Tydzień III- "Wielkanoc"


Poniedziałek „ Gipsowe pisanki”

1. Witam bardzo serdecznie i zapraszam do wspólnej zabawy.

Nowy tydzień Kochani zaczynamy od wspólnych ćwiczeń. Przyda się piłeczka. Zapraszam rodziców do współpracy:

A. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych „ Wysoko – nisko”

Dzieci stoi w jednym miejscu. Rodzic mówi „Wysoko”– dziecko staje na palcach, wyciągają ku górze ręce. Na hasło „Nisko” – wykonują przysiad podparty, stukając rączką w podłogę.

B. Ćwiczenia tułowia.

Dziecko w siadzie skrzyżnym, toczy wokół siebie piłeczkę. Na sygnał rodzica zmienia kierunek toczenia.

C. Zabawa ruchowa z elementem skoku „Przeskocz piłeczkę”.

Dzieci wykonują przeskoki obunóż przez położoną na podłodze piłeczkę.

D. Marsz „Spacer baranków”.

Dzieci maszerują i rytmizują tekst: „Bielutkie baranki sobie spacerują, na Wielkanoc wyczekują”.

Trzymają rękę przy oczach, rozglądają się na boki.  

2. Gdy już się rozruszaliście to posłuchajcie piosenki „Wielkanocny koszyczek” 

„Wielkanocny koszyczek”          

1.Wśród kolorowych jajek

baranek mały śpi.

Przytulił się do baziek,

Wielkanoc mu się śni.

 

Ref.: La li la, la li la, li li la.

Wielkanoc mu się śni.

 

2.Cukrowe ma futerko,

cukrowe nóżki ma.

Cukrowym małym dzwonkiem

cukrowe piosnki gra.

 

Ref.: La li la, la li la, li li la.

Cukrowe piosnki gra.

 

3. A obok mały zając

wystawił uszka swe.

Wygląda, nasłuchuje,

Wielkanoc zbliża się.

 

Ref.: La li la, la li la, li li la.

3. Posłuchajcie opowiadania A. Widzowskiej „Gipsowe pisanki”.

Drogi rodzicu, przeczytaj proszę dziecku opowiadanie:

Zbliżały się święta wielkanocne. Rodzina Ady i Olka zwykle spędzała je razem z babcią i dziadkiem. Niestety, tydzień wcześniej dziadek zagapił się na przelatującego bociana i złamał prawą rękę.

– Ojej! Biedny dziadek. Nie będzie mógł malować z nami pisanek – stwierdziła smutno Ada.

– Nie martwcie się, wymyślimy dziadkowi jakieś zajęcie – odpowiedziała babcia, biegnąc po ścierkę, bo dziadek rozlał herbatę. Posługiwanie się lewą ręką nie wychodziło mu najlepiej. Wszyscy zgodzili się, by spędzić Wielkanoc w domu babci i dziadka, a potem wspólnie ustalili plan przygotowań do świąt. Ada i Olek mieli zrobić pisanki. Mama miała czuwać nad całością i robić kilka rzeczy naraz, bo była wspaniałym organizatorem. Tata miał wspomóc mamę w zakupach, sprzątaniu i przygotowaniu potraw. Jego specjalnością były pieczeń, sałatka jarzynowa i sernik. Tata był też specjalistą od mycia okien i robił to szybko i sprawnie, pogwizdując przy tym jak skowronek. Zadaniem babci były dekoracje i przygotowanie świeżych kwiatów. Dziadek… Dziadek miał za zadanie leżeć i odpoczywać, bo „musi się oszczędzać”. Tak stwierdziła babcia.

Wszyscy zabrali się do pracy. Dzieci z pomocą mamy ugotowały jajka na dwa sposoby: część w łupinach cebuli, część w wywarze z buraków. Cebulowe jaja miały kolor brązowy, a buraczane – różowy.

– Takie pisanki nazywają się kraszanki – wyjaśniła mama. – Możemy pokolorować je we wzorki cienkim białym pisakiem lub wydrapać na nich wzorki.

– Wtedy będą drapanki – dodała babcia.

