Tydzień IV "Wiosenne powroty"
Wtorek ”Powroty ptaków”.
Witam Was serdecznie. Nasza "Maluszkowa Galeria Sztuki" zaczyna się rozrastać:
https://spwp1.edukacja.kety.pl/galerie/pokaz/64
Dziękuje serdecznie i zapraszam do podsyłania kolejnych zdjęć na adres sabinajanuszyk@wp.
1. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Potrzebne będzie lusterko dla dziecka, można wykorzystać duże lustro - będzie więcej śmiechu.
Drodzy rodzice zademonstrujcie dzieciom prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
Fruwający ptak – dzieci dotykają czubkiem języka za górnymi i za dolnymi zębami, tak jak ptak, który siada na gałęzi drzewa i na ziemi.
Dziobek ptaka– dzieci wypychają wargi do przodu i, na zmianę, zamykają je i otwierają.
Wysiadywanie jaj– język przyklejają za górnymi zębami, nie ruszają nim przez 30 sekund.
Budujemy gniazdko– dzieci przesuwają język po górnej i po dolnej wardze od zewnętrznej strony ust, a następnie lądują w gnieździe: przyklejają język przy górnych dziąsłach.
Dzięcioł– czubkiem języka uderzają za górnymi zębami.
2. Zajrzyjmy teraz dyskretnie do gniazda bociana - zapraszam na krótki filmik:
https://www.youtube.com/watch?v=T9BXrusZZIw
3. Kochani przeczytajcie swoim pociechom lub wysłuchajcie krótkiego opowiadania A. Widzowskiej pt. Powrót bociana.
Olek pojechał na kilka dni do babci i dziadka. Pogoda była piękna, a w powietrzu czuło się zapach nad-chodzącej wiosny. Nadchodził czas powrotu ptaków, które odleciały do ciepłych krajów.– Widzisz, co jest na dachu stodoły u sąsiada? – zapytał dziadek.– Jakieś gałęzie. Dlaczego są tak wysoko? – zapytał chłopiec.– To jest gniazdo bociana.– Dziadku, tam nikogo nie ma.– Jego mieszkańcy na pewno są teraz na łące i szukają pożywienia.– Szkoda, że nie mamy wysokiej drabiny. Ja bym tam wszedł – powiedział chłopiec.– Mogłyby się nas wystraszyć i opuścić gniazdo. Nie wolno przeszkadzać ptakom.– Nie widać ani jednego bociana. Może zostały w Afryce?– Z pewnością wróciły. Wkrótce z jajek wyklują się małe bocianiątka. A może nawet już się wykluły.– I one też kiedyś odlecą?– Tak, kiedy trochę podrosną i nabiorą sił.– Ja bym tak nie umiał, chociaż już urosłem – stwierdził Olek.– Ja też nie – odparł ze śmiechem dziadek. – Brakuje nam skrzydeł.– I dziobów – dodał chłopiec.Po drodze dziadek opowiadał Olkowi o ptakach, które odlatują przed nastaniem zimy, i wymienił czajki, jerzyki, słowiki, szpaki, skowronki, żurawie, jaskółki i bociany.– Jerzyki? – zdziwił się chłopiec. – Przecież jeże nie latają!– Jerzyki to gatunek ptaków. Tylko nazwa jest podobna, choć inaczej się ją zapisuje.Nagle nad ich głowami przeleciał bocian, a potem drugi. Wylądowały prosto w gnieździe.– Miałeś rację, dziadku! – zachwycił się Olek. – Już są! Skąd wiedziałeś?134– Wczoraj słyszałem ich klekotanie: kle, kle, kle.– Kle, kle, kle! – powtórzył Olek.Po powrocie do domu babcia poczęstowała ich pyszną szarlotką, a kiedy usłyszała historię o bocianach, od razu znalazła kolorową książkę i przeczytała Olkowi wierszyk:
Kle, kle
Klekotaniem zbudził bociek
całe gniazdo swoich pociech.
Kle, kle dzwoni w ptasich główkach
niczym głośna ciężarówka!
– Znowu tatko tak klekoce,
że zarywa boćkom noce?
Czemu tatuś nasz kochany
taki dziś rozklekotany?
Bocian skrzydłem dziób zasłania,
sen miał nie do wytrzymania!
– Ach, obudźcie mnie już, błagam,
bo was chciała połknąć żaba!
Po przeczytaniu lub wysłuchaniu opowiadania można zadać dziecku pytania:
−Dokąd pojechał Olek?
