Tydzień V "Wiosna na wsi"


Poniedziałek „ Zwierzęta na wsi”

 

Witam Was Kochani serdecznie. Przed nami nowy tydzień pełen wyzwań.

 

Wszystkie dzieci które systematycznie wysyłają prace plastyczne na mój adres sabinajanuszyk@wp.pl będą uczestniczyły w losowaniu atrakcyjnych nagród książkowych na koniec roku. Gorąco zachęcam.

 

Uwaga konkurs plastyczny!!!

Informacja szczegółowe znajdą Państwo pod linkiem:

https://spwp1.edukacja.kety.pl/aktualnosci/uwaga-konkurs-plastyczny

Przewidziano NAGRODY!!!!

 

1. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

 

Drogi rodzicu pokaż dziecku jak należy prawidłowo wykonać to ćwiczenie. Proponuje wspólną zabawę przed lustrem. Do zabawy można zaprosić rodzeństwo.

 

Jedziemy na wieś – dzieci wibrują wargami – naśladują samochód jadący na wieś.

Konik – dzieci naśladują kląskanie konika: mocno przyklejają język ułożony szeroko przy podniebieniu i odklejają go zdecydowanym ruchem. Pracy języka towarzyszy praca warg, które raz są szeroko rozłożone, a raz ułożone w dziobek.

Krowa – dzieci naśladują ruchy żucia, poruszając dynamicznie żuchwą. Kot oblizuje się po wypiciu mleka – dzieci przesuwają językiem po górnej i po dolnej wardze, przy szeroko otwartej jamie ustnej.

Pies gonił kota i bardzo się zmęczył – dzieci wysuwają język na brodę i dyszą.

Świnka – dzieci wysuwają wargi mocno do przodu, naśladują ryjek świnki.

Myszka bawi się w chowanego – dzieci wypychają policzki czubkiem języka od wewnętrznej strony: raz z jednej, raz z drugiej strony.

Miotła – dzieci naśladują gospodarza zamiatającego podwórko, przesuwając język od jednego do drugiego kącika ust, przy szeroko otwartych wargach.

 

2. Zabawy ruchowe:

 

Zabawa ruchowa Kury do kurnika.

Rodzic wyznacza miejsce do zabawy – kurnik. Dziecko naśladuje odgłos kur (ko, ko) i ich chód, poruszając rękami jak skrzydłami. Na hasło: Kura do kurnika, dziecko  chowają się do wyznaczonego miejsca.

 

Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Zabawa kogutów.

Szarfa (szalik, chustka) dla każdego dziecka i rodzica. Szarfy mocujemy z tyłu, za paskiem lub za koszulką, jako ogon. Podskakując obunóż, koguty usiłują wyrwać sobie nawzajem  piórko z ogona. Do zabawy można zaprosić innych domowników.

 

3. Do obejrzenia ciekawy filmik  pt. Zwierzęta na wsi.

https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U

4. Drodzy rodzice,  pooglądajcie  wspólnie  z dzieckiem obrazek - ilustracje do opowiadania .

 