– A czy wiecie, jak zabarwić jajka na kolory żółty, zielony lub czarny? – zapytał dziadek.

– Pomalować farbami plakatowymi – odpowiedział Olek.

– A gdybyście nie mieli farb?

– Hm, to nie wiemy…

– Kolor zielony uzyskamy z liści pokrzywy, a czarny z owoców czarnego bzu lub łupin orzecha włoskiego. Aha! Żółty – z suszonych kwiatów jaskrów polnych. Wystarczy dorzucić je do wody i ugotować w niej jajka.

Babcia mrugnęła do wnuków i po chwili przyniosła im kwiaty narcyzów.

Miała też przygotowaną, samodzielnie wyhodowaną rzeżuchę. Zrobiła z niej piękne dekoracje. Wyglądały jak małe łączki, a na nich siedziały żółte kurczaczki zrobione z papieru. Z ogrodowej szklarni babcia przyniosła pachnące hiacynty w doniczkach i pęki białych tulipanów. Przygotowała też biały obrus. W wazonach stały kosmate bazie, nazywane przez Adę „szarymi kotkami”.

Kiedy okna lśniły już czystością, tata zabrał się do pieczenia sernika.

– A czy wiecie, że można upiec sernik z dodatkiem ziemniaków? – zapytał dziadek.

– Coś ty, dziadku! Przecież sernik robi się z sera, masła i jajek – zauważyła Ada.

– A nieprawda! Moja mama piekła pyszny sernik z dodatkiem kilku ugotowanych ziemniaków.

Oczywiście twarogu było dwa razy więcej, ale te ziemniaki nadawały sernikowi puszystości.

Wszystkie sąsiadki przychodziły do mamy po przepis.

– Oj, to muszę ci taki upiec, kochanie – powiedziała babcia.

– Sam ci upiekę taki sernik, ale bez gipsu – odparł dziadek.

– Sernik z gipsem byłby za twardy – roześmiał się tata. – Ale skoro zachwalasz ten przepis, to zaraz dodam do sernika jednego ziemniaka, bo akurat mam za dużo do sałatki.

Tymczasem mama ugotowała smakowity żurek i zrobiła ciasto na piaskową babę wielkanocną. Ada i Olek nie mogli się doczekać, kiedy pójdą poświęcić pokarmy. Z pomocą mamy pięknie przystroili koszyczek, w którym na białej serwetce leżały chleb, jaja, biała kiełbasa, ciasto oraz sól i pieprz. Całość ozdobili zielonymi gałązkami bukszpanu. W pierwszy dzień świąt cała rodzina usiądzie przy świątecznym stole i podzieli się jajkiem, symbolem życia.

– A czy wiecie, jak bawiono się dawniej na Wielkanoc? – ożywił się dziadek. – Ulubioną zabawą było uderzanie o siebie dwoma jajkami, a zwyciężał ten, którego jajko nie zostało rozbite.

– Ojej! To dopiero była jajecznica! – zachichotała Ada.

– Dawniej chodzono po wsi z kogutem, który był symbolem urodzaju. Później prawdziwe ptaki zastąpiły kogutki gliniane lub drewniane.

– A śmigus-dyngus też był? – zapytał Olek.

– Był, ale nie mówiono dyngus, tylko wykup. Chłopcy chodzili po wsi i w zamian za śpiew domagali się zapłaty, czyli wykupu w postaci pisanek, słodyczy albo pieniędzy.

– Dziadku, jak ty dużo wiesz – zachwycił się Olek.

– Dziadek nam pomaga we wszystkim! – dodała Ada. – A przecież ma złamaną rękę.

– Może w nagrodę namalujemy dziadkowi pisanki na gipsie? – zaproponował Olek.

I tak też zrobili. Gips dziadka wyglądał naprawdę świątecznie.

– Kochani – powiedział zadowolony dziadek. – Mam do was wielką prośbę. Sernik się piecze, babka piaskowa rośnie, a jajka są pokolorowane. Usiądźmy w ogrodzie, popatrzmy w niebo i pomyślmy o tym, co jest najważniejsze.

– O czym, dziadku?

