Tydzień VIII - "Łąka w maju"
Szybka Nawigacja: Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek
Witajcie. Przed nami piękny tydzień - czas z majową łąką. Zapraszamy!
1. Zaczynamy od pobudki. Pamiętacie?
https://www.youtube.com/watch?v=ozI7YcVASgo
2. Praca z obrazkiem.
Obejrzyjcie obrazki. Opowiedzcie , co dzieje się na łące w maju. Nazwijcie zwierzątka i owady, które tam widzicie.
(Jest to obrazek z kart pracy 4 –latki cz.2; dla 5-6latków karty pracy cz. 4 str. 36-37)
3. Wysłuchajcie piosenki „Wiosna na Łące”
I. Dziś na łąkę przyszła Wiosna
w kwiecistej sukience,
budzi maki i stokrotki,
jaskry i kaczeńce.
Ref.: Ptaki trele wyśpiewują,
świeci ciepłe słońce,
w rosie kąpią się biedronki.
Wiosna już na łące!
II. Świerszcz zielone stroi skrzypce,
da dziś pierwszy koncert.
Tańczą pszczoły i motyle,
żabki i chrabąszcze.
Ref.: Ptaki…
III. Tak się wszyscy cieszą wiosną,
tańczą i śpiewają,
nawet krecik wyszedł z norki,
z myszką pląsa żwawo.
Ref.: Ptaki…
− Co zaczęło się dziać na łące, kiedy przyszła wiosna?
− Co to znaczy, że świerszcz stroi skrzypce?
− Wymień mieszkańców łąki, o których jest mowa w piosence.
4. Zachęcam Rodziców do krótkiej zabawy rytmiczno - artykulacyjnej w oparciu o wiersz „Żabie łapki”.
Rodzic i dziecko stają naprzeciwko siebie. Rodzic powtarza tekst.
Dwie zielone małe żabki, tak nad stawem grają w łapki:
Rodzic z dzieckiem:
Jedną łapką podnoszą prawą rękę ugiętą w łokciu,
klap,klap,klap. uderzają o prawą dłoń partnera,
Drugą łapką podnoszą lewą rękę ugiętą w łokciu,
klap, klap, klap. uderzają o lewą dłoń partnera,
Potem dwiema podnoszą obie ręce ugięte w łokciu
klap, klap, klap. uderzają w obie dłonie partnera
Ty,bocianie przykucają i grożą bocianowi
nas nie łap! porusz wskazującym palcem.
5. Rodzicu, przeczytaj proszę swojemu dziecku opowiadanie Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby „Zabawa w chowanego”.
Dla 5-6 latków do opowiadania książeczka str. 74-77.
Dodatkowe obrazki pomocnicze do opowiadania:
Za lasem płynie strumyk, za strumykiem rozpościera się łąka, na łące rosną zielona trawa i stokrotki o biało-żółtych kwiatach. I jeszcze wiele innych kolorowych kwiatów i zielonych roślin.
Pewnego dnia biedronka, żabka, konik polny i motyl cytrynek bawili się na łące w chowanego.
– Jeden, dwa, trzy... – mała biedroneczka odliczyła do dziesięciu i rozejrzała się dookoła. – Zaraz was znajdę – zawołała, pewna siebie.
Po chwili wykrzyknęła radośnie: – Widzę cię, żabko! Siedzisz pod liściem mlecza! Biedronka sfrunęła na liść i zajrzała pod spód. Coś takiego! Żabki tam nie było. Wszędzie tylko zielone źdźbła trawy i liście roślin łąkowych tak samo zielone jak żabka.
„To nie ten liść” – pomyślała i przeniosła się na sąsiedni, a potem na kolejny. O! Coś zielonego mignęło jej przed oczami! Biedronka rozpostarła małe skrzydełka.
– Mamcię, koniku polny! Siedzisz między koniczynkami! Widzę cię! Zaraz będziesz zaklepany – ucieszyła się z odkrycia.
– I hop! – biedroneczka usiadła na listku koniczyny.
„Znowu nic?” – nie mogła się nadziwić, że pośród zieleni nie ma nawet śladu konika polnego.
– Zdawało mi się – westchnęła, jednak już po chwili uśmiechnęła się szeroko. „Cytrynka na pewno znajdę. Jest większy od konika polnego i ruchliwszy od żabki” – pomyślała.
Wzbiła się w górę, żeby objąć wzrokiem całą łąkę. Żółty kolor przyciągnął jej uwagę.
– Jest! Widzę cię, motylku!
Już po chwili siedziała na płatku stokrotki. Jednak to był tylko kwiat, a dookoła – tysiące podobnych. Czy któryś z nich był motylem cytrynkiem? Z pewnością nie.