Mały kaczorek Ptaś był najlepszym pływakiem na całym podwórku. Nawet kiedy spał, przez sen przebierał nóżkami jakby pływał w stawie. Nie musiał chodzić na basen ani brać lekcji pływania, bo gdy tylko wykluł się z jajka, od razu wskoczył do miski z wodą i zanurkował. Kaczorek myślał, że wszystkie zwierzęta są dobrymi pływakami: konie, psy, koty, krowy, świnie, króliki, a przede wszystkim kury.Pewnego dnia Ptaś ogłosił zawody pływackie w stawie nieopodal domu. Okazało się, że chętne do pływa   nia były zwierzęta: pies Merduś, dwie kaczki bliźniaczki i żaba Kumcia.– Jak to? – zdziwił się kaczorek Ptaś. – A dlaczego nie przyszły świnki?– Świnki wolą kąpać swoje ryjki w korytku – wyjaśnił pies.– A konie i krowy?– One wolą brać prysznic na łące w czasie deszczu.– A króliki i koty? – dopytywał się Ptaś.– Uciekają na samą myśl o pływaniu w wodzie.– Całe szczęście, że jest chociaż kurczak – powiedział kaczorek, widząc stojącego nieopodal kurczaczka Pazurka.– Ale ja tylko przyszedłem popatrzeć... – szepnął kurczak.– Jak to? Nie chcesz zdobyć pierwszego miejsca w pływaniu? – zdziwił się Ptaś.– Chciałbym, ale... kurczaczki i kurki nie potrafią pływać.– Ja potrafię! – pisnęła żaba Kumcia, zakładając na głowę czepek kąpielowy. – Umiem pływać żabką, delfinem, kraulem i pieskiem – pochwaliła się.– Pieskiem to pływam ja! – oburzył się Merduś. Kaczorek Ptaś nie mógł uwierzyć, że kurczaki nie znają się na pływaniu.– Zaraz cię nauczę – powiedział i pokazał Pazurkowi, jak przebierać nóżkami i jak machać skrzydełkami. – A teraz wskakuj do stawu i pamiętaj, dziób unoś nad wodą!– Mama mi mówiła, żebym nigdy nie wchodził sam do wody – powiedział kurczaczek.– Eee tam, przecież nie jesteś tu sam, zobacz, ilu nas jest.– Ale ja się boję...– Nie bądź tchórzem.– Dajmy mu spokój – powiedział pies. – Ma prawo się bać.– Merduś ma rację – powiedziała żaba Kumcia. – Niech kurczak stoi i patrzy.– Wszystkie ptaki to super pływaki! – stwierdził rozgniewany kaczorek i chciał wepchnąć kurczaczka na siłę do wody.Na szczęście w pobliżu przechadzała się pani Gęś i w porę zauważyła niebezpieczeństwo. Osłoniła kurczaczka swoim białym skrzydłem i powiedziała:– Nie można nikogo do niczego zmuszać ani wpychać na siłę do wody. Pazurek mógłby się utopić! Rozumiesz, że to niebezpieczne?– Tak...– Czy ty, Ptasiu, umiesz latać tak wysoko jak orły?– Nie...– A gdyby orzeł chciał cię zepchnąć z wysokiej skały, żeby sprawdzić, czy umiesz latać, to jak byś się czuł?– Bałbym się.– No widzisz. Jedni potrafią świetnie pływać, inni latać, ale nikt nie umie wszystkiego.– Przepraszam – szepnął zawstydzony Ptaś.– Brawo. To jest właśnie to, czego warto nauczyć wszystkich: słowa przepraszam.

 

Po wysłuchaniu lub przeczytaniu opowiadania można zadać dziecku następujące pytania:

−Jakie zwierzę ogłosiło zawody pływackie?

−Dlaczego nie wszystkie zwierzęta chciały brać w nich udział?

−Kogo kaczorek Ptaś chciał nauczyć pływać?

−Jak oceniacie zachowanie kaczorka?

−Co powiedziała pani Gęś, osłaniając kurczaczka?

−Co to znaczy, że nikt nie może nikogo do niczego zmuszać?

 

5. Dzisiaj polecam ciekawą stronę - Dzieci Uczą Rodziców.

https://crl.org.pl/wp-content/uploads/2020/03/Lekcja-7-%C5%9Awiat-zwierz%C4%85t.pdf

6. Czy pamiętacie o naszej Bocianiej Rodzinie? Ciekawe co u nich słychać??

https://www.youtube.com/watch?v=T9BXrusZZIw

7. Karta pracy do wydruku:

8. Dla chętnych kolorowanka:

 

Wtorek ”Co słychać wiosną na wsi”

 

Uwaga konkurs plastyczny!!!

Informacja szczegółowe znajdą Państwo pod linkiem:

https://spwp1.edukacja.kety.pl/aktualnosci/uwaga-konkurs-plastyczny

Przewidziano NAGRODY!!!!

1. Zabawa ortofoniczna pt. Mów jak ja.

Rodzic wypowiada głoski w wymyślony przez siebie sposób (np.: wolno, wolno, szybko, szybko), a dziecko powtarzają za nim w ten sam sposób.

 

2. Ćwiczenia słuchowe Jakie to zwierzę?

Rodzic  wypowiada nazwy zwierząt sylabami, a wybrane dziecko podaje pełną nazwę (np. ku-ra – kura, kro-wa – krowa),itp.

 

3. Nagrania odgłosów z wiejskiego ogródka.

Drogi rodzicu puszczając nagranie drugi raz, zachęć dziecko do zabawy w zgadywankę jakie to zwierzę.