– Jak to o czym? O życiu i o miłości – odpowiedział dziadek i podrapał się lewą ręką.

 

Rodzicu, możesz porozmawiać z dzieckiem o tym, czego wysłuchało.

Proponowane pytania:

− Gdzie rodzina Olka i Ady spędziła Wielkanoc?

− Co się stało dziadkowi? Dlaczego?

− Jakie zadania mieli do wykonania podczas przygotowań do świąt Olek i Ada, rodzice i dziadkowie?

− Czym babcia ozdobiła stół?

− Jakie rady dawał dziadek?

− Co według dziadka jest najważniejsze?

stół

4. Kochani, a teraz  ruch - przy muzyce, z Olą!

https://www.youtube.com/watch?v=MYNKeZ03FT4

5. Jak zabarwić jajka? Wielkanocne rady:

https://www.youtube.com/watch?v=IcWx76twXpY

https://www.youtube.com/watch?v=mUn3EKXFY0Y

https://www.youtube.com/watch?v=xCO1Z1hdtCM 

6. Ciekawostki na temat zwyczajów i tradycji wielkanocnych.

https://www.youtube.com/watch?v=-vS8QYsdefQ

https://www.youtube.com/watch?v=r-to1UXYMUA

https://www.youtube.com/watch?v=PSMcPXs-1vM

Jajko -  to znak wszelkiego początku narodzin i zmartwychwstania. Dzielimy się nim przed

rozpoczęciem śniadania, życząc sobie pomyślności, zdrowia i błogosławieństwa Bożego.

W ludowych wierzeniach jajko było lekarstwem na choroby, chroniło przed pożarem, zapewniało

urodzaj w polu i w ogrodzie, a nawet powodzenie w miłości. Z jajka wykluwa się

kurczątko, które jest symbolem nowego życia.

Pisanki - dawano w podarunku, jako dowód życzliwości i sympatii.

Chleb -  jest podstawowym pokarmem człowieka. Dzielenie się z nim i wspólne spożywanie

jest od najdawniejszych czasów znakiem przyjaźni, życzliwości i poczucia wspólnoty.

Palemka -  miała chronić ludzi, zwierzęta, domy przed ogniem, czarami i złem tego świata.

Niezwykłą moc daje jej gałązka wierzby – drzewa najwcześniej okrywającego się zielenią.

Mazurki - przywędrowały do nas z kuchni tureckiej. Kunsztownie lukrowane i dekorowane

bakaliami, przypominają wyglądem maleńkie tureckie dywaniki.

Chrzan -  a także przyprawy – pieprz i sól, święci się, aby pamiętać o gorzkiej Męce Chrystusa.

Dawniej śniadanie wielkanocne rozpoczynało się od zjedzenia całego korzenia chrzanu,

żeby ustrzec się od bólu zębów i brzucha.

Baranek -  z czerwoną chorągiewką ze złotym krzyżykiem symbolizuje Chrystusa Odkupiciela.

Stawiano go pośrodku stołu, żeby podczas wielkanocnych biesiad i uciech wierni nie

zapominali o religijnym charakterze świąt.

Kiedy gospodynie wypiekały -  baby drożdżowe, kuchnia musiała być zamknięta na klucz. Ktoś

obcy bowiem mógłby zaszkodzić rosnącemu ciastu głośną rozmową albo złym wzrokiem. Wyjętą

z pieca babę kładziono na poduszki i do chwili ostygnięcia przemawiano do niej szeptem.

Zajączek -  obwieszcza wiosenną odnowę. Kiedyś jego wizerunek kojarzono z grzesznikami,

którzy odbyli oczyszczającą pokutę. Potem zaczął obdarowywać dzieci łakociami i prezentami.