– Żabka, konik polny i motylek poszli sobie, a mnie zostawili – powiedziała rozczarowana biedronka. Zrobiło się jej bardzo przykro, że przyjaciele tak z nią postąpili.
– Mylisz się, biedroneczko – odezwał się mądry ślimak. – Twoi przyjaciele wciąż są na łące. Trudno znaleźć zieloną żabkę i zielonego konika polnego pośród zielonej trawy. Niełatwo też wypatrzyć żółtego motyla, gdy łąka żółci się od kwiatów. Tak jednak powinno być. Barwa chroni twoich przyjaciół przed niebezpieczeństwem. Ci, którzy na nich polują, mają wielki kłopot z odróżnieniem motyla od kwiatka albo konika polnego czy żabki od zielonych liści.
– To prawda – z zieleni wyskoczyli roześmiani przyjaciele biedronki: żabka i konik polny.
– Najprawdziwsza prawda – potwierdził motylek cytrynek i wyfrunął z kępy żółtych jaskrów.
– Nie przejmuj się, biedroneczko, że nas nie znalazłaś. Teraz ja będę szukał. Ukryj się dobrze. Żabka i konik polny też.
Biedronka ucieszyła się z takiej zamiany. Ale gdzie znaleźć kryjówkę? Dookoła tyle zieleni. Czerwona biedronka w czarne kropki będzie widoczna z daleka.
Szczęśliwie brzegiem rzeki szła uśmiechnięta od ucha do ucha Ada. Usiadła na skraju łąki, żeby odpocząć. Miała na sobie czerwone spodenki w czarne kropeczki.
Biedroneczka aż wstrzymała oddech z zachwytu. – Lecę – powiedziała sobie. Skrzydełka, choć małe, poniosły ją na skraj łąki. Usiadła leciutko na pięknych spodniach dziewczynki i... znikła.
A może wciąż tam siedzi. Jak myślicie?
Proponowane pytania do rozmowy rodzica z dzieckiem:
− W co bawili się: żabka, konik polny, biedronka i motylek cytrynek?
− Dlaczego biedronka nie mogła odnaleźć przyjaciół?
− Co to jest barwa ochronna?
Ubarwienie ochronne czy maskujące polega na upodobnieniu się barwą ciała do środowiska życia danego zwierzęcia. Ubarwienie ochronne jest rozpowszechnione wśród zwierząt, takich jak niedźwiedź polarny, pasikonik, rzekotka drzewna.
6. Teraz trochę ruchu z żabkami. Też pamiętacie!
https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ
https://www.youtube.com/watch?v=bSvnVcfC3-s
7. Majowa łąka – praca plastyczna (wyprawka).
Wybierzcie proszę karty z wyprawki i stwórzcie swoją majowa łąkę:
4- latki
KARTA 25. Rumianki na łące
Przygotuj: kartę pracy, klej, nożyczki, bibułę – białą i żółtą.
• Przygotuj kulki z białej i z żółtej bibuły.
• Doklej do każdej łodyżki na łące kwiat rumianku – żółty środek i białe płatki.
Jeżeli nie posiadasz w domu bibuły, dorysuj (kredkami, pisakami) lub domaluj farbami kwiaty.
5-6 latki
KARTA 23. Łąka w maju
Przygotuj: kartę pracy, nożyczki, naklejki – kwiaty (w wyprawce).
• Wytnij z karty pas w kolorze zielonym.
• Złóż go według wzoru.
• Z zestawu naklejek, naklej wiosenne kwiaty na zielonej trawie.
Zapraszam do przesyłania zdjęć Waszych prac: ela.bro@op.pl
8. Na koniec dla ciekawskich polecam filmik ABC Zabawa „Mieszkańcy łąki”.
https://www.youtube.com/watch?v=8krnRKa9jWI
1. Dziś zaczynamy od filmiku „Z kamerą wśród pszczół”.
Zobaczcie pracowite pszczółki:
https://www.youtube.com/watch?v=LMLSxZJTNnE
Wykonajcie teraz krótkie zadanie w kartach pracy:
5-6 latki karty pracy cz. 4 str. 42 i 43
4-latki karty pracy cz.2 str. 51
2. Zapewne wszyscy znacie uroczą pszczółkę z bajki, o imieniu Maja.
Zapraszamy do śpiewu i do tańca z Mają.
https://www.youtube.com/watch?v=uKgNWASnXq4
https://www.youtube.com/watch?v=UG-WU0ZbgK8
3. Spacer po wiosennej łące z "Domowym Przedszkolem".
Podczas oglądania zachęcamy wszystkich do tańca „Żuczka z Biedronką”.
https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,okiem-owada,44877
4. Jak zbudowana jest biedronka?
Rodzicu, przeczytaj dziecku:
Biedronki należą do rodziny chrząszczy. W Polsce najczęściej spotykanymi gatunkami biedronek są dwukropki i siedmiokropki, co oznacza, że liczba kropek nie wskazuje na wiek, tylko na gatunek.
