Tydzień II- "Wiosenne powroty"


Poniedziałek „Gdzie budować gniazdo?”

1. Poznajemy  nazwy  wybranych ptaków, które powróciły do nas wczesną wiosną – bocian, skowronek, czajka i szpak.

Drogi Rodzicu, przeczytaj dziecku  nazwy ptaków.  Dzieci obejrzyjcie zdjęcia ptaków i  wskażcie różnice oraz  podobieństwa, czyli czym się różnią, a co sprawia, że ptaki są do siebie podobne ( podpowiedź – różnice: kolor  piór, dzioba, nóg, długość dzioba i nóg; podobieństwa:  posiadają dziób, skrzydła, ogon, dwie nogi, ciało pokryte jest piórami , potrafią fruwać – są to cechy ptasie).

bocian                                                 skowronek

bocian  skowronek

czajka                                                    szpak

czajka  szpak

Podziel nazwy ptaków na sylaby, ile sylab słyszysz?

Jaką głoskę słyszysz na początku i na końcu słowa bocian i skowronek?

Na przykładzie bociana zobaczcie jak  zbudowany jest każdy ptak:

(karta pracy do obejrzenia)

budowa ptaka

2. Mała dawka ruchu:

https://www.youtube.com/watch?v=ozI7YcVASgo

3. Opowiadanie Hanny Zdzitowieckiej "Gdzie budować gniazdo?"

Zapraszam do wysłuchania:

– Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci –powiedział dzięcioł.

– Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek.

– O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…

– Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny, pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka.

– Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską...

– Ćwir! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.

– Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie... hm... trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.

 Pytania do opowiadania:

− Które ptaki rozmawiały o gniazdach?

− Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?

− Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?

− Co powiedział wróbel na temat gniazd?

− Z czego ptaki robią gniazda?

Zachęcam do obejrzenia filmików edukacyjnych - Ptaki i ich gniazda:

https://www.youtube.com/watch?v=9qTkJ6xJtuM

Bocian!

Jaskółeczki!

 Uzupełniająca  karta  do obejrzenia:

gniazda

4. Proponowane zabawy ruchowe:

A. Zabawa  z elementem przeskoku "Uwaga! Kałuża".
Dziecko spaceruje w dowolnym kierunku. Na hasło: "Kałuża", wykonuje ruchy, jakby chciało przeskoczyć kałużę. 

B. Zabawa ruchowo-graficzna "Krople deszczu".
Dziecko kreśli kształt kropli deszczu w powietrzu raz prawą, raz lewą dłonią, a potem robi to samo na podłodze.

5. Na koniec zapraszam do posłuchania kolejnej wiosennej piosenki "Wołanie Wiosny":

Proponowane karty pracy do wydruku:

Wtorek  "Zadania o ptakach"

1.Dziś Kochani zaczniemy od zabaw matematycznych.

Potrzebne będą klocki (lub inne liczmany np. kredki). Dziecko wybiera sobie 10 klocków.  Rodzicu  przeczytaj proszę dziecku zadania, a dziecko dokładając klocki lub je odkładając, stara się rozwiązać zadanie.

A. Na drzewie siedziało 7 wróbli. (Dzieci układają przed sobą 7 klocków). Potem przyleciały jeszcze 3 wróble. (Dzieci dokładają jeszcze trzy klocki). Ile wróbli siedzi teraz na drzewie?

B. Na balkonie przysiadło  6 sikorek. (Dzieci układają przed sobą 6 klocków). Potem jeszcze dosiadły się 2 sikorki. (Dzieci dokładają jeszcze 2 klocki). Ile sikorek siedzi teraz na balkonie?

C. Na drzewie było 8 gołębi. (Dzieci układają przed sobą 8 klocków). Przejeżdżający samochód wystraszył je i wszystkie odleciały. (Odsuwają 8 klocków). Ile gołębi pozostało na drzewie?

Rodzicu przeczytaj dziecku polecenia z poniższej karty pracy, na pewno bez trudu każde dziecko je wykona:

liczymy

Jeśli chcecie jeszcze pobawić się z matematyką to zapraszamy do pospiewania piosenki o cyferkach:

https://www.youtube.com/watch?v=JdcGTOAAuKg

2. Teraz należy się trochę poruszać,  Zapraszamy:

https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ

3. Czas na zabawy z literką "J".

Rodzicu zadaj swojemu dziecku poniższe pytania:

- jaką głoskę słyszysz na początku słowa: jajko, jodła, jeż, Jolanta?