7. I jeszcze troszkę ruchu - z Kubusiem!

https://kubus.pl/cwicz/kubus-w-domu/

Proponowane karty pracy do wydruku:

koszyczek

rysuj

Wtorek „ Wielkanoc tuż, tuż”

 

1. Kochani Rodzice, dzieci bardzo lubią zagadki i świetnie się przy tym bawią.  Zatem dziś zaczynamy od zagadek wielkanocnych:

 

- Białe, żółte, malowane, Jak się nazywa skorupka od jajek (wydmuszka)

- I kraszane i pisane, Co na Wielkanoc świetnie się nadaje? Na Wielkanoc darowane (pisanki)

- Nie miauczą, lecz kwitną, białe albo szare. Znajdziesz je na wierzbie, gdy się kończy marzec (bazie)

- Upleciony ze słomy, z wikliny, chętnie nosi owoce, jarzyny. Podwieczorek też weźmie czasem, a i grzyby przyniesie z lasu (koszyk)

- Żółciutkie kuleczki za kurą się toczą. Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą (kurczątka)

- Przeważnie jestem biały i na stole leżę. Kładą na mnie sztućce, stawiają talerze (obrus)

- Ten prawdziwy na śniadanie wychodzi na łąkę, ten cukrowy raz do roku ozdabia święconkę (baranek)

- Tańczy się go żwawo, parami lub w kole, inny - słodki leży na świątecznym stole (mazurek)

Brawooo!

 

2. Przypomnijmy sobie piosenkę „Wielkanocny koszyczek”:

3. Zabawy z literką F.

Rodzicu  pobaw się z dzieckiem:

- jaką głoskę słyszysz na początku słowa: farby, frezja, fotel, foka, Franek, Feliks?

- podziel te słowa na sylaby klaszcząc, spróbuj policzyć ile sylab słyszysz,

- podaj inne słowa rozpoczynające się głoską "f" (podpowiedź: futro, flaga, fasola, firanka….),

- poproś, by kreśliło palcem literkę po śladzie – na rysunku,

- kreślenie literki „F, f” całą dłonią, w powietrzu,

- kreślenie literki F,f na tacy, na którą wcześniej wysypujemy trochę grysiku (zamiast tacy może być talerz); w taki sposób można bawić się również innymi literkami.

Karta pracy dla 5,6-latków:

f

https://www.youtube.com/watch?v=MUEPJ-b2ju0

4. Czas na trochę ruchu :-)

https://www.youtube.com/watch?v=oGJg1RSOof4

5. Język angielski

Pani Beatka zaprasza:

Kochane dzieci,

Przed nami Święta Wielkanocne! Z tej okazji życzę Wam cudownych, radosnych chwil!

Przesyłam nowe słówka i kolorowankę :)

til

za

pis

kol

Na koniec wszystkich zainteresowanych zapraszamy na filmik "Wielkanocna Przygoda" -  z Domisiami:

https://vod.tvp.pl/video/domisie,wielkanocna-przygoda,10417796

Środa "Koszyczek dobrych życzeń"

Uwaga!

Można jeszcze przesyłać zdjęcia prac dzieci "Wiosna" na adres mailowy pani Eli: ela.bro@op.pl

Prosimy  rodziców, w szczególności dzieci 6-letnich, o dopilnowanie, aby dzieci gromadziły swoje - wykonane karty pracy (jeżeli istnieje możliwość ich drukowania ze strony). Kiedy już wrócimy do przedszkola, dołączymy je do indywidualnych teczek dzieci.

A w miarę możliwości czasowych rodzica,  jeśli dziecko chce pochwalić się swoją pracą na bieżąco, czy raz w tygodniu, można także przesyłać zdjęcia uzupełnionych kart i prac na maile wychowawcy: ela.bro@op.pl; sabina.gora@o2.pl

1. Kochani dziś zaczynamy od rytmicznej rozgrzewki:

https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo

2.  Zabawa ruchowa przy muzyce Modesta Musorgskiego „Taniec kurcząt w skorupkach”.

Słuchajcie i bawcie się:

Dzieci zamieniają się w kurczątka. Słuchając nagrania muzyki wykluwają się z jajek i wyruszają zwiedzać świat. Dzieci ruchami ciała, mimiką i głosem najpierw naśladują kurczątka zwinięte w jajeczku, następnie wolno zaczynają się poruszać, prostują się, wyciągają łapki i głowy – wykluwają się ze skorupek. Potem wyruszają w drogę, która prowadzi pod górę.