−Gdzie miał swoje gniazdo bocian?
−W jaki sposób przychodzą na świat małe bociany?
−Po czym dziadek poznał, że przyleciały bociany?
−Jakie ptaki odlatują na zimę do ciepłych krajów i wiosną wracają do Polski?
4. Obejrzyjcie razem filmik przedstawiający wiosenne trele ptaszków.
https://www.youtube.com/watch?v=W5ACbMU15R4
5. Pooglądaj z rodzicami,uzupełnij i poćwicz minki tak jak żabki! Czy potrafisz nazwać emocje żabki?
6. Przyjrzyj się dokładnie jak wygląda Bocian i wykonaj zadanie:
7. Na koniec poruszajmy się przy muzyce.
https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs
Środa „Żabki i bocian”
1. Na początku wysłuchajcie razem kumkania pewnych zwierzątek. Czy zgadniecie co to?
https://www.youtube.com/watch?v=fxLkVDCyUVg
2. Dziś nauczymy się nowej piosenki pt Zielona wiosna.
Drodzy rodzice postarajcie się odtworzyć piosenkę kilka razy dziennie, tak aby dziecko osłuchało się z melodią i tekstem. Zaśpiewajcie razem to wspaniała zabawa. Można nagrać małego artystę na dyktafon w telefonie i wysłać plik na adres: sabinajanuszyk@wp.pl.
Nad brzegiem rzeki żabki siedziały
i coś do ucha sobie szeptały.
Kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum,
kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum.
Przyleciał bociek, usiadł na płocie
i do drugiego boćka klekoce.
Kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle,
kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle.3.
Wszystko usłyszał mały wróbelek
i przetłumaczył na ptasie trele.
Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir,
ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir.
Wiosna, wiosna, znów przyszła wiosna,
wiosna, wiosna jest już wśród nas.
Po wysłuchaniu piosenki poproś dziecko aby odpowiedziało na pytania:
Jak szeptały żaby?
Jak klekotał bociek?
Jakie odgłosy wydawał wróbelek?
Kto jest już wśród nas?
Jaka według Ciebie jest wiosna?
3. Pooglądajcie razem historyjkę obrazkową. Opowiedz co się wydarzyło?
Rodzicu możesz wspomnieć że bociany nie lubią jeść żab. Jedzą je w ostateczności, gdy wokół trudno o inny pokarm. Natomiast chętnie spożywają owady, dżdżownice, cienkie węże, małe ryby i gryzonie. Bociany, nie mogąc upolować żab w zaspokajających ilościach (z powodu znacznych zmian środowiska drastycznie zmniejszyła się liczebność tych płazów), zmieniły swoje upodobania i zaczęły się odżywiać wyżej wymienionymi zwierzętami.
4. Troszkę ruchu - ciekawy pomysł na zabawę ruchową w domu.
https://www.youtube.com/watch?v=QLulnqyXCjs
5. Zajrzyjmy ponownie do gniazda naszych znajomych bocianów.
Zachęcam do codziennej obserwacji. Kto wie może wydarzy się coś ciekawego? Można wytłumaczyć dziecku że nasz bociek wysiaduje jaja i wkrótce na świecie pojawią się jego dzieci - pisklęta.
https://www.youtube.com/watch?v=T9BXrusZZIw
5. Pokoloruj kredkami:
Czwartek „Malowane wiosenne kwiaty”
1. Zabawa ćwicząca spostrzeganie – Ence-pence.
Mały przedmiot , np.: guzik, piórko, moneta. Dzieci tworzy parę z rodzicem (domownikiem). Dziecko, z rękami schowanymi za plecami, ukrywa mały przedmiot w jednej dłoni. Mówi do rodzica z pary: Ence-pence, w której ręce? i pokazuje zaciśnięte pięści. Rodzic lekkim klepnięciem wskazuje dłoń, w której jest ukryty przedmiot. Jeśli trafi – zamieniają się rolami, a jeśli nie – zgaduje ponownie.
2. Filmik pt Wiosenne kwiaty.
Ciekawa jestem czy dzieci pamiętają muzykę...
https://www.youtube.com/watch?v=rANDOonihZg
3. Eksperymenty plastyczne: Jak powstają kolory wiosny?
Potrzebne będą: palety malarskie lub kawałki grubej folii, farby plakatowe: żółta, niebieska, czerwona, pędzle, woda, sylwety krokusów.
