TYDZIEŃ 3 - MALI STRAŻNICY PRZYRODY


Dzień dobry kochane Dzieci i drodzy Rodzice. Niestety nie możemy spotkać się w przedszkolu, więc zachęcam do zajęć on-line.

Puk, Puk ...Starszaki! czekamy na Wasze prace:-) drzewo,rakietę kosmiczną bądź ufoludka.

Dziękujemy Zuzannie, Adelajdzie, Kornelii i Marlence za przesłane prace, można je podziwiać w galerii na końcu tygodnia.

PONIEDZIAŁEK- DBAMY O LAS

1.Oglądanie obrazków przedstawiających prawidłowe zachowania dzieci w lesie i nieprawidłowe zachowania dzieci w lesie. Postarajmy się opowiedzieć co się na nich dzieje.


Określmy, czy dzieci zachowują się właściwie i jak wyglądał las po ich pobycie.

Drogi Rodzicu zapytaj dziecko:
Co należy zrobić, o czym należy pamiętać, aby nie szkodzić środowisku?
Proszę aby dzieci pokolorowały rysunki.


2.Oglądanie zdjęć; wybranych drzew iglastych i drzew liściastych; nazywanie ich, porównywanie wyglądu.
Zwróćmy uwagę na różnice w wyglądzie liści.

DRZEWA IGLASTE

DRZEWA LIŚCIASTE

Rozwiąż zagadkę:

Ma koronę, choć królem nie jest.
Pięknie szumi, gdy wiatr wieje.
W lecie chłodzi cię przyjemnie,
zimą stoi nagie, ale nadal piękne. (drzewo)

3.Karta pracy.

Rodzicu przeczytaj tekst, a dziecko uzupełni go mówiąc nazwy zdjęć.

4. Krótka gimnastyka

Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Rzucamy szyszkami.


Dzieci spacerują po "lesie", co pewien czas podnoszą na niby szyszkę i rzucają nią z dużym zamachem jak najdalej.
Zabawa ruchowa z elementem czworakowania (kolana w górze) – Przedzieramy się przez leśne zarośla.
Dzieci poruszają się na czworakach między wyobrażonymi zaroślami, co pewien czas prostują się i maszerują do przodu.

5.Składanie wyrazu w całość, czyli synteza wyrazów.

Zabawa jaki wyraz usłyszałeś, jest elementem obrazka?

Rodzicu przegłoskuj wyraz i zapytaj dziecko co usłyszało?

Wskaż dany element na zdjęciu.

d-rz-e-w-o,    s-a-r-n-a,   m-r-o-w-i-s-k-o,   j-e-l-e-ń,    k-o-r-a,  s-o-w-a,               w-i-e-w-i-ó-r-k-a,    t-r-a-w-a.

6. Poznajemy nową literkę.

ż jak żaba

Ż jak Żaneta

Podzielmy wyraz żaba i Żaneta na sylaby klaszcząc (ża-ba), i głoski licząc na palcach (ż-a-b-a).

7. Wykonaj karty pracy

Dzieci 6-cio letnie:

Dzieci 5-cio letnie

7.Budowa drzewa

Zachęcam do obejrzenia prawdziwego drzewa podczas spaceru, a po powrocie narysujmy nasze drzewo. Może będzie to spacer po lesie...

Narysowane drzewa proszę przesłać na adres:

spwp1grupa2@edukacja.kety.pl

Dziś mamy Dzień Czekolady więc zapraszam na film jak powstaje czekolada.

https://www.youtube.com/watch?v=3eCxisyS-XM

https://www.youtube.com/watch?v=oAjB4Udr6UM

i troszeczkę ruchu przy muzyce

https://www.youtube.com/watch?v=lFWysdCgVNg

WTOREK-CHCEMY, ABY WOKÓŁ BYŁO PIĘKNIE

1.Karta pracy, cz. 3, nr 79.
Pokolorujcie rysunki czterolistnych koniczynek.
Połączcie liniami zdjęcie każdego kwiatka z jego cieniem.