Idąc, kołyszą się na boki. Następnie turlają się z górki i trafiają do kurnika, gdzie czeka na nie mama kwoka z pysznym śniadankiem.

3. Wielkanocny baranek.

Wszyscy doskonale już wiecie co powinno znajdować się w koszyczku wielkanocnym - Koszyczku dobrych życzeń - Baranek jest najważniejszy.

baranek

Poniżej prezentujemy dwie propozycje wykonania dodatkowej ozdoby wielkanocnej w oryginalny sposób - baranek z patyczków higienicznych oraz baranek z serwetki.

Wielkanocny Baranek z patyczków

bar

Potrzebujemy:

·         Patyczki higieniczne (zamiennie wata lub płatki kosmetyczne)

·         Spinacze do bielizny

·         Wstążka

·         Klej

·         Nożyczki

·         Papier kolorowy

Wykonanie:

1. Z papieru wycinamy dwa kółka, mniejsze i większe, a następnie sklejamy je tak, aby powstała głowa i tułów baranka.

2. Na mniejszym kole rysujemy oczy i nos (opcjonalnie uśmiech), a większe obklejamy bawełnianymi końcówkami z patyczków higienicznych.

3. W miejscu szyi baranka przyklejamy kawałek wstążki w kształcie kokardki.

4. Na koniec z tyłu baranka przyklejamy dwa spinacze.

Powodzenia!

źródło: https://czasdzieci.pl/inspiracje/id,14977960.html

Baranek z serwetki

 

Potrzebne będą:

·         Papierową, ażurową, białą serwetę

·         Papier kolorowy (czarny, biały)

·         Klej

·         nożyczki

·         czarny pisak

(Jeżeli nie posiadacie oryginalnej serwetki, można wykorzystać zwykłą białą kartkę, wyciąć koło i powycinać wzorki według własnego pomysłu).

Wykonanie:

1. Z czarnego papieru wycinamy głowę baranka oraz nóżki, następnie z białego wycinamy oczy.

2. U dołu serwety przyklejamy głowę oraz nóżki, czarnym pisakiem dokonujemy poprawek na oczach baranka.

Na pewno się uda!

źródło:https://czasdzieci.pl/inspiracje/id,14986a16.html

Zachęcamy rodziców do przesyłania zdjęć wykonanych baranków na nasze maile: 

ela.bro@op.pl;  sabina.gora@o2.pl

4. A teraz jeszcze jedna wspólna zabawa rodziców z dziećmi:

Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki (według M. Markowskiej).

Dzieci stają przed rodzicem, ćwiczą pod dyktando wypowiadanej przez niego rymowanki:

"Ręce w przód, ręce w górę i podskokiem aż pod chmurę.

Ręce w dół, ręce w bok, nogi wykonują skok, (wykonują podskok obunóż w miejscu),

Wszyscy ćwiczą bez wyjątku, (maszerują w miejscu), zaczynamy od początku, (maszerują w miejscu)."

Super!

Kochani, "nadeszła w końcu ta pora radosna, już wiosna, już wiosna" - nareszcie pogoda nas rozpieszcza - "nadeszła w końcu pora wielkanocna"cieszmy się tym czasem, spędzonym wspólnie z rodziną, z dziećmi :-)

https://www.youtube.com/watch?v=hHvqucAAN28

Dla wszystkich, którzy lubią kolorować, a brakuje Wam kolorowanek:


    

 zaj

  

        

Czwartek "Co można zrobnić z jajek?"

1.Dziś zaczynamy od „Bajki o jajkach”. Zapraszamy:

https://www.youtube.com/watch?v=lIWDCkbVQ6A

2.  Zabawy badawcze z jajkiem.

Rodzicu, proponujemy zabawy, których Twoje dziecko z pewnością jest bardzo ciekawe:

„Poznajemy budowę  jajek”

jajka

Dzieci obejrzyjcie zdjęcia jajek. Zwróćcie uwagę na wielkość i kolor jaj. Podobne różnice już z pewnością zauważyłyście w "Bajce o jajkach". 

