Tydzień IV - "Wiosna na wsi"


Witamy po Świętach!

Zapraszamy do przeglądania prac dzieci w zakładce "Prace plastyczne" oraz do wysyłania zdjęć, artystycznych dzieł swoich pociech.

pomocny link: https://spwp1.edukacja.kety.pl/grupa-przyjaciele-starszaki_50

Nasze maile: ela.bro@op.pl;  sabina.gora@o2.pl

W tym tygodniu wybieramy się do wiejskiej zagrody. Wiosna zawitała również na wsi.

 

Wtorek „Uparty kogut”

1 Posłuchajcie piosenki "Na podwórku":

I. Na podwórku na wsi
jest mieszkańców tyle,
że aż gospodyni
trudno zliczyć ile.


Ref.: Kury, gęsi i perliczki,
i indyki, i indyczki.
Jest tu kwoka z kurczętami,
mama kaczka z kaczętami.
Piękny kogut Kukuryk
i kot Mruczek,
i pies Bryś.
   Więc od rana słychać wszędzie

   kukuryku, kwa, kwa, gę, gę,
     hau, hau, miau, miau, gul, gul, gul –
podwórkowy chór.

II. Koń kasztanek w stajni,
a w oborze krowa,
tam w zagrodzie owce
i brodata koza.


Ref.: Kury, gęsi i perliczki…itd.


III. A tu są króliki:
i duże, i małe,
łaciate i szare,
i czarne, i białe.


Ref.: Kury, gęsi i perliczki… itd.

Czy zapamiętaliście wszystkie zwierzęta z piosenki?


2. Zapraszam do obejrzenia filmiku edukacyjnego o zwierzętach na wsi, posłuchajcie odgłosów, jakie wydają:

https://www.youtube.com/watch?v=YHB3x2k3x30

3. Obrazki zwierząt.

Drogi Rodzicu, proszę przeczytaj dziecku polecenia:

Dzieci, przyjrzyjcie się poniższym obrazkom i nazwijcie wszystkie zwierzęta. 6-latki, które umieją już czytać, doskonale poradzą sobie również z przeczytaniem napisów. 

Podzielcie nazwy zwierząt na sylaby, klaszcząc w dłonie. Spróbujcie policzyć ile sylab słyszycie. Wysłuchajcie również pierwszą i ostatnią głoskę w nazwach zwierząt. ("Co słyszysz na początku słowa np. krowa" - k ; "Co słyszysz na końcu słowa np. baran" - n).

6-latki próbują podzielić nazwy zwierząt na poszczególne głoski.("Wymawiaj głośno po kolei głoski, jakie słyszysz w słowie np. koza" -  k-o-z-a.)

Brawo!

zwierzeta

(otwórz grafikę w nowej karcie)

Powyższe obrazki można wykorzystać do gry w memory :-).

4. Czas na trochę ruchu przy muzyce:

    Ruszamy!

https://www.youtube.com/watch?v=zW1_ANe0l94

https://www.youtube.com/watch?v=QPqALIknKwY

5. Zapraszam do wysłuchania opowiadania "Uparty kogut"

   

Rodzina Ady i Olka wybrała się do cioci na wieś. Wszyscy byli zachwyceni celem podróży. Tylko mama wydawała się trochę zakłopotana i lekko zaniepokojona.
– Nie pamiętam, kiedy ostatnio byłam na wsi. Chyba bardzo dawno temu.

