace konkursowe! Kilka pomysłów:

Narysuj,namaluj ,wyklej (technika dowolna), jak aktywnie i zdrowo lubisz spędzą czas. Np. Jak biegasz, bawisz się na placu zabaw, jeździsz na rowerze, rolkach, skaczesz na skakance itp.  sabinajanuszyk@wp.pl

 

 

Czwartek „Świeże powietrze”

 

1. Zabawa na powitanie –Kto nie lubi...?

 

Rodzic  zadaje pytania: Kto nie lubi wąchać dymu (śmieci na placu zabaw, betonowych placów zabaw itp.)? Dziecko, które nie lubi opisanych sytuacji podskakuje jak żabka.

 

2. Zabawa połączona z eksperymentem plastycznym –Szare na szarym.

Potrzebne będą: arkusz kartonu, świeca lub tłuste pastele, szara farba, pędzel lub gąbka.

Dzieci wykonują rysunek świecą: fale lub spirale i koła dymu z kominów. Zamalowują go szarą farbą po całej powierzchni, tak jakby cały świat był szary, zasnuty dymem i spalinami.

Gotową pracę można wysłać na adres sabinajanuszyk@wp.pl  Zachęcam!!!

 

3. Zabawa dydaktyczna Wiosenny deszcz geometryczny.

Potrzebne będą: małe figury geometryczne wycięte z kolorowego papieru, po jednej dużej figurze geometrycznej: koło, trójkąt, kwadrat,

Rodzic rozrzuca na dywanie figury geometryczne wycięte z kolorowego papieru. Potem unosi nad głowę wybraną figurę jak parasol. Dziecko ma za zadanie poszukać takiej figury i unieść ją w górę. Rodzic  sprawdza, czy dziecko wybrało właściwą figurę. Na koniec zabawy dziecko zbiera geometryczne krople do pojemnika (jednej kałuży).

 

6. Rodzicu porozmawiaj z dzieckiem o tym, jak ludzie zanieczyszczają powietrze.

 

Pooglądajcie razem film:

https://www.youtube.com/watch?v=baJQkO9G6uk

https://www.youtube.com/watch?v=DjtFCbXh8a

Poproś aby dziecko oceniło, czy powietrze w ich okolicy jest czyste i czy dobrze się nim oddycha

 7. Zabawa z wykorzystaniem zmysłu węchu  pt. Co to za zapachy?

 Drodzy rodzice, tą zabawę możecie z dzieckiem przeprowadzić podczas różnych prac domowych, gotowania, sprzątania itp.

Dzieci wąchają zapachy wydzielane przez różne substancje, np.: perfumy, rozgnieciony czosnek, utarty chrzan, płyn do płukania tkanin, odświeżacz powietrza, zapachowe zawieszki samochodowe, skórkę cytrusów, kapustę kiszoną itp.

Dzieci  oceniają, czy dany zapach jest przyjemny, czy im się podoba.

 

8. Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Dbamy o przyrodę.

 

Rodzicu przeczytaj  wiersz i zapytaj dziecko: W jaki sposób możemy dbać o przyrodę?

Dziecko powtarza za rodzicem fragment:

Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!

 

 W parku kwitną na rabatkach

kwiatki kolorowe.P

od drzewami, wzdłuż alejek,

stoją kosze nowe.

Sia, sio, siu, sia, sio, si –jakie śliczne mamy dni!

 

Dzięcioł puka w stare drzewo

,obserwując dzieci,

jak do kosza wyrzucają

po pikniku śmieci.

Sia, sio, siu, sia, sio, si –jakie śliczne mamy dni!

 

Jeżyk z liści się wygrzebał,

pyszczek swój zadziera.

Teraz patrzy, jak rodzina

jedzie na rowerach.

Sia, sio, siu, sia, sio, si –jakie śliczne mamy dni!

 

A w ogrodzie, obok parku,

słowik cudnie śpiewa.

To z radości – wzdłuż alei

ktoś posadził drzewa.

Sia, sio, siu, sia, sio, si –jakie śliczne mamy dni!

Nawet słonko, choć wysoko,

jakoś mocniej świeci

.Lubi patrzeć się, jak dbają

o przyrodę dzieci!

Sia, sio, siu, sia, sio, si –jakie śliczne mamy dni!

10. Trochę ruchu przy muzyce: ZUMBA!!!

https://www.youtube.com/watch?v=ymigWt5TOV8

9. Praca plastyczna Coś z niczego.

Przyjrzyjcie się uważnie wyrzucanym  śmieciom- może da się zrobić coś z niczego???

Kilka inspiracji:

                                                                   Język angielski

 

W tym tygodniu dalej ćwiczymy słownictwo związane ze zwierzętami.
Przesyłam link do piosenki.

 

https://youtu.be/zXEq-QO3xTg

Dzieci wzrokowo zapamiętują nazwy zwierzątek oglądając film.
Naśladujemy odgłosy zwierząt.

Życzę miłej zabawy.

 

Pozdrawiam,
                Beata Kunicka-Malarz