Rodzicu, proponujemy rozbić przed dzieckiem jajko, oglądnąć jego zawartość, nazywając poszczególne części składowe: skorupka, białko, żółtko.

„Jajka i woda”

Potrzebne będą: jajko surowe, jajko ugotowane, szklane naczynia, sól, łyżka. Dzieci badają zachowanie w wodzie, jajka surowego i jajka ugotowanego – wkładają je kolejno do przezroczystego naczynia z wodą. Obserwują ich zachowanie.

Do wody w przezroczystym naczyniu wkładają surowe jajko i dosypują stopniowo sól (około 10–12 łyżek soli). Obserwują, co dzieje się z jajkiem.

 

3.  Co można zrobić z jajka:

- Rodzicu, obejrzyj z dzieckiem skorupki jajka przez lupę, (jeśli posiadacie lupę),

- porównajcie ciężar jajek – surowego i ugotowanego,

- niech dziecko pomyśli i opowie - co można zrobić z jajek?  (pomalować, ugotować, usmażyć itp).

Proponuje także wspólne przygotowanie z pociechami dowolnej potrawy z ugotowanymi jajkami np. jajka z groszkiem konserwowym w majonezie lub pasta jajeczna.

Pamiętajcie, aby umyć ręce i włożyć fartuszki. Dzieci dzielą jajka na połowy, wkładają do miseczki, dodają odcedzony zielony groszek konserwowy, kładą na wierzchu majonez i posypują całość pokrojonym przez rodzica szczypiorkiem. Ewentualnie kroją drobno jajka, wkładają je do miseczki, wrzucają pokrojony przez rodzica szczypiorek, dodają odrobinę śmietany i majonezu, trochę soli i mieszają. Posiłek już gotowy. Smacznego!

4. Pora na trochę ruchu:

https://www.youtube.com/watch?v=351fw50UOn8

5. Zabawy ruchowe i nie tylko. Przed świętami, w trakcie i po świętach :-)

"Do odważnych świat należy!". Powodzenia!

„Bieg z jajkiem”
Potrzebna będzie duża łyżka i ugotowane na twardo jajko. Rodzicu ustal z dzieckiem linię startu i mety. Zachęć swoją pociechę, aby na sygnał jak najszybciej pokonało odległość od startu do mety trzymając jajko na łyżce. W zależności od możliwości dziecka po drodze możesz ułożyć przeszkody.


Możecie urządzić świąteczne zawody.


„Turlanie jajka”
Przygotujcie kilka jajek ugotowanych na twardo i deskę do prasowania. Rodzicu ustaw deskę pod niewielkim kątem i zachęć dziecko do turlania po niej jajek. Zorganizujcie zawody – wygrywa osoba, której jajko potoczy się dalej.


„Latające jajka”
Potrzebnych będzie kilka jajek ugotowanych na twardo. Poproś dziecko, aby stanęło naprzeciwko Ciebie. Rzucajcie do siebie i łapcie jajko, tak aby się nie potłukło. :-)


„Wyklejanie jajek”
Przygotujcie kilka jajek ugotowanych na twardo oraz kolorową bibułę, kawałki kolorowej włóczki, plastelinę, klej, nożyczki (jeżeli posiadacie w domu). Zachęć dziecko do ozdobienia ugotowanych jajek dowolnymi technikami, np. wyklejenia wzorków z plasteliny, oklejenie kolorową włóczką lub bibułą.


„Stukanie jajkami”
Przyda się kilka ugotowanych na twardo jajek, po jednym dla każdego. Domownicy kolejno stukają się ze sobą jajkami – wygrywa ta osoba, której jajko się nie stłucze.


„Szukanie jajek”
Rodzicu, ukryj w domu kilka  jajek (mogą być czekoladowe). Zachęć dziecko do ich odszukania. Możesz pomagać, mówiąc ciepło!, gdy dziecko jest blisko ukrytego jajka, lub zimno!, gdy się od niego oddala.

„Mozaika ze skorupek”
Przydadzą się kolorowe skorupki po jajkach (a będzie ich sporo w czasie świąt). Rodzicu, zachęć dziecko do wyklejenia nimi mozaiki, nawet po świętach. Tu mogą przydać się kolorowanki udostępnione na stronie. 