Rodzic ma na palecie farby plakatowe w trzech kolorach. Łączy je ze sobą, rozcieńcza wodą i miesza pędzelkiem. Dzieci obserwują powstałe kolory i podają propozycje tego, co można namalować w danym kolorze. Np. z połączenia żółtej farby i niebieskiej farby otrzymujemy kolor zielony, którym można namalować liście; po połączeniu żółtej farby i czerwonej farby powstał kolor pomarańczowy, którym można namalować owoc pomarańczy,a z połączenia niebieskiej farby i czerwonej farby powstał kolor fioletowy, którym można pomalować sylwety krokusów wycięte z kartonu.
4. Zabawa słowami pt. Dokończ słowo.
Dzieci mówią całe słowa związane z wiosną, które z rytmicznym podziałem (na sylaby) powiedział rodzic, np.: wio-sna, kro-ku-sy, bo-cian, ża-ba itp.
5. Zabawa ruchowa Wiosenna powódź.
Potrzebne będą krzesełko, gazety, nagranie odgłosów wody.
Odgłosy wody:
https://www.youtube.com/watch?v=UR4mjn53IoU
Podczas nagrania odgłosów wody dziecko spacerują uważnie, omijając ułożone na podłodze gazety (kałuże). Gdy nagranie milknie i na hasło rodzica: Powódź! – dziecko siada na krzesełku, unosząc nogi nad podłogę. Zabawę powtarzamy kilka razy.
6. Pamiętacie o naszej zaprzyjaźnionej rodzinie? Zobaczmy co słychać w gnieździe.
https://www.youtube.com/watch?v=T9BXrusZZIw
7. Dla chętnych i ciekawskich:
Piątek -”Kto do nas wraca na wiosnę?”
1. Ćwiczenie ortofoniczne Głosy ptaków.
Rodzic naśladuje głosy ptaków (np.: kle, kle, ćwir, ćwir):szybko, wolno, cicho, głośno. Dziecko powtarza za nim.
Miłośnicy przyrody mogą posłuchać profesjonalnego wykonania:
https://www.youtube.com/watch?v=W5ACbMU15R4
2. Przypomnijmy sobie piosenkę i zaśpiewaj radośnie!
3. Prezentacja ptaszków powracających do nas na wiosnę:
żuraw
bocian
kukułka
jaskółka
4.Drodzy rodzice przeczytajcie wiersz B. Szelągowskiej pt.Wiosenne powroty:
Przyszła wiosna,a tuż za nią ptaki przyleciały.
Teraz będą jak co roku gniazda zakładały.
Bocian lubi patrzeć z góry –dom ma na topoli.
Za to żuraw wśród mokradeł raczej mieszkać woli.
A jaskółka gdzieś pod dachem gniazdko swe zakłada.
Zaś kukułka swoje jajka niesie do sąsiada.
Tyle ptaków powróciło do nas razem z wiosną!
W dużych gniazdach,małych gniazdkach
niech pisklęta rosną!
Porozmawiaj z dzieckiem na temat wysłuchanego wiersza:
−Jakie ptaki są wymienione w wierszu?
−Gdzie znajduje się dom bociana?
−Jak myślicie, co to są mokradła?
−Gdzie zakłada gniazdko jaskółka?
−Co robi z jajkami kukułka?
−Jak się nazywają dzieci ptaków?
5. Zabawa ruchowa pt. Przylot bocianów
Dzieci biegają i machają szeroko rozpostartymi ramionami, udając lecące bociany. Na hasło - Gniazdo – lądują, składając skrzydła blisko ciała, i stają na jednej nodze (druga może być ugięta w kolanie), głośno przy tym klekocą z radości.
6. Praca plastyczna Bocian.
Potrzebujemy dwa płatki kosmetyczne, kawałek czerwonego papieru,dwa patyczki (paski papieru).
Kochani, zachęcam do przysyłania prac na adres: sabinajanuszyk@wp.pl
Nasza Galeria pomału się rozrasta.
7. Na nudę polecam:
https://miastodzieci.pl/kolorowanki/
Język angielski
1. Wiosenna piosenka.
Oglądając proszę aby dzieci próbowały śpiewać i wykonywały gesty, które widzą na filmie.
https://www.youtube.com/watch?v=DobrRgD5aOU
2. Słówka do zapamiętania to:
Spring – wiosna
A bee – pszczoła
Look around – rozglądać się
Powodzenia!