Tydzień XI Niby tacy sami a jednak inni.


Poniedziałek "Tolerancja”

 

1. Oglądanie zdjęć i obrazków przedstawiających ludzi z różnych stron świata.

Rodzic razem z dziećmi ogląda zdjęcia i obrazki przedstawiające ludzi z różnych stron świata,zachęca dzieci do opisywania, co robią , jak wyglądają. Mówi, z jakiego kraju (kontynentu) pochodzą.

 

2. Prezentacja dzieci – Jacy jesteśmy?

Zachęcamy dzieci, aby opowiedziały o sobie: przedstawiły się z imienia i nazwiska, powiedziały, co je cieszy, co lubią robić.

 

3. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Lusterko dla dziecka i rodzica-;) Demonstrujemy prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.

 

Język wyruszył w podróż dookoła świata (dzieci rysują koła językiem, po górnej i po dolnej wardze). Wędrował przez góry i doliny (dzieci unoszą język za górne i za dolne zęby), a potem wspiął się na wysoką górę (dzieci czubkiem języka dotykają do górnego wałka dziąsłowego), z której rozpościerał się przepiękny widok. Bardzo go zadziwił (dzieci wysuwają wargi do przodu – ooooo). Kiedy z niej zszedł, zobaczył gromadkę dzieci i przywitał się z każdym osobno (dzieci dotykają językiem każdego zęba osobno na górze i na dole). Potem długo płynął łódką i machał wiosłami (dzieci przesuwają język do prawego i do lewego kącika ust). Na koniec wsiadł do samolotu, który leciał wysoko nad chmurami(dzieci przesuwają język po górnej wardze), aż wreszcie wylądował na ziemi (dzieci chowają język za dolne zęby).

 

4. Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Inny.Książka (s. 72–73) .

Czytając opowiadanie, prezentuje ilustracje do niego.

 

Do grupy Ady dołączył nowy przedszkolak. Pani przedstawiła go dzieciom i powiedziała, że ma na imię Anuj. Nikt nie chciał się z nim bawić, bo wyglądał inaczej niż wszyscy: miał ciemną skórę i czarne oczy, tak czarne jak nocne niebo. Chłopiec siedział w kąciku i rysował coś na kartce.– To piesek? – zapytała Ada, przyglądając się rysunkowi.– Tak, mój dog – odpowiedział chłopiec i dorysował żółte słońce.Ada znała to angielskie słowo i wiedziała, że dog to znaczy pies. Zawsze marzyła o jakimś zwierzątku, 107ale niestety, była uczulona na sierść i po spotkaniu z psem lub kotem od razu zaczynała kichać.– Nie baw się z nim – szepnęła jej na ucho Kasia. – On jest z innego kraju.– Jest miły – powiedziała Ada. – I ładnie rysuje.Od tej pory Ada i Anuj często bawili się razem: układali wieże z klocków, budowali zoo i ustawiali w nim plastikowe zwierzątka, kręcili się na tej samej karuzeli. Chłopiec znał dużo dziwnych słów, których Ada nie rozumiała, ale z radością uczyła go wymowy polskich słów.– To jest huśtawka, potrafisz powiedzieć?– Fuś... fuś... fuśtajka – próbował wymówić Anuj.Ada również nauczyła się nowych słów po angielsku i dowiedziała się, że Anuj urodził się w Indiach, a jego imię znaczy „młodszy brat”.– Ja mam starszego brata Olka, ale jak chcesz, to możesz być moim młodszym braciszkiem – zaproponowała.Zbliżały się Dzień Babci i Dzień Dziadka, więc dzieci przygotowywały przedstawienie. Kilkoro z nich nie chciało występować razem z nowym kolegą.– Ja nie będę z nim tańczyć – naburmuszyła się Ola.– Moja mama powiedziała, że on jest z dzikiego kraju – stwierdził Jaś.– A mój tata mówi, że oni jedzą palcami.– Nieprawda! Anuj był u nas w domu z mamą i tatą. I wcale nie jedli palcami! – odezwała się Ada.Słysząc to, pani poprosiła, żeby dzieci usiadły w kółeczku na dywanie, i opowiedziała im bajkę o króliczku Trusiu. Truś był czarny, chociaż wszystkie króliki w stadzie były białe. Okazało się jednak, że czarny królik był najodważniejszy ze wszystkich i to właśnie on uratował Białe Uszate Królestwo.– Nie wolno się z nikogo śmiać i mówić, że jest inny lub gorszy. Na świecie żyje wielu ludzi, którzy różnią się kolorem skóry, mową i zwyczajami. Ważne, żebyśmy się od siebie uczyli i pomagali sobie wzajemnie.Ada podeszła do Anuja i wzięła go za rękę.– On jest moim młodszym bratem – powiedziała. – I razem zagramy babcię i dziadka w naszym teatrzyku! Okazało się, że Anuj ma śliczny głos i potrafi śpiewać jak skowronek. W dodatku nauczył się na pamięć trudnego wiersza po polsku i ani razu się nie pomylił. Największe wrażenie jednak zrobili na wszystkich babcia i dziadek Anuja. Byli ubrani kolorowo jak motyle i poczęstowali dzieci indyjskimi ciasteczkami. Gdyby wszyscy na świecie byli tacy sami, nie działoby się nic ciekawego.