6.  Garść ciekawostek na temat pisanek.

Dawniej uważano, że pisanki mają magiczną moc, dlatego np. dotykano nimi grzbietów bydła, aby było zdrowe i płodne, toczono je wzdłuż zagonów oziminy, żeby zapewnić sobie dobry urodzaj. Były one darem, który miał zapewnić obdarowanej osobie wszelką pomyślność (także w sprawach sercowych). Pisanki pełniły rolę wykupu w obrzędach wielkanocnych, np.: dyngusa, chodzenia z barankiem lub kurkiem. Panna mogła dostać pisankę czekoladowo-marcepanową z pierścionkiem zaręczynowym w środku. Ludzie bogaci obdarowywali się drogimi pisankami, ze złota, przyozdobionymi szlachetnymi kamieniami. Francuski jubiler P.C. Fabergé wykonał takie drogie pisanki na zamówienie cara Rosji.

Pisanki służyły do zabawy zwanej taczanką. Turlało się po stole malowane jaja, zderzając je ze sobą. Wygrywała ta osoba, której pisanka się nie potłukła.

7. Poskaczmy jeszcze - przy niskich i wysokich dźwiękach:

https://www.youtube.com/watch?v=4YFmTNqTfsU

8. Proponowane karty pracy:

pary                                             6-latki:

8. Prezentujemy jeszcze ciekawy, wiosenno-wielkanocny filmik edukacyjny:

https://vod.tvp.pl/video/abc-wszystko-wie,odc-25,19270112

(gdyby link się nie otwierał, należy go skopiować i wkleić w nowej karcie)

9. Na koniec troszkę ruchu - z Kubusiem!

https://kubus.pl/cwicz/kubus-w-domu/

Poniżej znajdują się kolorowanki, które można wykorzystać do zabawy "Mozaika ze skorupek" lub po prostu pokolorować :-)

   

      koszyczek

   

Dla tych, którzy wolą pokolorować online, polecamy strony:

https://www.kolorowankionline.net/zajaczek-z-jajkam

https://www.lulek.tv/gry/darmowe/pisanki-kraszanki-271

Piątek "Wesołych Świąt!"

 

1.Dziś zaczynamy od zabawy z  wierszykiem „Pobudka".

Zachęcamy do wspólnej pobudki z dzieckiem:

- Budzą się listeczki, (dziecko się przeciąga),
- szemrzą wartko rzeczki (pokazuje ręką wijącą się rzekę – jak wąż i szumi),
- śniegi roztopione (dziecko powoli kuca i kładzie się płasko na dywanie),
- w kałuże zmienione (dziecko imituje skakanie w kałuży).

- Jaskółeczka czarna (dziecko rozpościera ręce niczym skrzydła),
- strzałą niebo szyje (dziecko lata z rozłożonymi skrzydłami), 
- śpiewem wita wiosnę (dziecko nuci kiri kiri kiri),
- gniazdko młodym wije (dziecko rękami imituje wicie gniazda).

- Motylek cytrynek (dziecko się kłania),
- dziarską przybrał minę (robi zawadiacką minę),
- i w moje okienko (dziecko pokazuje w powietrzu kwadrat jako okno),
- puka leciuteńko (dziecko puka w okno).

2. Przeliczanie w sytuacjach domowych:

Drodzy Rodzice, podczas kulinarnych przygotowań świątecznych możecie zachęcić dziecko do wspólnych działań. Takie sytuacje są super okazją  do przeliczania np. ilości jajek potrzebnych do ciasta (sałatki), szklanek mąki, łyżek kakao, łyżeczek proszku do pieczenia, czy cukru waniliowego oraz wszystkich innych składników.

Dzieci mogą przeliczać pisanki, łączyć je w pary, segregować kolorami, wzorami. Osobno ułożyć pisanki, osobno kraszanki.

