Tydzień III- "Wielkanoc"


Poniedziałek- "Koszyczek wielkanocny"

1. Rodzicu przeczytaj dziecku wierszyk lub odtwórz nagranie:

 

A. Widzowska - Wielkanoc

 

Kurko, proszę, znieś jajeczka,

śnieżnobiałe lub brązowe,

ja z nich zrobię na Wielkanoc

cud-pisanki kolorowe.

 

Do koszyczka je powkładam,

z chlebkiem, babką lukrowaną,

potem pójdę je poświęcić

z bratem, siostrą, tatą, mamą.

 

Przy śniadaniu wielkanocnym

podzielimy się święconką

i buziaka dam mamusi,

zajączkowi i kurczątkom.

 

„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawołał,

tatę wodą popryskamy,

mama będzie zmokłą kurką,

bo to poniedziałek lany!

 

Drogi rodzicu, porozmawiaj z dzieckiem na temat wysłuchanego wiersza.

Możesz zadać pytania: Z czego robi się pisanki? Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego? Co robimy w lany poniedziałek? Co wam się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?

 

2. Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej Koszyczek.

Rodzicu przeczytaj zagadkę i poproś  dziecko o podanie rozwiązania.

 

To w nim leżą na serwetce jajka malowane,

a pośrodku, obok chlebka,

spoczywa baranek. (koszyk wielkanocny)

Proszę  omów z dzieckiem symbolikę koszyczka wielkanocnego-możesz to zrobić gdy będziecie go razem  przygotowywali w Wielką Sobotę. 

Chleb symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność.

Jajka są symbolem nowego, rodzącego się życia.

Wędlina jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu.

Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę.

Baranek jest symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Wkładana do koszyczka figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lub chleba.

Chrzan jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.

Do obejrzenia krótki filmik pt Wielkanocne zwyczaje:

https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,swiateczne-zwyczaje-wielkanoc,43855

 

3. Eksperyment jak sprawdzić czy jajko jest świeże.

Potrzebne będą: dwie szklanki z wodą , jajko świeże i stare, sól.

Co zrobić gdy nie mamy starego jajka?  Wystarczy dyskretnie mocno posolić wodę w jednej szklance:).

 

Nalewamy  do obu szklanek wodę (po pół szklanki). Prezentujemy dzieciom dwa jajka i pytamy: Czy wiecie, po czym poznać, że jajko jest świeże? Prosimy  dzieci, aby włożyły do każdej szklanki po jednym jajku i obserwowały, co się z nimi dzieje. Czy w obu szklankach jajka zachowują się tak samo? Jajko, które jest świeże, opada na dno, a to, które jest stare, unosi się do góry.

 

4. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

 

Rodzicu zademonstruj dziecku następujące ćwiczenia. Ćwiczcie prze lustrem.

Jajko – dzieci otwierają i zamykają wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone jak jajko. Gorące jajko – dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując dmuchanie na jajka.Wkładamy jajka do koszyczka – dzieci unoszą język za zęby i zatrzymują go tam, a następnie przelicza-ją kolejne jajka, używając liczebników porządkowych.Rogi baranka – baranek wielkanocny ma okrągłe rogi – dzieci rysują językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.Baranki na hali – baranki wędrują w górę i w dół, pasąc się na hali – dzieci opierają czubek języka raz za górnymi zębami, a raz za dolnymi zębami. Kura liczy kurczęta – dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej: najpierw na górze, potem – na dole

5. Zabawa ruchowo-naśladowcza pt.  Przedświąteczne porządki.

Dzieci naśladują ruchem czynności podane przez rodzica , związane z wykonywaniem przedświątecznych porządków: odkurzanie, zamiatanie, ścieranie kurzu, mycie okien, trzepanie dywanów itp.

Drogi rodzicu 3 latek i 4 latek potrafi już naprawdę wiele. Proszę włącz go do prac domowych.