Części ciała biedronki to pancerz, pod nim skrzydła. Głowa, oczy, aparat gębowy, nogi, czułki).
Biedronki są pożyteczne, bo zjadają mszyce – szkodniki roślin.
5. Lepimy biedronkę z plasteliny.
jak to zrobić - podpowiedź w filmiku:
Można także ulepić pająka:
Kto ulepi, koniecznie niech się pochwali: ela.bro@op.pl
6. Czas na rytmiczne poruszanki:
https://www.youtube.com/watch?v=6BwHuwiknOs
7. Na koniec dla ciekawskich "Jak powstaje miód?":
https://www.youtube.com/watch?v=aO67AbeIOAk
https://www.youtube.com/watch?v=ZK8dP_cS3jE
Przypominamy o głosowaniu na rzecz naszego przedszkola, w konkursie "Czyściochowe Przedszkole".
Kto jeszcze nie czytał zapraszamy pod link:
https://spwp1.edukacja.kety.pl/tydzien-vii-moja-ojczyzna#czw
1. Zaczynamy od krótkiego ćwiczenia w kartach pracy (5-6 latki cz.4 str 39)
2. Utrwalamy piosenkę "Wiosna na Łące"
3. Zapraszamy do obejrzenia filmiku edukacyjnego o łące "Wędrówki Skrzata Borówki" oraz jak "Larwa przeobraża się w motyla":
https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4
https://www.youtube.com/watch?v=zNeizTuJCgg
paź królowej rusałka pawik latolistek cytrynek bielinek kapustnik
4. Utrwalamy etapy przeobrażenia się larwy w motyla - ćwiczenia w kartach pracy - 5-6 latki cz.4 str 38.
5. Dla rozruszania polecamy teraz ćwiczenia taneczne z panią Judytą:
https://www.youtube.com/watch?v=fHVZjtvvgOk
6. Wykonaj swojego motyla - praca z wyprawką.
4-latki
KARTA 22. Pierwszy motyl
Przygotuj: kartę pracy, klej, nożyczki, rolkę tekturową, serwetkę, taśmę klejącą, sztywny sznurek, naklejkę (głowa motyla).
• Wytnij z karty niebieski prostokąt i oklej nim tekturową rolkę.
• Uformuj z serwetki kokardkę i sklej taśmą klejącą według instrukcji.
• Naklej naklejkę – głowę motyla – zgodnie z instrukcją, po jednej stronie rolki.
• Przyklej dwa niewielkie kawałki sznurka do główki motyla. To będą czułki.
• Z drugiej strony rolki przyklej serwetkę taśmą klejącą.
5-6 latki
KARTA 19. Pierwszy motyl
Przygotuj: kartę pracy, klej, nożyczki, kredki.
• Wytnij z karty rysunek motyla.
• Dokończ go kolorować.
• Natnij obrazek motyla w wyznaczonych miejscach i złóż według wzoru.
• Przyklej główkę motyla we właściwym miejscu.
Oczywiście zachęcam do wysyłania zdjęć Waszych motyli: ela.bro@op.pl
7. Kolejna porcja ruchu. Zapraszamy:
https://www.youtube.com/watch?v=-pmG45LdGKw
8. Na koniec zabawa logiczna "Czy to prawda, czy to fałsz?"
Gdy odgadniesz, sygnał dasz.
Rodzic czyta zdania, dziecko odpowiada - "prawda" lub "fałsz".
− Konik polny w wodzie gra.
− Żaba dwie głowy ma.
− Biedroneczki są w kropeczki.
− Motyle mają ciepłe czapeczki.
− Stokrotka jest czerwona.
− Ważka jest większa niż wrona… :-)
1. Kochani już dużo wiecie o łące i jej mieszkańcach. Dla utrwalenia Waszej wiedzy posłuchajcie opowiadania "Łąka", czytanego przez panią Dominikę Brylską z wydawnictwa MAC.
https://www.youtube.com/watch?v=j-POeJHTbTo&list=PLjGsQYozgMpF5HngqIwPE7EUXjWR3TBcW&index=13&t=0s
2. Zabawy z sześcianem.
Zanim poznacie sześcian, przypomnijmy znane Wam figury geometryczne, w tym kwadrat:
https://www.youtube.com/watch?v=Lv-1s65cgJM&t=3s
Teraz poznajcie sześcian:
https://www.youtube.com/watch?v=TJbnxOjSjF4
Dla 5-6 latków ćwiczenie w kartach pracy cz. 4 str 40.
