Tydzień VI "Moja miejscowość, mój region"


Poniedziałek

Zachęcamy do aktywności w programie "Czyściochowe Przedszkole"

https://spwp1.edukacja.kety.pl/program-czysciochowe-przedszkole

Przypominamy również o Przedszkolnym Konkursie Plastycznym

Informacje szczegółowe znajdą Państwo pod linkiem:

https://spwp1.edukacja.kety.pl/aktualnosci/uwaga-konkurs-plastyczny

Przewidziano NAGRODY!!!!

Nawiązując do tematyki "Dbamy o przyrodę", poruszanej w minionym tygodniu, chcemy Wam przypomnieć pojęcie Recyklingu. 

„RECYKLING” – czy pamiętacie co to takiego? - „Ze starego coś nowego”.

Obejrzyjcie koniecznie ten filmik:

https://www.youtube.com/watch?v=jMPDOt2zmbU

Przedstawiamy kilka przykładów ponownego wykorzystania: opakowań szklanych, papieru, plastiku oraz opakowań metalowych:

·z MAKULATURY I STARYCH SZMAT PRODUKUJE SIĘ PAPIER,

·złom jest przetapiany w hutach na metale,

·z plastikowych odpadów po ich zmieleniu i rozpuszczeniu powstają sztuczne tworzywa i pianki oraz nowe opakowania plastikowe,

·szkło przetapiają huty szkła, dzięki czemu wyrabiają nowe opakowania szklane.

 „ Stworek Śmieciorek”

Zachęcamy do wykonania Stworka Śmieciorka z odpadów wtórnych w domu. Czekamy na wasze prace, chętnie je zobaczymy: sabina.gora@o2.pl , ela.bro@op.pl

Możecie również skorzystać z podpowiedzi:

https://www.youtube.com/watch?v=_dMK2jqwykM

Poniżej Śmieciorek Pani Sabinki:

Poruszajmy się  troszkę:

https://www.youtube.com/watch?v=wbtauENJlzg

Teraz spróbujcie swoich sił w zabawie matematycznej online:

http://scholaris.pl/resources/run/id/102208

Proponowana karta pracy do druku:

Język angielski

Pani Beatka zaprasza:

Dzień dobry,

Dziś zapraszam dzieci na ... farmę  :) proszę o zapoznanie się z nazwami zwierzątek.

W poniższym linku znajdziecie obrazki i wymowę.

https://youtu.be/bV8MSaYlSbc

cow - krowa

duck - kaczka

sheep-owca

horse-koń

cat- kot

donkey-osioł

turkey -indyk

pig-swinka

chicken-kurczak

dog-pies

 

Na początek proponuję, aby dzieci wybrały sobie 3-4 słówka, a następnie kolejne.

Pozdrawiam serdecznie.

 

Wtorek  „Małe miasteczko - miejsce, które znam”

Dziś porozmawiamy  o naszym mieście.

Kęty to stare miasteczko, kiedy powstały były wsią. Prawa miejskie otrzymały nieco później.  „Wieś Kęty powstała przed 1242 r. Założenie osady miejskiej nastąpiło miedzy 1260 r. a 1277 r., co sprawiło, że Kęty są jednym z najstarszych miast Małopolski”.

1.   Zapraszamy do obejrzenia  Biuletynu „Historia w budynkach zaklęta”.

Znajdują się w nim stare i nowe zdjęcia naszej pięknej okolicy oraz najważniejszych obiektów miasta.

Rodzicu, proszę porozmawiaj z dzieckiem na temat oglądanych zdjęć.

https://www.kety.pl/pliki/Biuletyn.pdf

2.  Posłuchajcie piosenki „Najpiękniejsze miejsce świata”

Co to znaczy, że mamy "swój skrawek Polski"?

Drogi rodzicu, jeżeli będzie możliwość pospacerować z dzieckiem po Waszej najbliższej okolicy (osiedlu), zachęcamy do:

- oglądania i porównywania budynków mieszkalnych,

- zwrócenia uwagi na budownictwo jedno- i wielorodzinne,

- poznania nazw okolicznych ulic,

- przypomnienia  dziecku zasad bezpieczeństwa na drodze.