6. Karta pracy do druku.

 

 

Wtorek „Kraszanki, pisanki”

 

Kochane dzieci dzisiaj mam dla Was dużo ciekawostek i małą niespodziankę.

 

1. Rodzicu, porozmawiaj z dzieckiem na temat:  Jakie są jajka? 

Jajka: kurze, kacze, przepiórcze, strusie itp.,Rozbij na spodeczku jajko. Pokaż dziecku żółtko i białko. Porozmawiaj o tym  o tym, jakie zwierzę może wykluwać się z jajka (np.: kurczątko, wrona, dinozaur itp.).

Pomocny filmik:

https://www.youtube.com/watch?v=9qTkJ6xJtuM

2. Praca plastyczna pt.Jajko Wielkanocne.

 

Rodzicu wytnij z tektury kontur w kształcie jajka (o dużym formacie),

Poproś aby ozdobiło jajko według własnego pomysłu. Może użyć farb, kredek,bibuły i kleju.

Niespodzianka!!

Jeżeli dziecko chce się pochwalić zrobioną pisanką i aby docenić wkład jego pracy, zaangażowanie, możesz zrobić zdjęcie pracy i wysłać na nr 501275690 lub na maila sabinajanuszyk@wp.pl.  W nagrodę umieszczę pracę na stronie.

 

3. Ćwiczenia słuchowe Co słyszysz?

 

Rodzic wypowiada nazwy związane z Wielkanocą, podzielone na głoski i na sylaby,  Zadaniem dzieci jest odgadnięcie, o czym jest mowa np. Pi-san-ki, ba-ra-nek, żoł-ty itp.

 

4. A teraz pośpiewamy:

Pisanki, kraszanki,

piękne, kolorowe,

czerwone, niebieskie

żółte i brązowe.

 

Ref.: Święta, święta, święta,

jajka malowane,

każdy do koszyczka

pisankę dostanie.

 

Dziś na nich malują

dzieci kogucika,

który się wygrzewa

w słoneczka promykach.

 

Ref.: Święta...

Na stole świątecznym

kurczątka, baranki,

na białym obrusie

są nasze pisanki.

 

Ref.: Święta...

Porozmawiaj z dzieckiem na temat wysłuchanego utworu.−Jakie kolory mogą mieć kraszanki?−Czy w piosence każdy będzie miał w koszyczku pisankę?−Co można namalować na wielkanocnych jajkach?−Co, oprócz pisanek, znajduje się na wielkanocnym stole?−Czy lubicie święta wielkanocne? Dlaczego?

Uwaga ciekawostka!!

Nazwa kraszanki pochodzi od metody barwienia jaj, tzw. kraszenia które polegało na farbowaniu jaj jednokolorowo bez wzoru, natomiast pisanki to wszystkie jajka pokryte wzorkami.

 

5. Na koniec trochę ruchu

 

https://www.youtube.com/watch?v=EuCip5y1464&list=PLt3FJASYjFdZHGrQHchgQekf2a1GgeAy0

 Język angielski

 

Kochane dzieci,

Przed nami Święta Wielkanocne! Z tej okazji życzę Wam cudownych, radosnych chwil!

Przesyłam Wam nowe słówka i kolorowankę. Życzę milej nauki :)

Beata Kunicka- Malarz

                                                                                 

 

Środa - "Zwierzęta z wielkanocnego koszyczka".

 

Witam Was Kochani.

 

1. Zabawa ruchowa: Gdzie jest pisanka?

 

Rodzic  chowa pisankę w dowolnym miejscu w domu. Dziecko,  ma za zadanie odnaleźć ją na podstawie wskazówek rodzica. Jeśli dziecko znajduje się daleko od jajka, mówimy: zimno, jeśli blisko – mówimy: ciepło.Gdy dziecko jest bardzo blisko celu, mówimy: gorąco. Po znalezieniu pisanki zmieniamy się rolami.