2. Poranna gimnastyka

https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU

3.Słuchanie opowiadania "Spotkanie z małym czarodziejem"

W pewnym dalekim kraju żył mały czarodziej, który bardzo lubił zadbane, zielone miasteczka. Każdej wiosny razem ze swym kotem Mruczkiem wyruszał w świat i szukał miast pełnych czystych uliczek i domów, zielonych drzew, kolorowych, pachnących kwiatów, śpiewających ptaków i radośnie bawiących się dzieci. Pewnego dnia dotarł do pięknego miasta. Wszędzie w nim było czysto, zielono, dachy świeżo odmalowanych, niedużych domów lśniły w promieniach słońca, a w powietrzu roznosił się zapach kwiatów, których mnóstwo kwitło na balkonach. Nigdzie nie leżały śmieci, a dzieci grabiły grządki i sadziły warzywa w przedszkolnym ogrodzie.
− Ha! Mój kocie. To przecież najładniejsze miasteczko, jakie kiedykolwiek widziałem – powiedział czarodziej. − Zobacz, jak tu czysto. Nigdzie nie leżą śmieci, chodniki i ulice są zamiecione, trawniki niezadeptane, drzewa nie mają połamanych gałęzi, a ptaki radośnie śpiewają, nie bojąc się, że źli ludzie zniszczą im gniazdka. W oknach widać uśmiechnięte twarze mieszkańców. Myślę, że wszyscy w tym miejscu muszą być bardzo szczęśliwi. Kiedy czarodziej tak się zachwycał, usłyszał nagle straszliwy hałas. Nie wiadomo skąd, przez środek głównej ulicy przebiegło czterech chłopców. To oni tak strasznie krzyczeli. Machali również kijami, pisali kredą po murach domów, rozdeptywali ukwiecone klomby, łamali gałęzie drzew i krzewów, rozrzucali papierki po zjedzonych cukierkach, a jeden strzelał z procy do wystraszonych wróbli i kawek, które ze strachu próbowały schronić się za kominami domów.
− Cóż to było, mój kocie? – zdziwił się czarodziej.
− Miauu! To chłopcy, którzy wcale nie dbają o swoje śliczne miasto i wszystko w nim niszczą − odpowiedział Mruczek.
− Skoro tak – powiedział mały czarodziej – to dam im nauczkę. Zaczaruję miasteczko tak, aby stało się ono najbardziej szarym i najbardziej brzydkim miastem na świecie. I jak powiedział, tak zrobił. Podniósł swoją magiczną pałeczkę, wypowiedział zaklęcie i w jednej chwili całe miasteczko zrobiło się szare i brzydkie. Szare stały się kolorowe domy, zielone alejki i wszystkie kwiaty, szarzy zrobili się również chłopcy. Kiedy zobaczyli, co się stało, przestraszyli się nie na żarty. W tym miejscu N. przerywa opowiadanie i prosi dzieci, aby wymyśliły, co mogło wydarzyć się dalej, a następnie kontynuuje swoją opowieść.
Przestraszeni chłopcy podbiegli do małego czarodzieja i zawołali:
− Co zrobiłeś z naszym miastem! Dlaczego tak je zaczarowałeś!
− Ja? – zdziwił się mały czarodziej. – Przecież to wy chcieliście, aby wasze miasto było najbrzydsze na świecie. Przed chwilą to pokazaliście – spokojnie odparł czarodziej.
− Myśmy wcale tego nie chcieli – bronili się chłopcy.
− Nie? A kto łamał gałęzie, pisał po murach, straszył ptaki, deptał kwiaty, rozsypywał śmieci? Kto to wszystko zrobił, kochani? No kto? – odpowiedział czarodziej.
Chłopcy bardzo się zawstydzili, zrobiło im się przykro, spuścili głowy, a w ich oczach pojawiły się łzy. Chcieli naprawić wyrządzone szkody. Poprosili czarodzieja, aby pomógł im przywrócić miasto do jego dawnego wyglądu. Obiecali również, że będą dbali o to, aby zawsze było piękne i czyste.
Czarodziej ze zrozumieniem pokiwał głową i podarował chłopcom kolorowe pudełko. Umieścił w nim zadania do wykonania. Powiedział, że jeśli chłopcy je prawidłowo wykonają, wtedy czar pryśnie.