Polecamy także wirtualny spacer po Kętach:

http://www.spacer.kety.pl/

3. Wysłuchajcie jeszcze krótkiego wierszaz Małgorzaty Strękowskiej-Zaręby "Małe miasteczko"

Jak wygląda małe miasteczko?

4. Przyjrzyjcie się poniższym obrazkom.

Wskażcie najpierw obrazki przedstawiające miasto, a potem te, na których widać wieś. Na czym polega różnica między miastem, a wsią?


5.   Dziś na rozruszanie proponujemy Wam ZUMBĘ dla dzieci:

https://www.youtube.com/watch?v=k2hBMkZuvP8

Proponowana karta pracy do druku:

Przypominamy o konkursach plastycznych!!!

Przedszkolny Konkurs „PRZEDSZKOLAKI O ZDROWIE DBAJĄ I AKTYWNIE CZAS SPĘDZAJĄ”

szczegółowe informacje pod linkiem:

https://spwp1.edukacja.kety.pl/aktualnosci/uwaga-konkurs-plastyczny

Ekologiczny  Konkurs "ZIEMIA NASZ DOM" dla grupy starszej

Technika dowolna.

Zdjęcia prac można wysyłać do 11 maja na adres: sabina.gora@o2.pl

Środa "Najpiękniejsze miejsce świata"

1. Dziś zaczynamy od legendy o powstaniu Kęt. 

Za każdym razem, kiedy w przedszkolu mówimy o naszym mieście, przypominamy tę legendę. 

Rodzicu, proszę przeczytaj ją swojemu dziecku:

Kęty zrodzone ze zgody

 

Wiele wieków temu w miejscu, gdzie dziś leżą Kęty rozciągały się wielkie puszcze. Obfitowały w zwierzynę i były świetnym miejscem do polowań. Szczególnie dobrymi do łowów były tereny nad przecinającą owe lasy rzeką. Masa tu była ptactwa, a i grubszy zwierz chadzał tędy do wodopojów, więc łatwo go było upolować. Zapuszczali się więc tutaj okoliczni książęta, szukający rozrywki w łowach. A że od zawsze był to obszar gdzie schodziły się granice, i to nie tylko książęcych włości ale też i królewskich, zdarzało się, że i wynikały spory o dostęp do puszczy, o biegnące przez nią granice. Zresztą książęta dziedziczący po ojcach wielkie księstwa sami dzielili je na coraz mniejsze i przy tych podziałach nie tylko o zwierzynę szło. Czasem honor i duma były ważniejsze. Wiele było zatargów i długich czasem urazów, dzielących nawet rodzonych braci.

Onegdaj dwóch było takich braci. Wincenty Pol w swym poemacie "Legenda o założeniu miasta Kęt 1200 roku" twierdził, że jeden książę mieszkał w Oświęcimiu, a drugi w Zatorze. Obaj chciwi sławy, ziemi i cudzego dobra najeżdżali na siebie nawzajem. Tymczasem najbardziej cierpieli poddani obu książąt. To oni płacili najwyższą cenę za spory swych panów. Tak długo wszystko to już trwało, że zmęczyło nie tylko ludzi prostych, po wsiach rozsianych i niedolę cierpiących, ale też rodziny obu seniorów. Przemyśliwali więc wszyscy w otoczeniu obu kniaziów, jakby ich tu pogodzić. Nic z tego nie wyjdzie - mówili jedni - jeśli się nasi panowie nie spotkają. Ale jak to zrobić, jak ich namówić, aby usiedli przy jednym stole? - pytali drudzy.
Wreszcie uradzili potajemnie, ci z Zatora z tymi z Oświęcimia, że wyprawią łowy, gdzieś w miejscu ustronnym, odległym od obu zamków. Ale dokąd jechać? Do kąt? Koniec końców stanęło, że polowanie najlepiej zrobić nad rzeką, gdzie szerokie polany w miły kąt się układają. No, i znowu ten "kąt"…