 

2. Rozmowa na temat:  Co znajduje się w koszyczku wielkanocnym?

Rodzicu obejrzyj z dzieckiem krótki filmik :

https://www.youtube.com/watch?v=84MQP7KNC2g

3. „Mały kucharz” ‒ zachęć dziecko do pomocy podczas przygotowywania posiłku – smarowania chleba masłem za pomocą bezpiecznego noża (plastikowego, bez ostrych krawędzi), obierania ugotowanych warzyw lub jajek, krojenia ich na kawałki. Starsze dzieci mogą pomóc przy obieraniu surowych warzyw za pomocą obieraczki.

Zachęta do uczestnictwa w pracach domowych może wpłynąć zarówno na rozwój sprawności dłoni, jak i na poczucie wartości dziecka, poczucie przynależności do rodziny, a także samodzielność.

 

 4. Przeczytaj dziecku lub wysłuchajcie razem:

 

„W wielkanocnym koszyku Igi”

Magdalena Tokarczyk

 

W wielkanocnym koszyku

smakołyków jest bez liku.

Lecz do koszyka nie wkładamy byle czego,

wie o tym Iga z przedszkola naszego.

Dlatego przedszkolaki wskazówki Igi zapamiętajcie.

I do koszyka zawsze wkładajcie:

białą serwetkę przez mamę pięknie wyprasowaną-

taką elegancką, bo na Wielkanoc specjalnie przygotowaną.

Następnie wkładamy baranka cukrowego

lub też takiego z ciasta upieczonego.

Również wkładamy pisanki,

kraszanki, jajka kolorowe co Symbolizują życie nowe.

Sól i pierz także do koszyka wkładamy

i nigdy o chlebie nie zapominamy.

Coś słodkiego także włożyć przedszkolaki nie zapominają.

Dlatego babeczki, czekoladowe zajączki  

w koszyku swoje miejsce mają.

Tłuściutkie szyneczki i kiełbaski pachnące,

do koszyka wkładają je także małe brzdące,

A po święceniu w żurku będą się gotowały

i swój aromat po kuchni będą rozprowadzały.

Lecz nie wiem czy wiecie,

że w niektórych regionach święconka również zawiera:

masło, wodę i kawałek białego sera.

Ostry chrzan także miejsce w koszyku ma,

a na koniec bukszpan do ozdoby mama Idze da.

I już można z gotowym koszykiem ruszyć w drogę.

Więc Iga z rodziną rusza do kościoła w Wielką Sobotę.

Święconkę niesie wesoło i inni też tak robią wokoło.

Teraz już wiesz drogi przedszkolaku

co do święcenia nosimy w wielkanocnym koszyku.

 

Proponowane pytania do tekstu:

1. O jakich świętach jest wiersz?

2.Co Iga wkłada do wielkanocnego koszyka?

3.Kiedy idziemy ze święconka do kościoła?

Uwaga, może  to Państwo mają ochotę coś nagrać dzieciom? Zachęcam serdecznie i proszę o wysyłanie plików na adres mailowy:

sabinajanuszyk@wp.pl Możemy wspólnie stworzyć naszej grupie audiobooki które umieszczę na stronie.

 

5. Dla chętnych filmik jak zrobić baranka z rolki po papierze toaletowym.

Zachęcam wszystkich do wysyłania zdjęć prac na mój adres: sabinajanuszyk@wp.pl

 

https://www.youtube.com/watch?v=HSAC8BfjKc8

6. Na koniec trochę ruchu- poskaczmy razem!

 

https://www.youtube.com/watch?v=j4EiXelSTkI

Czwartek „Motywy wielkanocne”.

 

 

Witam Was serdecznie. Czy ktoś zrobił baranka z rolki po papierze toaletowym lub inną pracę plastyczną? Bardzo proszę o przesłanie zdjęć - zrobimy sobie małą galerie.

Zapraszam do wspólnej zabawy.