Drogi rodzicu poproś dziecko o ocenę postępowania chłopców; wskazanie konsekwencji, jakie przyniosło ich zachowanie.

4. Zabawmy się w kalambury.

Przedstawcie zwierzę lub roślinę, która jest na zdjęciu, za pomocą gestów i mimiki. Skorzystajmy z obrazków zamieszczonych poniżej.

5.Słuchanie wiersza Mieczysławy Buczkówny "Tylko jeden raz".

Posłuchajcie jeszcze raz wiersza Mieczysławy Buczkówny "Tylko jeden raz". Wskazujcie na obrazku wymienione w nim zwierzęta. Pokolorujcie rysunki zwierząt.

6. Rozmowa na temat obrazków.

Rodzicu zapytaj dziecko: Gdzie chciałbyś się znaleźć i dlaczego?

7. Gimnastyka z gazetami.

Przygotujmy 3 kartki z gazety, lub zwykłe kartki. Ćwiczmy bezpiecznie.

https://www.youtube.com/watch?v=V0K3R37T5iw

https://www.youtube.com/watch?v=axlMxiDnT60

8. Jeśli mają Państwo możliwość zasadźmy z dzieckiem sadzonkę kwiatka czy innej roślinki by dzieci mogły ją obserwować. Zachęcam do aktywności na świeżym powietrzu.

ŚRODA - KOLOROWY ŚWIAT

1. Karta pracy, cz. 4, nr 3.−Obejrzyjcie pary obrazków. Wskażcie te obrazki, na których są przedstawione właściwe zachowania dzieci.

2. Zabawa z wykorzystaniem rymowanki.

Dzieci stają naprzeciwko rodziców. Mówią tekst za rodzicem z podziałem na sylaby, uderzając raz w swoje dłonie, raz w dłonie partnera.O przyrodę dbamy. Nie łamiemy, nie śmiecimy, kwiatków nie zrywamy. 

3. Biedroneczki są w kropeczki „Spacer biedronki” –masażyk relaksujący przy muzyce wyciszającej.

Link do muzyki:

https://www.youtube.com/watch?v=cr5kcR78lGQ

Biedroneczka mała po trawce biegała –delikatnie poruszają palcami w różnych kierunkach, nóżkami tupała –naprzemiennie uderzają w plecy otwartymi dłońmi,rączkami machała.–masują je obiema rękami,Potem się ślizgała –przesuwają zewnętrzną stroną dłoni do góry,do góry i w dół –wewnętrzną w dół, wkółko się kręciła –rysują rękami koła w przeciwnych kierunkach,i piłką bawiła.–delikatnie uderzają pięściami,Gdy deszcz zaczął padać –stukają palcami wskazującymi z góry na dół,pod listkiem się skryła –rysują obiema rękami kształt liścia,i bardzo zmęczona spać się położyła –przesuwają złączone dłonie w jedną i w drugą stronę.

4. Zabawy z matematyką i biedronkami:

Wytnij i dopasuj biedronki do pary.

5. Nauka piosenki pt. Ochroń Ziemię.

I. Mieszkamy na wielkiej kuli.

Ta kula to nasza Ziemia.

Dorośli ciągle na tej Ziemi

chcą wszystko zmieniać.

Wycinają drzewa,

śmiecą na leśnej łące,

czarny dym z kominów

leci i zasłania słońce.

II. Gdy wszystkie na świecie dzieci,

zadbają o piękno Ziemi,

to wszystko skończy się szczęśliwie,

nic się nie zmieni.