- podziel te słowa na sylaby klaszcząc, spróbuj policzyć ile sylab słyszysz,

- podaj inne słowa rozpoczynające się głoską "j".

Drogi Rodzicu, przeczytaj dziecku polecenia znajdujące się na poniższych kartach pracy, Twoje dziecko już dużo potrafi - sam zobacz.

karty pracy do wydruku:

j

https://www.youtube.com/watch?v=k-3bItxUSPY

A to zabawa z sylabami z wykorzystaniem literki "J" - dla 6-latków

sylaby

Zapraszamy do utrwalania poznanych liter porzez zabawę z sylabami:

https://www.youtube.com/watch?v=-Wrt9ymtcoE

4. Przypomnijmy sobie piosenkę o wiośnie:

https://www.youtube.com/watch?v=YzMADXJp_Tk

5. Pamiętajcie, w wolnej chwili ćwiczcie rączkę:

         4,5-latki:                                6-latki:

zyg          szl

Środa "Wołanie Wiosny"

1. Wiosna woła nas wszystkich.

Dziś zaczynamy od wiosennego programu dla dzieci "Budzik". Zapraszam:

https://www.youtube.com/watch?v=b6K4yDMGe1w

2. My też mamy swoje piosenki o wiośnie. Pamiętacie?

https://www.youtube.com/watch?v=YzMADXJp_Tk

3. Czas na rozruszanie kości :-)

https://www.youtube.com/watch?v=EuCip5y1464&list

4. Narysujmy, namalujmy Wiosnę.

Kochane dzieci, już bardzo dużo wiecie o budzącej się Wiośnie. Znacie Jej zwiastuny, pierwsze wiosenne kwiatki, powracające z ciepłych krajów ptaki. Wiecie również, że to jest Pani i znacie kolory, jakimi maluje przyrodę. Wszystko już budzi się do życia. Zatem, co z tą wiedzą zrobimy? Zachęcam Was wszystkich do wykonania pracy plastycznej "Wiosna". Możecie narysować kredkami lub namalować farbami, wykleić czy też dodać jakieś swoje pomysły do tej pracy. Przedstawcie, jak wyobrażacie sobie Wiosnę. Chętne dzieci mogą przesłać swoje prace na mój adres mailowy: ela.bro@op.pl. Rodzicu, proszę pomóż w tym swojemu dziecku i zrób zdjęcie pracy lub skan. Już nie mogę się doczekać, żeby obejrzeć Waszą "Wiosnę". Pozdrawiam. Elżbieta B.

5. Na koniec skoncentrujcie swoją uwagę:

Przyjrzyjcie się obrazkom i odszukajcie 5 różnic. 

https://czasdzieci.pl/pliki_dz/kolorowanki/dd_68_614.jpg

Czwartek " Zabawy figurami"

1. Na początek przypomnimy sobie poznane figury geometryczne:

koło

koło

kwadrat

kwadrat

trójkąt

trójkąt

prostokąt

prostokąt

Wspaniale, doskonale je pamiętacie!

2.  Dzieci, spróbujcie wykonać poniższe zadania: 

Rodzicu, przeczytaj proszę dziecku polecenia.

A.  

Policz ile kół jest na obrazku,

- Wymień wszystkie kolory kół, jakie widzisz:

kola

B. Policz ile trójkątów jest na obrazku:

tr

C.

- Powiedz, jakie figury widzisz w czerwonym kolorze,

- Jakie figury widzisz w kolorze niebieskim?

- W jakim kolorze są trójkąty?

- Policz, ile jest kwadratów,

 - Policz, ile jest kół,

 - Policz, ile jest  figur geometrycznych na tym obrazku:

ró

D. 

- Jakie widzisz figury w kolorze czerwonym,

- Ile jest figur w kolorze żółtym? Powiedz, jakie to figury,

- Wskaż niebieski kwadrat,

- Wskaż żółte koło,

- Wskaż czerwony trójkąt.

f

E. pe

Brawa dla wszystkich dzieci, doskonale poradziliście sobie z tymi zadaniami.