 

https://www.youtube.com/watch?v=tj2ccM-9kF0

 4. Dziś uczymy się piosenki Wiosna Na wsi.

 

Drodzy rodzice proszę odsłuchajcie to nagranie kilka razy w tym tygodniu, tak aby dziecko osłuchało się ze słowami i melodią.

Kto wie, może  jest tam gdzieś mały artysta, którego rodzic nagra ( jedną dwie zwrotki)  i w formie pliku wyśle na mój adres sabinajanuszyk@wp.pl ???

Nagrania chętnych dzieci będę zamieszczać na tej stronie.

 

Kogut głośno pieje,

gładzi piękne pióra.

– Ko, ko, jestem głodna

–woła pani kura.

 

Ref.: Kukuryku, ko, ko, ko,

gę, gę, gę, kwa, kwa, kwa,

 mu, mu, i ha, i ha.

Kto nam dziś śniadanie da?

 

Na podwórku gęsi

 i małe kaczuszki

tup, tup przytupują,

mają puste brzuszki.

 

Ref.: Kukuryku...

 

Idzie pan gospodarz,

ciężki worek niesie,

szur, szur sypie ziarna,

wszyscy głodni przecież.

 

Ref.: Kukuryku...

 

 Z gospodarzem wiosna

cichutko przybyła

i pachnącą trawą

łąkę ozdobiła.

 

Ref.: Kukuryku...

 

Pasą się owieczki,

krowy i barany,

jest już z nami wiosna,

świat się cieszy cały.

 

Ref.: Kukuryku...

 

Po wysłuchaniu piosenki można zadać dziecku pytania:

 

−Jakie odgłosy wydawała pani kura?

−Jak gęsi i kaczuszki przytupywały?

−Jak gospodarz sypał ziarna?

−Kto wydaje takie odgłosy: muu, muu; bee, bee; gę, gę; kwa, kwa; kukuryku?

−Czy melodia była wesoła, czy smutna?

−Czy piosenka była szybka, czy wolna?

 

5. Pooglądajcie razem zwierzęta z wiejskiego ogródka

 

 

 6. Stary Donald farmę miał:

https://www.youtube.com/watch?v=KITSIpt5GzA

Dzieci naśladują ruchy i odgłosy zwierząt:).

 

7. Troszkę ruchu przy muzyce  żabie kroki:

https://www.youtube.com/watch?v=DwwpCoM0sHg

 

8. Na koniec zajrzyjmy do naszych Boćków.

Są bardzo cierpliwe i troskliwe wysiadują swoje jaja.

https://www.youtube.com/watch?v=T9BXrusZZIw

9. Dziś polecam ciekawy link do Centrum Nauki Kopernik:

http://www.kopernik.org.pl/kopernikwdomu

Środa „Na wiejskim podwórku”

 

1. Zabawa dźwiękonaśladowcza na powitanie pt. Na podwórku.

 

Dziecko siada  naprzeciw rodzica - może dołączyć rodzeństwo będzie weselej. Rodzic kolejno wywołuje ptaki:  kurki, gąski, kaczki, indyki, a dziecko stara się naśladować  naśladują ich głosy: ko, ko, ko, gę, gę, gę, kwa, kwa, kwa, gul, gul, gul.

 

2. Zabawa  przy piosence pt.Wiosna na wsi.

 Nagranie piosenki :

 

Dzieci śpiewają refren, kucają i udają, że wydziobują ziarna, stukając palcem w podłogę.Ko, ko, ko, kukuryku.Gę, gę, gę, kwa, kwa, kwa.Mu, mu, bee, bee. Kto nam dziś śniadanie da?

 

3. Zabawa dydaktyczna pt. Kury na grzędzie.

Potrzebne będą: Trzy długie paski papieru, sylwety kur wycięte z papieru.

Dzieci zgodnie z poleceniem Rodzica  umieszczają kury na grzędach i, używając określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni, mówią, gdzie siedzi ich kura, np.: na górnej, na dolnej lub na środkowej grzędzie.

 

4. Zabawa muzyczno-ruchowa Kurki trzy (sł. H. Rostworowski, francuska melodia popularna). Można zaangażować domowników!

 

Melodia:

https://www.youtube.com/watch?v=MEzNYFnkM70

 

Wyszły w pole kurki trzy

i gęsiego sobie szły.

Pierwsza z przodu,

w środku druga,

trzecia z tyłu,

oczkiem mruga.

I tak sobie kurki trzy

raz, dwa, raz, dwa w pole szły!