W ogromnym kosmosie

Ziemia się nie zgubi,

gdy ją każdy mały człowiek nauczy się lubić.

Ref.: Ochroń Ziemię, bądź jej przyjacielem.

Ref.: Ochroń Ziemię...Ty i ja –jest tu dzieci wiele.

Im więcej nas, tym dla Ziemi lepszy czas. (2x)

https://www.youtube.com/watch?v=3oEy3cS29W8

6. Zabawy na świeżym powietrzu.

Zabawa bieżna Drzewa i wiewiórki. Dzieci dobierają się parami ( z rodzeństwem bądź z rodzicami): jedno z nich jest drzewem, drugie – wiewiórką. Drzewa rosną, kołyszą się w jedną, w drugą stronę – dzieci wykonują skłony w prawo, w lewo. Wiewiórki biegają. Na hasło Człowiek – wiewiórki chowają się – szukają swojego drzewa i stają za nim. Podczas kolejnego powtórzenia hasła drzewa zmieniają miejsce, a wiewiórki muszą jak najszybciej odnaleźć swoje drzewo.

•Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Podlej kwiaty.Dzieci dzielą się na dwie grupy: kwiaty i ogrodników. Kwiaty rosną – dzieci powoli podnoszą się z przysiadu podpartego, unoszą ramiona, po czym opadają, wykonując skłon w przód. Wtedy ogrodnicy naśladują czynność podlewania kwiatów.

7. Karta pracy, cz. 4, nr 4.

−Narysujcie dom wraz z otoczeniem, w jakim chcieli-byście mieszkać. −Rysujcie po śladzie drogi biedronki do listka

CZWARTEK- NASZE RADY NA ODPADY.

1. Karta pracy, cz. 4, nr 5.

−Nauczcie się ze mną rymowanki. Mówcie ją i rytmicznie klaszczcie.

−Przeczytajcie ze mną, co można wrzucać do pojemników.

Narysujcie odpowiednie przedmioty. Dzieci podają swoje propozycje, w jaki sposób można wykorzystać odpady.

3. Obejrzyjcie film dotyczący segregacji odpadów.

https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY

Porozmawiaj z dzieckiem na temat filmu. Jak należy postępować,by nasza planeta niebyła zanieczyszczona?

Drogi rodzicu, posegreguj ze swoim dzieckiem domowe domowe odpady. Zadaj mu pytania:

Co by było, gdyby wokół nas było pełno śmieci?

Co mogą zrobić dzieci, by nie rosła góra śmieci?

4. Gra interaktywna posegreguj odpady:

https://learningapps.org/display?v=pj8xs1dwk17

https://learningapps.org/display?v=p9pbdxr5a17

5. Bajeczka eko - patrol:

https://tuptuptup.org.pl/rymowanki-zgadywanki-o-poprawnej-segregacji/

Drogi rodzicu porozmawiaj z dzieckiem na temat bajki:
• O czym była bajka?
• Czy plaża była czysta? Co zanieczyszczało plażę?
• Dlaczego zwierzaki postanowiły segregować śmieci?
• A czy wy w domu segregujecie śmieci? Jakie rzeczy oddzielacie od śmieci zmieszanych?

 

ŻÓŁTY KOSZ (plastik i metal)

Nie pomyli się ten wcale; Kto pomyśli, że metale; Koniecznie przetwarzać trzeba,; Bo boksyt* nie spada z nieba.

Puszki z metalu zgniatamy; Kosza żółtego szukamy. Wnet powstanie metal nowy; Do użytku znów gotowy. Może garnek dla kucharza? Może rower dla kolarza? Przetwarzajmy wciąż metale Jakości nie tracąc wcale.

Wszystkie stare reklamówki, po jogurtach kubki, torebki i worki foliowe; Do recyklingu gotowe; Wrzucaj wnet do pojemnika – Niechaj góra śmieci znika! A butelki plastikowe; Przezroczyste, kolorowe, Zgniatać trzeba zawsze, wszędzie; Łatwiej je przewozić będzie.