3.  A teraz pośpiewajmy o figurach i nie tylko:

https://www.youtube.com/watch?v=Lv-1s65cgJM

https://www.youtube.com/watch?v=GnTRd2MQc1s

Poszukajcie w swoim otoczeniu w domu, przedmiotów w kształcie figur geometrycznych. Życzę dobrej zabawy.

4. Drogi rodzicu, jeżeli chciałbyś kontynuować zabawę figurami ze swoim dzieckiem, zapraszam na stronę:

https://mojedziecikreatywnie.pl/2019/04/nauka-figur-geometrycznych-w-zabawie/

5. A teraz troszkę wiedzy na temat ruchu:

https://www.youtube.com/watch?v=jgJOS26G1wY

I oczywiście RUCH przy muzyce:

https://www.youtube.com/watch?v=BEu1WLjOokY

6. Proponowane karty pracy do wydruku:

ry

licz

Piątek "Sąsiad Szpak"

1. Opowiadanie Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby "Sąsiad szpak".

Zapraszam do wysłuchania:

Zdjęcia pomocnicze do opowiadania:


Olek, Ada i rodzice przyjechali do dziadków w odwiedziny i zostali na cały weekend. Ada była zachwycona. Dostała nowy dzwonek do roweru w kształcie rumianego jabłuszka i musiała go wypróbować. Natychmiast! Jeździła dookoła ogrodu dziadków i dzwoniła zawzięcie. Sprawiało jej to ogromną radość. Wprawdzie rodzina zatykała uszy, ale co tam. Wreszcie Olek nie wytrzymał.
– Na kogo dzwonisz? – spytał.
– Na przechodniów. Ostrzegam ich, że jadę – odpowiedziała rozpromieniona Ada.
– Ja nie mogę! Tu nie ma żadnych przechodniów – wykrzyknął ogłuszony Olek.
Ada wzruszyła ramionami, jednak wreszcie przestała dzwonić.
– Jak dobrze – westchnęli dziadkowie, rodzice i cztery ogrodowe myszy.
– Cisza, aż dzwoni w uszach – roześmiał się dziadek. – Teraz mogę przedstawić wam nowego sąsiada. – Zaprowadził Adę i Olka w odległą część ogrodu. Tu, na pniu wysokiej brzozy powiesił kilka dni wcześniej budkę lęgową dla ptaków.

– Zachowajcie ciszę. Wkrótce go zobaczycie – szepnął.
Już po chwili dzieci zauważyły nadlatującego od strony sadu ptaszka. Krótki prostokątny ogon sprawiał, że w locie wyglądał jak czteroramienna gwiazda. Usiadł na gałęzi brzozy, ale z daleka od budki. Dzieci mogły mu się przyjrzeć uważnie. Czarne skrzydła mieniły się w wiosennym słońcu zielenią i fioletem. W ostro zakończonym dziobie trzymał źdźbło zeschłej trawy. Rozglądał się na wszystkie strony. Olek i Ada aż wstrzymali oddechy, aby go nie spłoszyć. Ptak upewnił się, że nic mu nie grozi i przefrunął do budki.
– Rozpoznaliście tego pana? – spytał dziadek.
– Pewnie. To pan szpak – odpowiedział bez wahania Olek.
– Pani szpak też osiedli się w budce? – spytała Ada.
– Oczywiście. Pan szpak wije gniazdo dla pani szpakowej i dla małych szpaczków.
– Będziesz miał bardzo dużo sąsiadów, dziadku – zauważył z uśmiechem Olek.
– Zdaje się, że będą podobnie hałaśliwi jak Ada i jej dzwonek – szepnęła mama, która dołączyła do obserwatorów pracowitego szpaczka.
– Szpet-szpet – zaśpiewał szpak i pomknął szukać materiałów na gniazdo. Wracał do budki wielokrotnie, przynosił pióra, korę, suche liście, mech, trawę.
– Stara się – zauważyła Ada.
Na to szpak zaskrzypiał jak stare deski w podłodze i jeszcze dodał: – Kuku, kuku!
Olek i Ada zrobili wielkie oczy. Ze zdziwienia, naturalnie. Czyżby pan szpak stracił rozum?
– Zapomnieliście, że szpaki potrafią naśladować różne głosy – przypomniał im dziadek ubawiony zaskoczonymi minami wnucząt.
Następnego dnia o świcie Ada zerwała się z łóżka z głośnym krzykiem:
– Kradną mój rower!
Wypadła na podwórko w rozpiętej kurtce zarzuconej na piżamę. Za nią wyskoczyli dziadkowie, rodzice i Olek. Wszystkich obudził wyjątkowo głośny dźwięk dzwonka, który zdobił rower Ady. Jakież było ich zaskoczenie, kiedy odkryli, że rower stoi bezpieczny w komórce, a jego dzwonek...milczy. Gdy przetarli zaspane oczy, zobaczyli na gałęzi topoli przy oknie pokoju, w którym spała Ada, pana szpaka. Nowy sąsiad dziadka naśladował dźwięk dzwonka niczym najzdolniejszy artysta. Zdziwił się na widok rodziny w komplecie.
– Miau – miauknął jak kot i odleciał.
– „Miau”, czy to po ptasiemu dzień dobry? – zastanawiała się babcia.
Ada pomyślała, że to coś mniej przyjemnego.
– Przepraszam, panie szpaku – szepnęła w stronę budki.