Czy będą tam wszystkie wiejskie zwierzęta? – wypytywała tatę.
– Oczywiście, jak to w gospodarstwie. Będą krowy i cielęta. Świnie i prosięta. A zamiast koni i źrebiąt – dwa traktory. Traktorów chyba się nie obawiasz? – spytał żartem tata.
Mama tylko się uśmiechnęła. – Oczywiście. Nawet rogaty baran mnie nie wystraszy. Jestem supermamą.
– Będą też kury, gęsi, kaczki, indyczki. Zgroza – ciągnął tata żartobliwym tonem.
Samochód wjechał na podwórko. Ada i Olek pierwsi przywitali się z ciocią i wujkiem i natychmiast zaczęli się rozglądać za zwierzętami.
– Lola ma szczeniaki! Mogę się z nimi pobawić? – spytał Olek i już był przy kudłatej kundelce i czwórce jej szczeniąt. Ada nie mogła do niego dołączyć, ponieważ ma uczulenie na sierść. Wybrała się więc na spacer po podwórku.
– Ko, ko, gę, gę, kwa, kwa – witały ją kury i kurczęta, gęsi i gąsięta, kaczki i kaczęta. Ada z powagą odpowiadała im: „dzień dobry”, „witam państwa”, „przybijemy piątkę?”.
– Ojej, jaka piękna kózka! – Ada usłyszała zachwycony głos mamy.
– To koźlątko. Ma zaledwie kilka dni – powiedział wujek.
– Prześliczny maluszek – stwierdziła z podziwem mama.
Koźlątko nie poświęciło mamie uwagi, za to kury podniosły wielki krzyk na jej widok. Obgdakały ją z każdej strony... i sobie poszły. Został jedynie kogut. Wbił wzrok w barwną sukienkę mamy w duże czerwone koła i patrzył jak zauroczony.
– Lubi czerwony kolor – stwierdziła z zadowoleniem mama.
– Hm, obawiam się, że wręcz przeciwnie – powiedział tata.
Kogut nastroszył pióra i nieprzyjaźnie zatrzepotał skrzydłami.
– Nie przepada za czerwonym. Kiedyś wskoczył mi na głowę, bo byłam w czerwonym kapeluszu
– powiedziała ciocia. – Ale to zdarzyło się tylko raz – dodała uspokajająco.
Po chwili wszyscy z wyjątkiem mamy zapomnieli o kogucie. Uparte ptaszysko nie odstępowało jej na krok.
– Idź sobie – odpędzała go, jednak kolor czerwony na sukience przyciągał uparciucha jak magnes.
– Nie bój się, mamo – Ada dodała mamie otuchy.
– Dam sobie radę. – Mama bohatersko przeszła między kaczkami, kurami, minęła nawet gąsiora, ale gdy spojrzała za siebie, ponownie ogarnął ją niepokój. Kogut wciąż był tuż-tuż i wojowniczo stroszył pióra.
– Bywa uparty jak oślątko – westchnęła ciocia. – Wracaj do kurnika, uparciuchu.
– No właśnie! – powiedziała stanowczo mama.
Obie, mama i ciocia, weszły do domu. Niezadowolony kogut grzebnął pazurem i wrócił do kurnika. Tymczasem tata z wujkiem założyli na głowy kapelusze z siatką na twarz i poszli zajrzeć do uli w sadzie.
Ada unikała pszczół od czasu, gdy minionego lata została użądlona w stopę. Wolała przechadzać się pośród żółtych kaczuszek, które nie żądlą i są mięciutkie. Nawet nie zauważyła upływu czasu. Zbliżała się właśnie pora dojenia krów, więc ciocia poszła przygotować dojarki. Olek wciąż bawił się ze szczeniętami, a tata i wujek zapomnieli o wszystkim, tak bardzo zajęli się sprawdzaniem pszczelich uli. Znudzona mama postanowiła do nich dołączyć. Jednak żeby dotrzeć do furtki prowadzącej do sadu, musiałaby przejść obok kurnika. Co będzie, jeśli kogut ją zobaczy? Wolała tego uniknąć. Postanowiła przechytrzyć nieprzyjaznego ptaka i przedostać się do sadu przez płot. Jakież było zdziwienie Ady, gdy zobaczyła mamę wspinającą się na ogrodzenie. Pokonanie płotu, kiedy ma się na sobie odświętną sukienkę, nie jest łatwe, jednak mamie się to udało. Co
prawda w rajstopach poleciało oczko, a sukienkę lekko rozdarła, ale kto by się tym przejmował.
– Oczko ci ucieka, łap je! – zażartował tata na widok żony.
– To nic takiego. Wykiwałam koguta – powiedziała szeptem, zadowolona z siebie mama.
Chwilę później Ada zobaczyła koguta, który bez trudu przefrunął nad płotem i wylądował w sadzie.