Plastik długo się rozkłada; Lecz jest na to prosta rada: Buteleczki przetwarzamy; Wnet z nich piękny polar mamy: Bluzę, kocyk, inne cuda Gdy recykling* nam się uda.

Wielki smutek we mnie wzbiera, gdy do tego kontenera z przedszkolaków któryś chowa stos po lekach opakowań, buteleczki po oleju, farbach, i do papieru kleju! ”

NIEBIESKI KOSZ – PAPIER

Ludzi w mieście bardzo wielu; Nie sortuje dziś papieru. Proces ten zaś nie jest trudny; Kiedy papier nie jest brudny. Do kosza szybko wrzucamy, Gdy już niepotrzebne mamy: Kartony, gazety i książki, i kartki papieru pomalowane w prążki.

No a jeśli was przyłapię, że wrzucacie tłusty papier lub gonicie tam z pieluchą, to nie ujdzie wam na sucho! Tłusty i mokry papier brudzi ten suchy; Zapamiętajcie to zuchy!

7. Poruszajmy się troszeczkę:

https://www.youtube.com/watch?v=lofdvc0-Yh4

PIĄTEK CHRONIMY PRZYRODĘ

1. Poruszajmy się: Dzieci zamieniają się w wybrane leśne zwierzęta.

Zwierzęta naśladują picie wody z leśnego strumyka – sznurka rozłożonego na podłodze, a następnie, kiedy nie są spragnione, poruszają się swobodnie po pokoju, naśladując zachowanie wybranego zwierzęcia. Na słowa rodzica: Wielka susza, na podstawie własnych doświadczeń i wyobraźni, starają się odtworzyć ciałem, za pomocą ruchu, głosem, jak czują się spragnione zwierzęta, które nie mają dostępu do wody. Dziecko przedstawia zachowanie człowieka, który w upalny dzień wyszedł spod prysznica i napił się szklankę zimnej wody oraz takiego, któremu jest bardzo gorąco, jest spragniony, a nie ma możliwości zaspokojenia pragnienia.

2.Prezentacja wiersza Jolanty Kasperkowiak ,,Mali strażnicy przyrody”

Posłuchaj wiersza

https://www.youtube.com/watch?v=E5m8zuOqKfo

Dziś ,,ekologia”- modne słowo,

Przyrodę wszyscy chcą mieć zdrową.

Jej strażnikami się ogłaszamy,

Od dziś przyrodzie my pomagamy.

Gdy ktoś bezmyślnie papierek rzuci,

Trzeba takiemu uwagę zwrócić,

Nie można przecież bezkarnie śmiecić.

To wiedzą nawet przedszkolne dzieci.

Nie wolno łamać gałęzi drzew,

Bo piękny z nich płynie ptasi śpiew,

A kiedy bocian wróci z podróży

Gniazdo niech znajdzie, na nie zasłużył

Pozwól dżdżownicy do ziemi wrócić,

Po co jej dzieci mają się smucić,

Niech barwny motyl siada na kwiatach,

Żyje tak krótko, niech wolny lata.

Choć ekolodzy jeszcze z nas mali,

Uczyć będziemy tego wandali.

Matka Natura nas wynagrodzi,

Jeśli z przyrodą będziemy w zgodzie

Rodzicu, porozmawiaj z dzieckiem o treści tego wiersza, możesz zapytać:

-Co to znaczy, że ktoś jest strażnikiem czegoś?

-Kto to jest strażnik przyrody?

-Kogo możemy tak nazwać?

-Dlaczego przyroda potrzebuje strażników

A może zainteresuje Was filmik ekologiczny- Strażnicy ziemi?

https://www.youtube.com/watch?v=1PThAnyReK4

3. Karta pracy, cz. 4, nr 6.

−Na których obrazkach przedstawiono sposoby oszczędzania wody? Wskażcie je.