Jak myślicie, dlaczego Ada przeprosiła szpaczka?

2. Posłuchajcie teraz śpiewu szpaka:

A oto odgłosy innych ptaków:

Rodzicu, proszę przeczytaj dziecku o jakie ptaki chodzi.

Kos:            

Bocian:      

Dzięcioł:    

Jaskółka:   

Wilga:         

   wil

                                                               wilga

3. Posłuchajcie zagadek i odgadnijcie je:

Pióra biało-czarne,
buciki czerwone;
uciekają przed nim żabki,
bardzo przestraszone.
(bocian)

                                                                 
Śpiewa wysoko
piosenki do słonka,
głos ma podobny
do drżenia dzwonka.
(skowronek)

Wiosną do nas przyleciała,          
ta ptaszyna czarna, mała.
Murować się nie uczyła,
ale gniazdko z gliny ulepiła.
(jaskółka)

Już po lesie kuka,
gniazdka sobie szuka.
Jak znajdzie, podrzuca jaja,
niech inni je wygrzewają.
(kukułka)                       

jaskółka

                                  

                                  kukułka                                      

Kukułka podrzuca swoje jaja do cudzych gniazd. Zobaczcie, co robi jej pisklę, kiedy wykluje się wśród innych jaj:

https://www.youtube.com/watch?v=pNSn9eYow6s

3. Pora na ruch:

https://www.youtube.com/watch?v=EuCip5y1464&list

https://www.youtube.com/watch?v=3MiyEskvmm8

4. Język angielski.

Pani Beatka z języka angielskiego zaprasza Was do zabawy:

Kochane dzieci,

Wiosna przywitała nas piękną pogodą. Przesyłam Wam wiosenny
obrazek. Proszę, pokolorujcie go podążając za kodem (liczby i kolory na pewno pamiętacie z naszych zajęć):

One is red = 1 to czerwony

two is light-blue = 2 to jasny niebieski

three is pink = 3 to różowy

four is yellow = 4 to żółty

five is green = 5 to zielony

six is orange = 6 to pomarańczowy

Nowe słówka:

SPRING to wiosna, a GARDEN to ogród. Na obrazku zobaczycie również
FLOWERS czyli kwiaty, dziewczynkę -GIRL i pszczołę – BEE.

Pozdrawiam serdecznie

s pr

5. Dla zainteresowanych ciekawostkami o wiośnie, zapraszamy na filmik:

https://vod.tvp.pl/video/abc-wszystko-wie,odc-53,24225391

6. Drogi Rodzicu, polecamy również Portal Polskiego Radia z audycjami dla dzieci:

https://www.polskieradio.pl/18/7073/

Kochani, już za tydzień Święta Wielkanocne. Proponujemy do dekoracji stołu wykorzystać zieloną rzeżuchę. Aby wyrosła, należy wysiać ją trochę wcześniej. Poniżej prezentujemy filmik z instrukcją, dla chętnych:

https://www.youtube.com/watch?v=MfCoSQRMgfk

Życzymy miłego i spokojnego weekendu :-)