−Czy mama Olka i Ady była wcześniej na wsi?
−Jaki ptak zainteresował się mamą? Dlaczego?
−Jak mama przechytrzyła koguta? Czy jej się to naprawdę udało?

Kto jeszcze nie słyszał jak pieje kogut? Posłuchajcie:

https://www.youtube.com/watch?v=g0CdiyAjTn8

6. Po świętach przyda się trochę więcej ruchu - przy muzyce - z Olą:

https://www.youtube.com/watchv=VTK6LR8UTOg&t=855s

7. Na koniec zabawa  „Odgłosy zwierząt”.

Zakręć kołem fortuny i naśladuj odgłosy:

https://wordwall.net/pl/resource/1384557/odg%C5%82osy-zwierz%C4%85t

Proponowane karty pracy do wydruku:

Środa „Makieta wiejskiego podwórka”

1. Zaczynamy od zabawy logopedycznej „Zwierzęce pogadanki”.

Powtarzajcie odgłosy zwierząt:

https://www.youtube.com/watch?v=lNpmbNxFODA

2.Zapraszamy do obejrzenia Domowego przedszkola, odcinek „Co słychać na wsi?”

https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,co-slychac-na-wsi,45831

Jeżeli macie ochotę i możliwości, to wykonajcie makietę. Jeżeli nie macie takiej możliwości, narysujcie wiejską zagrodę. Do obu zadań możecie wykorzystać obrazki zwierząt z wczorajszego dnia. Powodzenia!

Zachęcamy do przesłania zdjęć.

Przykłady:

     

3. Pora na ruch.

Ćwiczenia muzyczno–ruchowe.

https://www.youtube.com/watch?v=Ou3mbAKU69I

Do poniższego utworu wykonujcie ruchy, figury taneczne według własnego pomysłu. Zapraszamy:

https://www.youtube.com/watch?v=Qwm_SB_G-Lg&list=PLSEK-UFCYYWwK3EWbSpPoiDqKwUZKARZL

4. Oczywiście polecamy taniec przy muzyce z Olą:

https://www.youtube.com/watch?v=EBsrPxlqca4

(  https://www.facebook.com/OlaiBlu/ )

Czwartek  „Rodzice i ich dzieci”

1. Dziś zaczynamy od gimnastyki buzi i języka:

https://www.youtube.com/watch?v=j7uD-vnth0Q&t=20s

2. A teraz  sprawdzimy czy już sami potraficie rozpoznać odgłosy zwierząt wiejskich.

Posłuchajcie i odgadnijcie:

Jestem pewna, że Wam się udało!

(koń, krowa, gęś, koza, kogut, świnie)

3. Rodzice i ich dzieci.

Przypomnimy sobie teraz jak nazywają się dzieci wiejskich zwierząt i ich rodzice.

Przyjrzyjcie się poniższym obrazkom i spróbujcie nazwać wszystkich członków rodziny zwierząt.

Rodzicu, proszę przeczytaj dziecku nazwy zwierząt, gdyby je zapomniało. 6-latki po rozpoznaniu  zwierząt, próbują samodzielnie przeczytać napisy. Zachęcam również, aby każde dziecko podzieliło nazwy zwierząt na sylaby, klaszcząc w dłonie. 