3. Pora na gimnastykę:
https://www.youtube.com/watchv=OZ54i4ecwWA&t=34s
4. Dla wytrwałych polecamy do zrobienia sześcian z papieru - origami.
To bardzo trudne zadanie. Najlepiej poprosić tatę lub mamę o pomoc.
https://www.youtube.com/watch?v=ttPL4vZYpqU
5. Ćwiczenia grafomotoryczne - rysujemy po śladzie.
4-latki karty pracy cz.2 str 50.
5-6 latki karty pracy cz.4 str 41.
6. Na koniec ruch przy muzyce z Olą!
https://www.youtube.com/watch?v=MZbV1pZ8erc
Świetną zabawą będzie również układanie puzzli z kwiatami z wyprawki (5-6 latki). Zachęcamy :-)
Chętne 4-latki mogą wykonać "Gąsienicę w wiosennych kolorach".
KARTA 21. Gąsienica w wiosennych kolorach
Przygotuj: kartę pracy, klej, nożyczki, naklejkę (głowa gąsienicy).
• Wytnij z karty kształty gąsienicy.
• Złóż kolorowy prostokąt na pół i ponacinaj go.
• Sklej gąsienicę w odpowiednim miejscu.
• Naklej głowę gąsienicy zgodnie z instrukcją.
Przypominamy o głosowaniu na rzecz naszego przedszkola, w konkursie "Czyściochowe Przedszkole".
Szczegóły pod linkiem:
https://spwp1.edukacja.kety.pl/tydzien-vii-moja-ojczyzna#cz
Dziękujemy
1. Rymowanki o wiośnie. Rodzic czyta początek rymowanki, dziecko próbuje ją dokończyć.
-Trawa, kwiaty, biedronka – to na pewno… (łąka)
-Czerwone jak gotowane raki – to… (maki)
-Ma żółty środek, białe płatki, łodyga u niej wiotka. Ten łąkowy kwiat to… (stokrotka)
-Piegowata dama. Po łące chodzi od rana. Wygrzewa się w promykach słonka. To maleńka… (biedronka)
-Czy to fruwające kwiaty? Jest ich tyle! Nie, to… (motyle)
-Lata, lata koło nosa. Uwaga! To groźna… (osa)
-Lata, lata obok czoła. To miodna… (pszczoła)
2. Poznajemy zioła.
Wiosną na łące możemy zobaczyć wiele roślin. Wśród nich rosną również zioła - czyli rośliny leśnicze. Zobaczcie:
https://www.youtube.com/watch?v=bgYeAZm8mqk
https://www.youtube.com/watch?v=SXrgoD1GJDI
3. Zielnik.
Często w trakcie poznawania ziół, korzystamy z atlasów roślinnych, czy różnych książek opisujących lecznicze działanie roślin. Można także samodzielnie wykonać swój własny zielnik. Co to takiego?
Zielnik to zeszyt obrazujący gatunki różnych roślin. Ma on przypominać swego rodzaju album, klaser. Mogą się w nim znajdować wydrukowane obrazki roślin, ale częściej przyklejone, zasuszone wcześniej rośliny. Często w zielniku znajduje się krótki opis działania i zastosowania danego zioła (w przypadku dzieci starszych, umiejących czytać).
Oto przykład:
https://www.youtube.com/watch?v=R4G6_MqwKmQ
Inny rodzaj zielnika:
https://www.youtube.com/watch?v=rryIreMdWM
Jeżeli kiedyś będziecie mieli okazję i chęć, możecie stworzyć własny zielnik. Oczywiście przy pomocy rodzica.
4. A teraz krótki taniec z Kubusiem:
https://kubus.pl/cwicz/kubus-tancerz/
5. Zachęcam do pokolorowania obrazka wiosennej łąki.
Dzieci 5-6 letnie znajdą go w swojej wyprawce, a dla chętnych 4 - latków obrazek poniżej do druku:
6. Zapraszam Was także na Mini warsztat muzyczny z panią Moniką Kluzą.
https://www.youtube.com/watchv=eXTBJkvsWsk&t=47s
Język angielski
Pani Beatka zaprasza:
Zacznijmy od przypomnienia słówek związanych z pogodą.
Na stronie, do której link znajdziecie poniżej, zobaczycie liczby od 1 do 12. Klikając w każdą z tych liczb otworzycie zagadkę. Na przykład, pod numerem 1 będzie słówko ‘cloud’, musicie wiedzieć co ono oznacza by spośród czterech obrazków kliknąć we właściwe.
Miłej zabawy!
https://www.anglomaniacy.pl/weatherPictureTest.htm#games
Następnie stwórzcie krzyżówkę (załącznik ‘crossword’).
Na pewno znacie już większość słówek związanych z pogodą. Spróbujcie zatem wykonać ćwiczenie z linku poniżej. Trzeba przenieść nazwy pod właściwy obrazek.
https://learnenglishkids.britishcouncil.org/word-games/weather-1
Pozdrawiam.