Podczas samych łowów książęta się nie spotkali, ale polowanie udało się obu wyśmienicie. Wszak służba postarała się o dobrą nagonkę i to nie tylko same zwierzęta zaganiając. Pod koniec polowania, gdy bracia już byli dumni ze swych trofeów, tak kierowali pogonią za grubym zwierzem, że się wreszcie obaj kniazie spotkali. Kiedy stanęli twarzą w twarz, nie sposób było udawać, że się nie dostrzegają. Do dziś nie wiadomo, który pierwszy przemówił, ale ten co to uczynił "pozdrowił po Bogu", więc i drugi "słowo nadmienił po rodzie". I tak od słowa do słowa, po latach niezgody bracia zaczęli ze sobą rozmawiać. Świta obu książąt tylko na to czekała, natychmiast podano obu panom turze rogi wypełnione dobrym winem i zabrano się do ustawiania stołów po dębami, aby wyprawić ucztę wieńczącą łowy.
Kiedy tak wzajem się gościli, a i godzili pod owymi dębami, ktoś zauważył, że ponad nimi w koronie drzewa jest wielkie gniazdo. Jakiś sługa wdrapał się tam czym prędzej, aby sprawdzić, czy wróżba to dobra, czy zła: gniazdo puste czy z lęgiem? No, i jakiego ptaka? Bo jeśli kruka i puste, to i próżna to zgoda będzie, a jeśli żyją w nim orły, to zgoda zapanuje na zawsze. I znalazł w nim sługa trzy orle jaja, a i orlica się nagle zjawiła zaniepokojona o swoje gniazdo. Pozostawiono ją w spokoju. Wielka była radość w obozowisku łowieckim. Ludzie padali sobie w ramiona, a i sami książęta uwierzyli, że teraz już pokój zapanuje i tak być musi, bo Opatrzność tego chce. Ludzie w tamtych czasach nie lekceważyli znaków.

Aby upamiętnić ten czas i miejsce zgody, postanowili obaj książęta założyć w owym kącie lasu osadę. Ale, jakby nie było, a zwyczaj ówczesny tak nakazywał, postawili bracia w tym miejscu kaplicę, z której potem kościół się narodził, a z niego parafia. Z czasem osada zamieniła się w miasto, a dla pamiątki tamtych wydarzeń, książę oświęcimski nadał Kętom herb, w którym jest pół orła, owe trzy jaja orle i wstęga rzeki, która była świadkiem braterskiej zgody. I pozostało tak do dziś.
Podobno w każdej legendzie jest ziarno prawdy, ziarno z którego wyrosła owa opowieść. W tej, jak widać są nawet trzy… może nie ziarna, ale orle jaja - to nawet znacznie więcej! Jak mówi przepowiednia, każde z tych jaj ma symbolizować jednego świętego, który wyjdzie z Kęt. Jest już św. Jan Kanty, jest błogosławiona Celina, jest i nadzieja na następnych.

Do Świętego Jana Kantego jeszcze wrócimy w następnym dniu.

2. Herb naszego miasta.

Wszyscy doskonale znacie herb Kęt. Przyjrzyjcie się mu dokładnie i przypomnijcie, dlaczego znajduje się w nim pół orła, trzy jaja i wstęga rzeki?

Każde miasto ma swój herb.

3. Praca plastyczna

Zachęcamy wszystkie dzieci do wypełnienia poniższego szablonu herbu Kęt (jeśli macie możliwość wydrukowania). Może być pokolorowany kredkami lub pomalowany farbami. Mile widziana będzie wydzieranka z papieru kolorowego. A może macie jeszcze inny pomysł?

Pamiętajcie, aby zachować  właściwe kolory herbu.

do druku:

Zachęcamy do wysyłania zdjęć gotowego herbu:

ela.bro@op.pl, sabina.gora@o2.pl

4. Dzisiaj również dla Was ZUMBA!

https://www.youtube.com/watch?v=SOBEPiqlz48

Czwartek „Kim jesteś?”

Zapraszamy do oglądania naszej galerii prac.

 https://spwp1.edukacja.kety.pl/grupa-przyjaciele-starszaki_50

1. Na początek dnia przypomnijmy sobie piosenkę „Najpiękniejsze miejsce świata”

2. Nasz Patron – Święty Jan Kanty

Święty Jan Kanty urodził się w Kętach 24 czerwca 1390 roku. Studiował filozofię i teologię w Akademii Krakowskiej. Odbył pielgrzymki do Rzymu i Ziemi Świętej. Od 1429 roku, przez ponad 50 lat, pracował jako profesor Akademii Krakowskiej, wykładając filozofię i teologię.