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce

– Kim był nowy przedszkolak w grupie Ady?

– Jak dzieci zareagowały na nowego kolegę?

– Jak mógł się czuć Anuj, gdy dzieci nie chciały się z nim bawić?

 – Jaką bajkę opowiedziała pani dzieciom?

– Czy wszyscy muszą być tacy sami?•

 

5.Rozmowa na temat tolerancji.

Pytamy dzieci, czy któreś z nich wie, co oznacza słowo tolerancja. Wyjaśnia jego znaczenie, tłumacząc, że tolerancja polega na akceptowaniu inności jakiejś osoby: przyjmujemy ją taką, jaka jest, nawet jeśli ma inny kolor skóry, inaczej wygląda czy się ubiera inaczej niż my. Tak jak każdy kwiat jest inny, tak również każdy człowiek jest inny. Wtedy, gdy ludzie wzajemnie sobie pomagają, troszczą się o siebie i są dla siebie dobrzy, tworzą piękny bukiet kwiatów. Prosimy aby dzieci kilkakrotnie powtórzyły słowo tolerancja – dzieląc je rytmicznie (na sylaby).

6. Trochę ruchu : Rytmika w podskokach!

https://www.youtube.com/watch?v=ZNYBvHTGP1U

Wtorek „Zabawy z piłką”.

 

1. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość – Znajdź coś...

Prosimy dziecko:  znajdź coś... (niebieskiego, małego itp.), a zadaniem dziecka jest odnaleźć i pokazać innym rzecz spełniającą ten warunek.

2. Ćwiczenia graficzne - Koła.

Potrzebne będą przedmioty, które mają kształt koła (np. dno doniczki, pokrywka, spodek itp.), ołówki, kredki.

Prosimy aby dzieci obrysowały na kartce ołówkiem koła, a następnie udekorowały je w wybrany przez siebie sposób.

3. Ćwiczenia słuchowo-matematyczne Piłka skacze.

Rodzice stoją  plecami do dzieci proszą aby uważnie liczyły, ile razy piłka odbije się od podłogi i określiły liczbę.

4. Osłuchanie się z melodią i tekstem piosenki pt.Piłka.

 

Drodzy rodzice, stwórzmy dziecku okazje do zaprezentowania swojego talentu! Czekam na nagrania Waszych pociech- sabinajanuszyk@wp.pl

  Powodzenia!

 

Hopla, hop, hopla, hop,

mała piłka skacze,

hopla, hop, hopla, hop,

chętnie dziś poskaczę.

 

Ref: W górę, w dół,

w przód i w bok

skacze sobie piłka

hopla, hop.

 

Turlu, tur, turla się

z nami piłka mała.

Turlu, tur, turlu, hej

w trawie się schowała.

 

Ref: W górę...

 

Pacu, pac, bęc, bęc, bęcz

piłką zatańczymy.

Pacu, pac, bęc, bęc, bęc,

bardzo to lubimy.

 

Ref: W górę...

 

Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

−Co robiła mała piłka?

−Co wy lubicie robić z piłką?

−Jaka jest melodia tej piosenki – wesoła czy smutna?

 5.Dlaczego warto myć rączki?

https://www.youtube.com/watch?v=QT-2bnINDx4

6. Prawa ręka,lewa ręka ćwiczenia przy muzyce,

https://www.youtube.com/watch?v=mO03jLcA2XM

Środa „Wszyscy lubimy się bawić”.

1. Zabawa dydaktyczna Liczymy.Kostka dla dzieci.Dzieci z rodzicami rozgrywają turniej z kostką. Rzucają kostką w parach. Zwycięzca – osoba, która wyrzuciła więcej oczek – przechodzi do następnej rundy. Przy każdym powtórzeniu zwycięzcy rozgrywają turniej pomiędzy sobą.