 

5. Zabawa dydaktyczna pt. Liczenie kaczątek.

Dzieci układają powycinane przez rodzica kółeczka z kaczątkami od najmniejszej liczby kaczątek do największej. Przeliczają.

 

6. Zabawa plastyczna – lepienie z plasteliny na temat: Mieszkańcy wiejskiego podwórka.

Potrzebne będą: plastelina, małe koraliki do wykonania oczu, przykrywka od pudełka kartonowego, np. po papierze ksero lub po butach.

Dzieci wybierają kolor plasteliny i lepią dowolne figurki zwierząt gospodarskich. Prace umieszczają w zagrodzie zrobionej z przykrywki z pudełka kartonowego.

Wiem że maluszki mają talent! Już nie mogę się doczekać na zdjęcia prac:)

Przykładowe Prace:

 

7. Zwierzątka zagrodowe.

Filmik edukacyjny pt. Szukam mamy:

https://www.youtube.com/watch?v=E5bWIQo182c

8. Dziś polecam link:

Domowe przedszkole- Co słychać na wsi

https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,co-slychac-na-wsi,45831

Czwartek „ W chlewiku”

 

 

1. Zabawa z zastosowaniem rymowanki pt. Leciała osa.

 

Dziecko powtarza rymowankę za rodzicem:

Potrzebna będzie maskotka, najlepiej psa, a jak nie mamy to jakakolwiek - zawsze sobie można resztę wyobrazić:)

Dziecko dotyka maskotkę w nos, ucho, oko, przy odgłosie hau, hau, rodzic udaje że pies”gryzie”.

 

Leciała osa do psiego nosa, pies śpi.

Leciała mucha do psiego ucha, pies śpi.

Leciała sroka do psiego oka, pies śpi.

Przyleciał kruk, dziobem w bok stuk, pies hauu!

 

2. Zabawy ruchowe przy nauce 2 i 3 zwrotki piosenki pt. Wiosna na wsi.

Nauka śpiewania piosenki będzie prostsza jeżeli dziecko śpiewając będzie wykonywało określone ruchy.

 

Dziecko udaje kaczuszkę, tupie i masuje się po brzuszku.

 

Na podwórku gęsi i małe kaczuszki

tup, tup przytupują,

mają puste brzuszki.

 

Dziecko udaje ptaszka, przykuca i dziobie ziarna palcami o podłogę.

Idzie pan gospodarz,

ciężki worek niesie

,szur, szur, sypie ziarna,

wszyscy głodni przecież.

 

3. Pora na zagadki:

 

Po kąpieli błotnej świnki do niego wchodzą

i wcale się nie martwią, że w nim nabrudzą. (chlewik)

 

Każdy kojarzy ją z korytem.

To zwierzę urocze, spokojne i skryte,

różowe i czyste,

a gdy spojrzysz na nie,

powita cię zawsze uprzejmym chrumkaniem. (świnka)

 

4. Ćwiczenia ortofoniczne  na podstawie wiersza B. Szelągowskiej  pt. „Marsz dla wiosny”.

Rodzic prezentuje wiersz i pyta dzieci: Jakie zwierzęta chciały przywitać wiosnę? W jaki sposób to robiły?Powtarza wiersz, a dzieci za nim fragment: Gę, gę, gę, ga, ga, ga!

 

Kto melodię taką zna?

Idzie gąska po podwórku.

Za nią gąski – jak po sznurku.

Idą zgodnie i gęgają,

za swą mamą powtarzają.

– Gę, gę, gę, ga, ga, ga!

Kto melodię taką zna?

 

Mama gąska zagęgała,

bo przywitać wiosnę chciała.

Małe gąski też gęgały,

wiosnę także witać chciały.

– Gę, gę, gę, ga, ga, ga!

Kto melodię taką zna?

 

Nagle kogut ścieżką wąską

przybiegł za ostatnią gąską.

Gęgać nie potrafi wcale,

za to pieje doskonale!–

 Gę, gę, gę, ga, ga, ga!

 

Kto melodię taką zna?

Nawet kotka, choć ciut głucha,

też muzyków chce posłuchać.–

 Gę, gę, gę, ga, ga, ga!

Kto melodię taką zna?•

 

5. Ćwiczenia oddechowe Gęsi puch.

Dziecko kładzie piórko na wierzchu dłoni, wciąga powietrze nosem, wypuszcza ustami – stara się jak najdłużej utrzymać gęsie piórko w powietrzu.

