Tydzień XII Wkacyjne Podróże


Poniedziałek „Wakacyjne podróże”

 

1. Zabawy konstrukcyjne Transport.

Pojazdy i klocki.Dzieci budują z klocków różnego rodzaju konstrukcje związane z pojazdami: garaże, tory kolejowe, stacje, porty, ulice. Mogą również poszerzyć zakres budowy o hotele, domy itp.

2.Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Lusterko dla  dziecka.

Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilka-krotnie.

Język wyruszył na wakacje. Wsiadł do samochodu i mocno kręcił kierownicą (dzieci rysują koła językiem, po górnej i po dolnej wardze). Zaczął padać deszcz, więc włączył wycieraczki (dzieci poruszają językiem od jednego do drugiego kącika ust). Kiedy wyszło słońce,wysiadł z samochodu i przesiadł się do balonu, którym poleciał wysoko do góry (dzieci przesuwają język za górne zęby po wałku dziąsło-wym). Ponieważ wiał dość silny wiatr, balon raz unosił się wysoko do góry, a raz opadał na ziemię (dzieci poruszają językiem, na zmianę, raz do górnych, a raz do dolnych zębów). Język z zaciekawieniem przyglądał się, jak pięknie po niebie płynęły białe chmury (dzieci przesuwają język po podniebieniu, od zębów w stronę gardła). Postanowił wylądować na ziemi i zwiedzić najbliższą okolicę na rowerze (dzieci rysują językiem koła między zębami a wargami), ale kiedy jechał, często musiał dzwonić dzwonkiem(dzieci mówią: dzyń, dzyń). Z radosnym uśmiechem na twarzy wrócił do swojego domu (dzieci szeroko rozciągają wargi).

 

2. Zabawa ruchowo-naśladowcza Czym podróżujemy?

Rodzic zaprasza dzieci w podróż i prosi, aby ruchem pokazywały pojazd, którym będą się poruszać.

−Wyruszają z domu samochodem – dzieci biegają, naśladując rękami kręcenie kierownicą; zatrzymują się, zostawiają samochód na parkingu.

−Wsiadają do samolotu. Samolot startuje (dzieci kucają), unosi się (dzieci biegną z rozłożonymi rękami) i ląduje (znów kucają).

−Wsiadają do pociągu (ustawiają się jedno za drugim, poruszają się, trzymając się za ramiona).

−Dojechały nad piękne jezioro, gdzie wsiadają do kajaka (maszerując, naśladują rękami ruch wiosło-wania).

 

3. Rozwiązanie zagadki B. Szelągowskiej Wakacje.

Morze, góry lub jeziora.

Pociąg wjeżdża już na stację.

Lato wreszcie się zaczęło.

Czas rozpocząć więc... (wakacje)

 

4. Słuchanie opowiadania E. Stadmüller Wakacje.Książka (s. 74–75)

Czytając opowiadanie, prezentujemy ilustracje do niego.

– Bartek chwalił się, że na wakacje pojedzie do Grecji – opowiadał przy obiedzie Olek. – Mówił, że będzie się uczył nurkować i dostanie od taty cały potrzebny sprzęt.– Zobaczycie, że będziecie się u nas bawić równie dobrze jak on – chrząknął dziadzio. – Już moja w tym głowa. Postanowiliśmy z babcią, że kupimy wielki dmuchany basen i ustawimy go w ogrodzie.– Hurra! – zawołała Ada. – A będę w nim mogła puszczać moje kaczuszki?– Jasne – roześmiała się babcia – i kaczuszki, i łódeczki, i co tam sobie wymyślisz. – Szkoda, że w ogrodzie nie ma piaskownicy, bo byśmy mieli własną plażę – rozmarzył się Olek.– To akurat nie problem – włączył się do rozmowy tato. – Cztery deski się znajdą, a sąsiad dziadków, pan Antoni, handluje materiałami budowlanymi, więc na pewno chętnie przywiezie parę worków piasku.– I będzie plaża! – zawołała Ada.– I huśtawka – dodał dziadzio. – Znalazłem ją na strychu.– Tę samą, na której ja się huśtałem? – ożywił się tato.– Tylko nie próbuj tego robić, bo moja biedna grusza nie wytrzyma takiego ciężaru – przestraszył się dziadzio.– Oj tam, oj tam... – mruknął tato. – To mocne drzewo, nawet nie wiesz, ile wytrzymało...– I Bartek mówił jeszcze, że będzie zwiedzał jakieś strasznie stare budowle – przypomniał sobie Olek.– Stare budowle, powiadasz – dziadek uśmiechnął się tajemniczo.– Ciekaw jestem, czy on widział kiedyś studnię z prawdziwym żurawiem. – Takim żywym żurawiem? – zdziwiła się Ada.– Tak nazywało się urządzenie, którym bardzo dawno temu wyciągano wodę ze studni – wyjaśniła wnuczce babcia.– Tam, gdzie wybierzemy się na wycieczkę, można zobaczyć prawdziwe chaty kryte strzechą, poletka lnu, stary wiatrak i drabiniasty wóz – taki, jakim jeździł jeszcze mój dziadek.– W sąsiedniej wsi powstał skansen – wyjaśniła mamie babcia. – I naprawdę jest w nim co zobaczyć.– Chciałbym, żeby te wakacje już się zaczęły – westchnął Olek. – I nic nie szkodzi, że nie pojadę do Grecji – dodał po chwili.