2. Karta pracy

Dzieci:

słuchają, jakie babki z piasku zrobiły dzieci, naklejają zgodnie z opisem, w kołach obok babek, obrazki z buziami dzieci, które je zrobiły, wskazują foremki do piasku, których dzieci użyły do robienia babek.

 

3. Ćwiczenia pamięci Co zginęło ze środka koła?

Foremki do piasku o różnych kształtach.Rodzic pokazuje dzieciom foremki do piasku i prosi, by powiedziały, co swoim kształtem przypominają. Wspólnie wybierają kilka i układają je na środku dywanu. Gdy dziecko odwraca się tyłem, zabieramy jedną foremkę i chowamy za plecami.

Zamiast foremek możemy wykorzystać inne przedmioty dostępne w domu.

4. Idziemy do zoo. zabawa ruchowa którą bardzo luuubicie!

https://www.youtube.com/watch?v=rXz-hKkUvoM&list=RDrXz-hKkUvoM&start_radio=1

JĘZYK ANGIELSKI

COLOUR – pokolorować

COUNT – policzyć

SING – śpiewać

LISTEN – słuchać

Pomocne w zapamiętaniu słówek będą obrazki. Można je wydrukować,
pokolorować i jak najczęściej powtarzać 😊

CLOSE YOUR BOOK – zamknij książkę

OPEN YOUR BOOK – otwórz książkę

DRAW – rysować

ENGLISH IS FUN – angielski jest zabawny

 

Czwartek

 

1. Zabawa sprawnościowa Pokonaj slalom.

Arkusz brystolu, marker, pudełko wielkości pudełka od zapałek. Rodzic rysuje trasę slalomu na kartonie. Na linii startu (początek gry), ustawia pudełko, które dzieci kolejno przesuwają nosem, łokciem. Każde przekroczenie linii oznacza wykonanie ćwiczenia gimnastycznego: skłon, przysiad, podskok. Miłej zabawy!

 

2. Zabawa dydaktyczna Rozpoznaj kolory.

Obręcze w trzech kolorach, drobne zabawki i przedmioty w kolorach obręczy.

Dzieci segregują swoje drobne zabawki  ze względu na kolor.

 

3. Eksperyment z kolorami – Świat widziany przez różową szybkę.

Okulary przeciwsłoneczne, folie w różnych kolorach, szklanka kryształowa.Dzieci oglądają otoczenie przez różne filtry: szkła okularów, kolorowe folie i mówią, jak zmieniają się kolory.

4. Karta pracy:

5. Religia

Posłuchajcie bajeczki: https://view.genial.ly/5ecd27f4f02ce30db69f1519/presentation-duch-swiety-przedszkole?fbclid=IwAR1GHLtMeEtkRnlG0GHo89XXPAl-EMohtYUXg797A9qDJZcnK4eaL9FwpjI

Piątek” Nasze zabawki”

 

1. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Kraina zabawek.

 

Siedzą zabawki grzecznie na półkach

.Siedzą i patrzą na pajacyka.

Pajac do tańca lalkę zaprosił

i teraz będą tańczyć walczyka.

Patrzcie! Dwa misie! Na samej górze!

W takt się kołyszą, klaszczą łapkami.

Na parapecie rozsiadł się zając;

Jak każdy zając – strzyże uszami.

Tuż obok książek drzemie żyrafa.

Kudłaty piesek przy wózku szczeka.

Piłka się turla, to znowu skacze.

Myszka – zabawka – kotu ucieka.

I nagle wchodzi ktoś do pokoju.

Ojej, nie tańczy już nikt walczyka!

Zabawki stoją, siedzą bez ruchu

i tylko z radia płynie muzyka.

 

Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

−Jakie zabawki były w pokoju?

−Kogo pajac zaprosił do tańca?

−Gdzie siedziały dwa misie?

−Kto zdrzemnął się obok książek?

−Przy czym stał kudłaty piesek?

−Co się stało, gdy ktoś wszedł do pokoju?

 

2. Rakieta -  ćwiczenia oddechowe

 

https://www.youtube.com/watch?v=JFFaBb3FTZE

3. Zabawa matematyczna Gdzie jest ta zabawka?

Lalka, samochód, puzzle, przytulanka

Rodzice pokazuje dzieciom zabawki, które będzie rozmieszczać w pokoju. Zadaniem dzieci jest odpowiedź na pytanie Gdzie jest...? Rodzice powinien tak rozmieścić zabawki, aby dzieci używały zwrotów określających położenie przedmiotów w przestrzeni (na, obok, za, przed).

4. Karta Pracy:

5. Troszkę ruchu

 https://www.youtube.com/watch?v=ZKslipdC-sY