Święty Jan Kanty zmarł 24 grudnia 1473 roku. Szybko rozwinął się kult Świętego, a do Jego grobu pielgrzymowali wierni z różnych stron kraju, potwierdzając łaski uzyskanych uzdrowień.

W 1737 roku papież Klemens XII ogłosił Jana z Kęt patronem Polski.

Dla zainteresowanych rodziców polecamy:

https://www.kety.pl/pliki/kanty.pdf

3. Teraz krótki przerywnik ruchowy:

https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs

4. 2 Maja obchodzimy "Święto Flagi" = Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej.

Co to za święto i dlaczego je obchodzimy? 

Rodzicu, proszę przeczytaj swojemu dziecku:

Dzień Flagi RP to jedno z najmłodszych świąt państwowych w Polsce - zostało ustanowione w 2004 roku, aby propagować wiedzę o polskiej tożsamości oraz symbolach narodowych.

Dlaczego święto flagi obchodzimy właśnie 2 maja?
Data święta flagi nie jest przypadkowa i ma swoje uzasadnienie historyczne. Jedno z nich to fakt, że 2 maja 1945 roku polscy żołnierze z 1. Dywizji Kościuszkowskiej zawiesili biało-czerwoną flagę na Kolumnie Zwycięstwa w Berlinie. Zdobywając stolicę hitlerowskich Niemiec, polscy żołnierze przyczynili się do zakończenia II wojny światowej oraz działań zbrojnych w Europie. Co więcej, w czasach PRL 2 maja, a więc po Święcie Pracy, obywatele mieli nakaz zdejmowania biało-czerwonych flag, tak aby nie były one widoczne podczas nieuznawanego przez władze komunistyczne Święta Konstytucji 3 Maja. 

Zadanie dla przedszkolaków: wskaż flagę Polski

5. Zapraszamy do wysłuchania wiersza Ewy Stadtmuller "Kim jesteś?"

Czy wiesz, kim jesteś?
− To oczywiste!
Co ci jest bliskie?
− Znaki ojczyste.
Ojczyste barwy
− biało – czerwone.
Ojczyste godło
− orzeł w koronie.
Ojczyste w hymnie
− mazurka dźwięki,
no i stolica
− miasto syrenki.

I jeszcze Wisła
co sobie płynie:
raz na wyżynie,
raz na równinie,
i mija miasta
prześliczne takie…


− Już wiesz, kim jesteś?
− Jesteś Polakiem!

Dziewczynka jest Polką, chłopczyk - Polakiem.

Wszyscy jesteśmy Polakami.

6. Posłuchajcie piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=O8lbwWF7yXo

7. Wszystkich chętnych zapraszamy do wykonania flagi (małej lub dużej):

https://www.youtube.com/watch?v=PEZT9Ls2T0E

Oczywiście posyłajcie zdjęcia: ela.bro@op.pl; sabina.gora@o2.pl

8. Polecamy także audycję Polskie Radio Dzieciom:

https://www.polskieradio.pl/18/4468/Artykul/2168912,Flaga-narodowa

9. Pamiętacie jeszcze taniec z Olą? Proszę bardzo:

https://www.youtube.com/watch?v=J9CAxkXojAo

(https://www.facebook.com/OlaiBlu/)

10. W wolnej chwili zachęcamy do matematycznej zabawy z dodawaniem:


Język angielski

Pani Beatka zaprasza:

Dzień dobry,

Dalej ćwiczymy słownictwo związane ze zwierzętami.

Przesyłam link do piosenki.

https://youtu.be/zXEq-QO3xTg 

Dzieci oglądając film, wzrokowo zapamiętują nazwy zwierzątek.

Naśladujemy odgłosy zwierząt. Życzę miłej zabawy.

Pozdrawiam.

Zachęcamy również do korzystania z materiałów udostępnianych w ramach Akcji „Dzieci Uczą Rodziców w Domu”:

https://spwp1.edukacja.kety.pl/aktualnosci/dzieciucza-rodzicow-w-domu-materialy-edukacyjne-do-pobrania

Miłego weekendu! Wypoczywajcie :-)