Można przeprowadzić zabawy z działaniami na pisankach np.                                                                     w koszyczku jest 5 pisanek, dołóż jeszcze 3 pisanki. Ile teraz jest pisanek w koszyczku?                                    na talerzu jest 9 pisanek, zabierz 4 pisanki. Ile pisanek zostało na talerzu?

https://www.domowyprzedszkolak.pl/item/ciasteczka-486

3. Pomagamy Rodzicom:

Kochane dzieci pomóżcie Mamusi w porządkach i przygotowaniach świątecznych. Przypilnujcie młodszego brata lub siostrę. Poukładajcie zabawki, książeczki i wszelkie skarby, które posiadacie. Przy okazji policzcie swoje lalki, samochody, książeczki. 

4. Uzupełnienie propozycji zabaw wielkanocnych:

"Do koła"

Rodzicu, przygotuj mały słodki podarunek (czekoladowe jajeczko, lizak lub cukierek) dla każdego uczestnika zabawy. Ułóż je w zorganizowanym wcześniej na podłodze kole. Można to koło wyznaczyć przyklejając szeroką taśmę do dywanu. Każdy uczestnik turla jajko po dywanie tak, żeby wtoczyło się do koła. Bierze tę słodycz, najbliżej której zatrzyma się jajko.  Polowanie na upatrzoną wcześniej zdobycz, jest dla dzieci świetną zabawą.

"Najdalej"

Wszyscy uczestnicy zabawy stają w szeregu. Na znak toczą jajka po ziemi. Wygrywa osoba, której jajko potoczyło się najdalej. Dzieci mogą odliczyć odległość od startu do swojego jajka tip-topami. Od razu też poćwiczą liczenie i mierzenie.

"Wielkanocne memory"

https://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/7d14f298b7fab85822b18455ee25536f_/index.html

"Śpiewamy"

https://www.youtube.com/watch?v=t-jVEPrPR9c&list=PL7Lg168IaC6QDAzGhO8ZPRo7nM_jIqHU2

5. Gdyby Wam się nudziło, zachęcamy do pracy twórczej:

Narysuj jajko na kartce A4 (można wyciąć - choć nie jest to konieczne). Można wykorzystać szablony proponowanych wcześniej kolorowanek. 

Propozycje wykończenia pisanki:

·     wyklejane plasteliną,

·     ryż przyklejony do plasteliny,

·     ozdobione skrawkami gazet (wydzieranka),

·     pomalowane farbami,

·     obsypane brokatem,

·   mozaika, czyli drobne elementy przyklejone obok siebie.

Kilka pomysłów na ozdobienie pisanek przez dzieci:

Kredki świecowe lub pastele żelowe

Dzieci rysują po gorących jajkach (pod opieką rodzica, jajko osadzone w kubeczku). Rysunek zaczyna się ze skorupką stapiać. Wzory zależą od inwencji dziecka.

Kropeczki

Za pomocą patyczka przyozdabiamy farbą plakatową w dowolne wzory (fajnie wychodzą kropki).

Farbowanie bibułą

Z kolorowej bibuły wycinamy kwadraciki. Każdy skrawek papieru dziecko moczy w wodzie i przykleja do jajka. Kiedy papier wyschnie zdejmujemy kwadraciki i mamy pofarbowane jajko. p.s. mocniejsze wzory wychodzą na bardzo ciepłych jajkach.

Brokatowe

Smarujemy jajka klejem w płynie i obtaczamy w brokacie.

Kochani, przeżyjmy te Święta również w aspekcie duchowym:

https://www.youtube.com/watch?v=SIyg486T0CY

Wszystkim Rodzicom i Dzieciom

Życzymy zdrowych, pogodnych Świąt Wielkiej Nocy. Pełnych wiary, nadziei i miłości, szczególnie w tym trudnym dla wszystkich czasie.

https://www.youtube.com/watch?v=W0Xnu7NyFV4

Zapraszamy do przeglądania prac dzieci w zakładce "Prace plastyczne" oraz do wysyłania zdjęć artystycznych dzieł swoich pociech.

pomocny link: https://spwp1.edukacja.kety.pl/grupa-przyjaciele-starszaki_50

Czy wyrosła Wam rzeżucha? Chcecie się pochwalić? Przesyłajcie zdjęcia :-)