−Pokolorujcie rysunki kropel wody znajdujących się wyżej na niebiesko, a znajdujących się niżej – na różowo. 

4. Zabawy artykulacyjne

Szelest w pyszczku.

•Słuchanie zdań.

Suchą szosą szedł Sasza.

Sasza z trudem szedł szosą.

Szeleściła sucha trawa.

Słońce szczodrze świeciło, wysuszając szosę.

Proszę oby dziecko udzieliło Państwu  odpowiedzi (całymi zdaniami).

−Kto szedł suchą szosą?

Jak szedł Sasza?

−Co robiło słońce?

Co robiła trawa?

•Zamienianie przez dzieci głoski sz na s i odwrotnie.

Rodzic  mówi sylabę, dzieci ją powtarzają, ale zamieniają odpowiednio głoskę sz na s, np. sza – sa; sze – se; szu – su; szo – so; asz – as; esz – es; usz – us

•Powtarzanie za rodzicem poszczególnych zdań, zwracanie uwagi na prawidłową artykulację słów z głoskami: s, sz.

•Ponowne słuchanie zdań. Podskakiwanie w miejscu po usłyszeniu głoski s.

Uderzanie dłońmi o uda po usłyszeniu głoski sz.

Klaśnięcie w dłonie po usłyszeniu obu tych głosek w jednym słowie.

•Podawanie przez dzieci przykładów nazw ubrań zawierających głoski s i sz, np.: koszula, sukienka, szelki, sandały, skarpetki, pasek, kostium, sweter, szalik, spódnica, podkoszulek, apaszka, skafander.

5. Rytmika dla dzieci:

https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo&t=71s

6. A co słychać u naszej bocianiej rodziny? 

https://www.youtube.com/watch?v=5rx-FQzFFVM

JĘZYK ANGIELSKI

Drodzy Rodzice, Drogie Przedszkolaki!

Nasz temat w tym tygodniu to wiosenne ubrania.
Znamy już nazwy części garderoby, więc będzie to dla nas
częściowa powtórka.

Tutaj powtarzamy ubrania odpowiednie na wszystkie pory roku:

https://youtu.be/O_OWhdsYGIM

https://youtu.be/KFQxBCvgx70


A także zwroty dotyczące pogody:

https://youtu.be/rD6FRDd9Hew

Poniżej znajdziecie wiosenny wierszyk "It's Spring" a także zabawę
ruchową "Numbers"-polecam powtarzając słowa, wykonywać opisywane
czynności.

IT'S SPRING
It's spring, it's spring.
It's warm outside.
Let's go to the park
And play on a slide.
It's spring, it's spring.
It's cloudy outside.
Let's go to the park
And play on a slide.

NUMBERS
One, two,
Put on shoe.
Three, four,
Put on more.
Five, six,
Do some kicks.
Seven, eight,
Now we wait.
Nine, ten
-do it again!

Dołączam również plakat z ubraniami do wprowadzenia ich nazw oraz
obrazkowych dziewczynkę i chłopca (do wyboru), których należy ubrać
odpowiednio do wiosennej pogody ;)
/obrazy/pliki/galeria/t-t-3740-seasonal-clothing-dressingup-activity-girls-_ver_3.pdf

/obrazy/pliki/galeria/t-t-3741-seasonal-clothing-dressingup-activity-boys-_ver_1_1.pdf

/obrazy/pliki/galeria/t-tp-7613-spring-clothes-word-mat-_ver_3_1.pdf

Tutaj karty pracy online dla starszaków:


https://www.liveworksheets.com/xn476vi

https://www.liveworksheets.com/pq3062nk

https://www.liveworksheets.com/mb37336zx


Pozdrawiam serdecznie
Ewa Piątek

NASZA GALERIA

Drodzy Rodzice, odsyłamy do informacji o filmie edukacyjnym dla rodziców - "Rozwój dziecka".

https://spwp1.edukacja.kety.pl/aktualnosci/film-edukacyjny-dla-rodzicow-rozwoj-dziecka