 

 

4. Zachęcam do obejrzenia prezentacji "Wiejska Zagroda" i do wykonania zadań:

/obrazy/pliki/galeria/60/WIEJSKA-ZAGRODprezentacja-multimedialna._1.pp

5. Kolejny odcinek tańca z Olą. Poruszajcie się:

https://www.youtube.com/watchv=ld3TPSQyftU&t=872s

Polecamy również wyzwanie BLUesowe z Olą:

https://www.facebook.com/OlaiBlu/videos/430440587802846/

6. Zabawy z literką Ż.

Rodzicu  pobaw się z dzieckiem:

- jaką głoskę słyszysz na początku słowa: żaba, żyrafa, żółw, żmija, Żaneta?

- podziel te słowa na sylaby klaszcząc, spróbuj policzyć ile sylab słyszysz,

- podaj inne słowa rozpoczynające się głoską "ż" (podpowiedź: żubr, żeberka, żurek),

- poproś, by dziecko kreśliło palcem literkę  "ż, Ż" po śladzie, na rysunku,

- kreślenie literki „Ż” całą dłonią, w powietrzu.

Karta pracy dla 5,6-latków:

https://www.youtube.com/watch?v=88x2otfHgZg

 

Utrwalamy znane litery:

Na tacy, na którą wcześniej wysypujemy trochę grysiku (zamiast tacy może być talerz), dziecko kreśli literki, które pamięta.

Zabawa z sylabami:

https://www.youtube.com/watchv=6Zqa2hDFVIc&t=23

Na koniec, dla ciekawskich filmik edukacyjny:

https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U

Piątek "Wiosenne prace na wsi"

1. Dziś również zaczynamy od gimnastyki buzi i języka. Trzeba je rozruszać, ponieważ będziecie sporo opowiadać.

https://www.youtube.com/watch?v=_6HRqdXA8jQ

2. Zabawa w spostrzeganie.

Dzieci przyjrzyjcie się poniższym obrazkom. Rodzicu, przeczytaj proszę polecenia swojemu dziecku:

A. Grupa Ady wybrała się do gospodarstwa agroturystycznego. Powiedz, jakie zwierzęta tam zobaczyła.

B. Obejrzyj małe obrazki powyżej i nazwij przedstawione na nich zwierzęta. Odszukaj te zwierzęta na dużym obrazku.

C. Opowiedz, co dziej się na obrazku poniżej:

D. Obejrzyj małe obrazki powyżej i nazwij przedstawione na nich zwierzęta. Odszukaj te zwierzęta na dużym obrazku.

3. Rozruszajcie troszkę kości :-)

https://www.youtube.com/watch?v=bSvnVcfC3-s

https://www.youtube.com/watch?v=EuCip5y1464

4. Wiosenne prace na wsi.

Rodzicu, przeczytaj proszę dziecku polecenia:

A. Obejrzyj obrazki. Powiedz, co robią ludzie na wsi wiosną.

B. Obejrzyj obrazki poniżej. Powiedz, jakie czynności wykonują ludzie na wsi.

C. Nazwij powyższe narzędzia używane do pracy w ogrodzie.

( Rodzicu podpowiedz dziecku: łopata, motyka, widły, grabie), konewka.

Dla ciekawskich polecamy filmik edukacyjny:

https://www.youtube.com/watch?v=I6EGdIPn8Lg

5. Zapraszamy do tańca przy muzyce z Olą:

https://www.youtube.com/watchv=0t_gfWqVHDI&t=29s

6. Proponowana karta pracy do wydruku:

Zachęcam do pokolorowania narzędzi.

(czytanie i próby czytania dla 6-latków)


7. Język angielski

Pani Beatka zaprasza:

Dzień dobry,

Przesyłam Wam dziś wiosenną piosenkę. Proszę, aby dzieci podczas oglądania, próbowały śpiewać i wykonywały gesty, które widzą na filmie.

https://www.youtube.com/watch?v=DobrRgD5aOU

Słówka do zapamiętania to:

Spring – wiosna

A bee – pszczoła

Look around – rozglądać się

Pozdrawiam serdecznie.