 

1. Masażyk jak Pisanka.

 

Dziecko z rodzicem tworzą parę. Jedno z nich (pisanka) siada na dywanie w siadzie skrzyżnym, drugie siada za nim, w siadzie rozkrocznym, i na plecach  rysuje wzory zgodnie z poleceniami drugiego domownika (rodzica, babci, dziadka): paski poziome, paski pionowe, kropki, kratkę itp. Przy powtórzeniu zabawy rodzic z dzieckiem zamieniają się miejscami.

 

2. Przypomnijmy sobie piosenkę Pisanki i zaśpiewajmy razem.

Zachęcam rodziców do nagrywania pociech i wysyłania plików na mój adres sabinajanuszyk@wp.pl

Kochani, przyłączcie się do zabawy!

 

3. Zabawa słowna na podstawie wiersza B. Szelągowskiej pt.Na podwórku.

 

Rodzic recytuje wiersz, a dziecko powtarzają po nim sylaby.

 

Gospodyni razem z dziećmi

święconkę szykuje.

O-ho, ho, ho!

O-ho, ho, ho,

jajeczka maluje.

Biega kurka po podwórku

i gdacze z radości.–

Ko, ko, ko, ko.

Ku, ku, ku, ku.

Wita wszystkich gości.

Kogut dumnie pierś wypina.

Ko, ko, ki, ku.

Ale pięknie wyglądają

twe jajka w koszyku.

 

4. Ćwiczenia fonacyjne pt. Kury na podwórku.

Dzieci powtarzają za rodzicem sylaby z wiersza:

O-ho, ho, ho!

Ko, ko, ko, ko!

Ko, ko, ki, ku.

Ku, ku, ku, ku!

na różne sposoby: głośno, cicho, wesoło, smutno, dynamicznie, spokojnie.

 

5. Ćwiczenie grafomotoryczne pt.Jajko

Dziecko najpierw rysuje kształt jaja w powietrzu, na stoliku, na plecach mamy. Demonstrujemy prawidłowy sposób rysowania od góry z prawej strony ku lewej.

Następnie wypełniamy kartę pracy, najpierw rysujemy wzorki za pomocą kredki lub pisaka. Starajcie się nie odrywać kredki od kartki. Na koniec pokolorujcie jajko. Powodzenia!

 

6. Ćwiczenia oddechowe Koszyczek i jajeczka.

Potrzebne będą: rysunek koszyczka (można wykorzystać z kart pracy, małe powycinane z kolorowego papieru lub gazet jajka, słomki.

Dziecko otrzymują rysunek koszyczka i kolorowe, papierowe pisanki. Ma za zadanie przenieść pisanki do koszyczka za pomocą słomek. Kładzie słomkę na papierowym jajku, wciąga powietrze w słomkę, zasysając jajko, przenosi je do koszyka

 

7. Troszkę ruchu ze Świeżakami

https://www.youtube.com/watch?v=Vq4LxW6QX7I

Czym można jeszcze zająć dzieci i urozmaicić im czas?

Dziś polecam Państwu Polskie Radio gdzie w zakładce Dzieci możemy skorzystać z "Bajkowego kącika".

https://www.polskieradio.pl/18,Dzieci

Miłej zabawy.

Piątek Wielkanocne świętowanie

 

 

Witam Was Kochani

 

Z okazji Świąt Wielkanocnych

Składam Wam wszystkim życzenia

Zdrowych, Spokojnych Świąt

I życzę Nam Wszystkim-

jak najszybszego powrotu do przedszkola

i innych codziennych zajęć.