W przypadku braku piórka można wykorzystać kawałek rozwarstwionej chusteczki  higienicznej.

 

6. Praca plastyczna świnka

Potrzebne będą: papierowy talerzyk ( w przypadku braku możemy odrysować na kartce np z bloku technicznego , tektury z pudełka po butach za pomocą pokrywki od garnka kolko i wyciąć.), różowa farba, kredki woskowe,)

Czekam na zdjęcia waszych świnek ;) - sabinajanuszyk@wp.pl.

 

7. Poniżej filmik z naszymi dzisiejszymi bohaterkami- świnkami.

 

https://www.youtube.com/watch?v=Kqa7Or65RCU

8. Na zakończenie trochę ruchu.

https://www.youtube.com/watch?v=5PcvTkMDK3A

Zaglądajcie do naszej galerii. Tak ładnych zwierzątek z plasteliny dawno nie widziałam!!!

PAMIĘTACIE O KONKURSIE PLASTYCZNYM?

Informacja szczegółowe znajdą Państwo pod linkiem:

https://spwp1.edukacja.kety.pl/aktualnosci/uwaga-konkurs-plastyczny

Przewidziano NAGRODY!!!!

Piętek ”Kogo spotkamy wiosną na wsi?”

 

1. Zabawa ortofoniczna Parskamy jak konie.

Nagranie odgłosów wiejskich zwierząt.

Dzieci uważnie słuchają nagrania. Naśladują odgłosy zwierząt, które słyszą.

https://www.youtube.com/watch?v=tj2ccM-9kF0

2. Zabawa ruchowa- naśladujemy kurę ko,ko,ko.

https://www.youtube.com/watch?v=QPqALIknKwY

3. Drogi rodzicu, przeczytaj dziecku wiersz   H. Bechlerowej pt. Na podwórku.

Na podwórku u Władka

jest wesoła gromadka:

długouchy pies Raczek

i króliczek, co skacze,

kurka pstra

i kotki dwa,

i na koniec łaciaty prosiaczek.

 

Ma ten Władek zmartwienie:

Raczek garnek stłukł w sieni,

kotek wełnę rozwinął,

spruł pończochę babciną,

drugi kot

wlazł na płot

i pobrudził łapkami pierzynę.

 

A od rana już kłopot:

trzeba mleka dać kotom,

barszcz zjada pies Raczek,

trawę królik, co skacze,

kurka pstra

owies ma,

a otręby w korytku – prosiaczek.

 

Po przeczytaniu można zadać dziecku na podstawie wysłuchanego utworu.

−Jak miał na imię chłopiec z wiersza?

−Jak się nazywał pies Władka?

−Jakie jeszcze zwierzęta miał Władek?

−Co zrobiły zwierzęta?

−Co jadły zwierzęta?

 

4. Kartu pracy : Kolorowanki.

 

 

5. Kilka zagadek:

Kolorowe ma piórka,

woła: kukuryku

i mieszka z kurami w kurniku. (kogut)

 

Wieczorem odpoczywa w stajni,

bo od wielu dni

ciężko pracuje na swojej wsi. (koń)

 

Mieszka w chlewiku

i głośno kwiczy: kwiku, kwiku. (świnia)

 

Znosi jajka i, choć nie szczerozłote,

to właśnie do niej idziesz,

gdy na jajecznicę masz ochotę. (kura)

 

To od niej mamy mleko,

i choć do pięknej jej daleko,

to nie tylko liczne łaty to sprawiają,

że gospodarze duży pożytek z niej mają. (krowa)

 

6. Ćwiczenia rączki:

 7. Zaglądnijcie od czasu do czasu do naszej Bocianiej Rodzinki!

https://www.youtube.com/watch?v=T9BXrusZZIw

Język angielski

 

Dzień dobry,

W tym tygodniu zapraszam dzieci na ... farmę  :) proszę o zapoznanie

się z nazwami zwierzątek. W linku znajdziecie obrazki i wymowę.

cow - krowa

duck - kaczka

sheep-owca

horse-kon

cat- kot

donkey-osioł

turkey -indyk

pig-swinka

chicken-kurczak

dog-pies

 

Na początek proponuję, aby dzieci wybrały sobie 3-4 słówka, a

następnie kolejne.

 

https://youtu.be/bV8MSaYlSbc

Pozdrawiam serdecznie,

 

                                                      Beata Kunicka-Malarz