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.:

– Dokąd Bartek pojedzie na wakacje?

– Gdzie wakacje spędzą Ada i Olek?

– Co przygotowali dziadkowie, żeby umilić wakacje Adzie i Olkowi?

 

 

Wtorek „ Miło spędzam czas!”

 

1. Ćwiczenia grafomotoryczne – rysowanie linii łamanych.

Kartki, ołówki.Dzieci rysują góry według instrukcji rodzica ., zaczynając od dołu kartki (np. lekko w górę, lekko w dół itp.).

2. Ćwiczenia słuchowe Co to za słowo?

Rodzic dzieli słowa rytmicznie (na sylaby), np. ka-pe-lusz, chus-tecz-ka, czap-ka, a zadaniem dzieci jest powiedzieć całe słowa.

3. Ćwiczenia dotykowe Wakacyjne akcesoria.

Mała walizka, przedmioty, które kojarzą się z wakacjami, np.: okulary przeciwsłoneczne, czapka z daszkiem, sandały, opaska do zasłonięcia oczu.Zadaniem dziecka jest określenie, co to jest i do czego służy. Po odsłonięciu oczu następuje weryfikacja udzielonych odpowiedzi.

 

4. Zapoznanie z tekstem i melodią piosenki:

 

Fale, morskie fale

i piasek na plaży,

o letniej zabawie

każdy przecież marzy.

 

Ref.: Lato, lato, lato

dzisiaj wita nas,

latem, latem, latem

miło spędzasz czas.

 

Góry, nasze góry

i pachnące lasy,

plecak zabieramy,

jedziemy na wczasy

 

Ref.: Lato, lato...

 

Rzeki i jeziora

już na nas czekają,

wiosła i kajaki

na spływ zapraszają.

 

Ref.: Lato, lato.

 

Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

−Co można robić podczas wakacji nad morzem?

−Jak można spędzać czas w górach?

−Jak można spędzać wakacje nad rzekami i jeziorami?

−Co można robić latem w domu?

−Czy ta piosenka jest wesoła, czy smutna? Dlaczego?

 

Nauka refrenu piosenki Wakacje fragmentami, metodą

 

5. Zabawa rozwijająca małą motorykę – Wakacyjny rysunek.

Tacka i piasek dla każdego dziecka. Rodzic daje dziecku talerzyk z kaszką manną ( surową) i prosi, aby narysowało na nim palcem plażę, morskie fale, słoń-ce i chmury.

6. Karta pracy:

7. Troszkę ruchu:

https://www.youtube.com/watch?v=ozI7YcVASgo

Język angielski

Dzień dobry,
Na dzisiaj przygotowałam dla Was niespodziankę!
Utrwalamy słownictwo związane z latem, wakacjami... W tym celu
zapraszam Was do ... gry! Możecie zachęcić inne osoby na przykład
rodziców, rodzeństwo lub kolegów/koleżanki. Im więcej osób tym
więcej uśmiechu ;)
Wytnijcie obrazki, tak aby powstały kwadraty. Na górze każdego z nich
znajduje się polecenie:
DRAW - NARYSUJ

PANTOMIME - POKAŻ

SPEAK - POWIEDZ

Losujecie obrazek i nie pokazując go drugiej osobie musicie wykonać
zadanie zgodnie z poleceniem. Na przykład jeśli wylosujecie PANTOMIME
i obrazek z piłką (BALL) musicie tak pokazać, aby osoba z którą
gracie bez problemu odgadła, że chodzi właśnie o piłkę. Tylko
pamiętajcie! nie możecie wtedy mówić :) no chyba, że wylosujecie
kartę z napisem SPEAK -wtedy wypowiadacie słówko po angielsku. I
najważniejsze!! Osoba, która zgaduje również odpowiada po angielsku!
:)

Szkoda, że nie możemy pobawić się razem. Trzymam za Was kciuki,
zabawa na pewno będzie udana :-)

P.S. Ze względu na to, że nie możemy wspólnie zagrać w grę,
zachęcam do sprawdzania wymowy wpisując słówko do słownika np.

http://diki.pl

Pozdrawiam.

Środa „ Na plaży jest fajnie”.