                                                        Sabina Januszyk

                                                            

 

Ps. Dziękuje za nadesłane prace, czekam na więcej... Dzisiaj rysujemy kurczaczka

oraz wycinamy  zajączka. Czekam na  zdjęcia Waszych prac, powodzenia. (sabinajanuszyk@wp.pl)

 

 

1. Rozwiążmy kilka zagadek E. Stadtmüller pt. Co znajdzie się na wielkanocnym stole?

 

Oby dzięki ludzkiej pracy

i opiece nieba

nigdy na twym stole

nie zabrakło... (chleba)

 

Azorek radośnie

przy koszyczku hasa,

lecz nic z tego nie będzie.

Nie dla psa... (kiełbasa)

 

W cebulowych łupinkach

lub w farbkach kąpane,

w prześliczne desenie

ręcznie malowane. (jajka)

 

Może być z cukru,

z gipsu lub z ciasta,

lecz najważniejszy jest

i basta!!! (baranek)

 

Sypka jak piasek,

jak śnieżek biała,

smaku dodaje

już szczypta mała. (sól)

 

Skromne listeczki,

ciemnozielone,

ale bez niego

co to za święcone. (bukszpan)

 

2. Pooglądaj razem z rodzicem obrazek i opowiedz historyjkę o tym co się wydarzyło.

 

 

 3. Dla ciekawskich milusińskich film pt. Co wiemy o jajkach?

https://www.youtube.com/watch?v=lIWDCkbVQ6A

 

4. Zachęcam do zabaw plastycznych.

 

Praca plastyczna pt. Zajączek

Potrzebujemy: kolorowy papier,nożyczki, klej, kawałek białej kartki papieru, kredki/pisaki, ołówek, gumka.

 

1. Odrysowujemy dłoń na kartce za pomocą ołówka.

2. Zarys dłoni wycinamy nożyczkami. Proszę o szczególną ostrożność -nożyczki u dziecka zawsze pod opieką rodzica.

3. Kciuki i mały palec składamy do przodu, środkowy palec zaginamy do tyłu.

4. Teraz już wystarczy dorysować oczka, nosek, wąsiki, wyciąć i przyklei c 2 ząbki.

Powodzenia.

 

 

Jak narysować kurczaczka?  mała podpowiedź filmowa.

https://www.youtube.com/watch?v=zvgBz6smtS8

 

 5. Trochę ruchu Rodzinne  Zawody

 

„Kurczaki do domu”. Rodzice, starsze rodzeństwo tworzą koło stoją twarzami na zewnątrz, trzymają się za ręce – tworzą kurnik, dzieci – kurczaki – biegają na zewnątrz koła. Gdy pojawi się lis – np dziadek, babcia – dzieci wbiegają do kurnika. Rodzice szczelnie zamykają koło, żeby lis nie dostał się do środka. Zabawę powtarzamy kilka razy.

 

„Bieg kur z kurczakami” – rodzic i dziecko mają nogi związane ze sobą za pomocą skakanki lub sznurka.. Biegną razem do wyznaczonego celu.

 

„Zające” – dziecko i rodzic mają między kolanami włożone woreczki. Skaczą w parach do celu.

 

„Slalom baranków” – dziecko i rodzic trzymają się za ręce. Biegną między pachołkami do wyznaczonego celu.

 

„Turlamy jajeczka” – dziecko rozpoczyna zabawę. Turla za pomocą łyżeczki ugotowane na twardo jajko. W połowie trasy przekazuje pałeczkę rodzicowi, który turla piłkę do wyznaczonego miejsca. Dla miłośników mocnych wrażeń proponuje surowe jajko.

Miłej zabawy w gronie najbliższych!

 

6. Polecane strony dla dzieci

 

Bajeczka- słuchowisko pt. Co widziało słonko.

https://www.youtube.com/watch?v=zEnLODXoxIY&t=25s

 Kolorowanki on line

https://www.kolorowankionline.net/zajaczek-z-jajkami

Kolorowanki do pobrania i wydruku

https://www.domowyprzedszkolak.pl/item/pisanki-i-kurczaki-123

Wielkanocne memory - gra ćwicząca pamięć.

https://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/7d14f298b7fab85822b18455ee25536f_/index.html