 

1. Zabawa masażyk – Myjnia samochodowa.

Dziecko tworzy z rodzicem parę , dziecko jest samochodem (wykonuje klęk podparty), który wjeżdża do myjni. Rodzic klęczy z boku , wykonuje masażyk, naśladując czynności mycia auta.Czynności: Dziecko na plecach partnera: polewanie wodą gładzi dłonią plecy,skrapianie szamponem lekko uderza opuszkami palców,szczotkowanie karoserii lekko drapie szybkimi ruchami,woskowanie lekko ugniata wewnętrzną stroną dłoni,suszenie samochodu pociera, na przemian, dłońmi,przecieranie szyb i lusterek wykonuje okrężne ruchy masujące. Przy powtórzeniu zabawy zamieniamy się rolami. Miłej zabawy!

 

2. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Prezentowanie prawidłowej artykulacji głoski sz.Lusterko dla dziecka.Rodzic objaśnia i pokazuje prawidłową artykulację głoski sz. Dzieci powtarzają za rodzicami . głoskę sz, kontrolując w lusterku pracę języka, naśladują szum morskich fal.Głoska sz jest głoską przedniojęzykowo-dziąsłową, powstaje przez uniesienie języka za górne zęby, do wałka dziąsłowego, z jednoczesnym zwarciem zębów i wysunięciem zaokrąglonych warg do przodu.

 

3. Ćwiczenia grafomotoryczne Fale morskie.

Duże arkusze papieru, kredki.Dzieci kreślą fale morskie: najpierw w powietrzu (prawą ręką, lewą ręką i obiema rękami), a potem po kolei rysują je na dużych arkuszach papieru. Naśladują przy tym szum morskich fal na głosce sz.

 

4. Ćwiczenia relaksacyjne Plaża.

 

https://www.youtube.com/watch?v=cnvHLmQXkmo

Dzieci leżą na dywanie z zamkniętymi oczami. Rodzice  proszą, aby wyobraziły sobie, że leżą na plaży, świeci mocne słońce i jest im bardzo przyjemnie. Słychać szum morza. Słońce ogrzewa ich nogi, ręce, brzuch, twarz, włosy, ciepły wiatr muska ich twarze, włosy, ręce, nogi, brzuch. Są spokojne i oddychają spokojnie: wciągają powietrze nosem, wypuszczają ustami. Jest im bardzo miło. Dzieci powoli otwierają oczy, poruszają lekko rękami, nogami, delikatnie unoszą się i powoli siadają.

 

5 Karta pracy:

 

 

6. Poruszajmy się: Ćwiczenia rytmiczne z liczeniem.

https://www.youtube.com/watch?v=bzboHM5GUzg

 

 

Piątek „Bezpieczne wakacje”

 

1. Ćwiczenia ortofoniczne Morskie fale.

Rodzic.prosi, aby dziecko naśladowało morskie fale, szumiąc (raz głośno, raz cicho, szybko, wolno, w zmiennym tempie).

 

2. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Bezpieczne wakacje.

Jak wspaniale! Już wakacje.

To najlepsza w roku pora!

Można pływać sobie w morzu

albo wskoczyć do jeziora...

Na szczyt w górach wspiąć się warto!

Jak tam pięknie i wysoko!

W zeszłym roku po raz pierwszy

zobaczyłem Morskie Oko!

Ale zawsze pamiętajmy,

by dorosłych się pilnować.

Chodzić w górach – lecz po szlakach,

kremem z filtrem się smarować.

Czapkę nosić – taką z daszkiem

– porażenia się unika.

Kąpać się w strzeżonych miejscach

i pod okiem ratownika.

I rodziców trzeba słuchać.

Kto tak robi, ten ma rację.

Ach jak miło, jak wesoło,b

o już przecież są wakacje!

 

Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

−Dlaczego zawsze trzeba pilnować się dorosłych?

−Co to są górskie szlaki? Dlaczego trzeba się ich pilnować?

−Dlaczego latem smarujemy się kremem z filtrem?

−Do czego jest potrzebna latem czapka z daszkiem?

−Dlaczego można pływać tylko w miejscach, gdzie jest ratownik?

−Jakie macie rady dla innych przedszkolaków na wakacje? Co można robić, a czego nie wolno?

 

3. Zabawa dydaktyczna Znam..

Rodzic przypomina, że nigdy nie wolno oddalać się od opiekunów. Gdyby jednak tak się stało, warto znać swoje imię i nazwisko (3-latki), swój adres (4-latki) – informacje, które możemy podać policjantowi. (Ważne, aby przypomnieć, że nie podajemy tych informacji osobom nieznajomym).

RODZICE SPRAWDŹCIE PROSZĘ CZY DZIECI ZNAJĄ SWOJE DANE.

MOŻECIE BYĆ ZASKOCZENI!  

4. Zabawa dydaktyczna Numer alarmowy.

Rodzic odczytuje numer alarmowy go, a następnie dzieci robią to samo i mówią, w jakich sytuacjach powinno się pod niego dzwonić.

Aby łatwiej było dzieciom zapamiętać numer 112, można wskazać na czoło (1), nos (1), uszy (2).

5.Karta pracy:

6. Filmik Bezpieczne wakacje:

https://www.youtube.com/watch?v=0iidgRGFl60

  Religia

Pokoloruj obrazek: