TYDZIEŃ 1 WKRÓTCE WIELKANOC


 

PONIEDZIAŁEK - "PISANKI"

 

 

 

W razie pytań proszę się kontaktować pod adresem  sabina.januszyk@edukacja.kety.pl lub lucyna.nowak@edukacja.kety.pl

W temacie proszę umieścić słowo Starszaki

 ADRES GRUPOWY: spwp1grupa2@edukacja.kety.pl

 

Dzień dobry Kochane Przedszkolaki i Drodzy Rodzice.

Dzisiejszy dzień zaczynamy od ćwiczeń!

 

 

1.Ćwiczenia dużych grup mięśniowych

"Przedświąteczne porządki". Dzieci naśladują odkurzanie, trzepanie dywanów, mycie okien i wycieranie kurzu z mebli znajdujących się na różnej wysokości.

Ćwiczenie nóg "Po schodach". Dzieci naśladują zbieganie po schodach. Biegną w miejscu, z wysokim unoszeniem kolan. Potem wchodzą po schodach – maszerują w miejscu, z wysokim unoszeniem kolan i z przechylaniem się na boki.

Czworakowanie "Zajączki wielkanocne". Dzieci naśladują sposób poruszania się zajączków – całe dłonie mają oparte na podłodze, podciągają nogi do rąk. Co pewien czas zatrzymują się, stają słupka – wykonują przysiad, palce wskazujące trzymają przy uszach, rozglądają się na boki. Potem zmieniają kierunek poruszania się.

Marsz– Spacer baranków.Dzieci maszerują po kole i rytmizują tekst: Bielutkie baranki sobie spacerują, na Wielkanoc wyczekują, trzymając rękę przy oczach, rozglądają się na boki, cicho pobekując: Bee, bee, bee.

2.  Posłuchajcie opowiadania A. Widzowskiej „Gipsowe pisanki”.

Drogi rodzicu, przeczytaj proszę dziecku opowiadanie:

Zbliżały się święta wielkanocne. Rodzina Ady i Olka zwykle spędzała je razem z babcią i dziadkiem. Niestety, tydzień wcześniej dziadek zagapił się na przelatującego bociana i złamał prawą rękę.

– Ojej! Biedny dziadek. Nie będzie mógł malować z nami pisanek – stwierdziła smutno Ada.

– Nie martwcie się, wymyślimy dziadkowi jakieś zajęcie – odpowiedziała babcia, biegnąc po ścierkę, bo dziadek rozlał herbatę. Posługiwanie się lewą ręką nie wychodziło mu najlepiej. Wszyscy zgodzili się, by spędzić Wielkanoc w domu babci i dziadka, a potem wspólnie ustalili plan przygotowań do świąt. Ada i Olek mieli zrobić pisanki. Mama miała czuwać nad całością i robić kilka rzeczy naraz, bo była wspaniałym organizatorem. Tata miał wspomóc mamę w zakupach, sprzątaniu i przygotowaniu potraw. Jego specjalnością były pieczeń, sałatka jarzynowa i sernik. Tata był też specjalistą od mycia okien i robił to szybko i sprawnie, pogwizdując przy tym jak skowronek. Zadaniem babci były dekoracje i przygotowanie świeżych kwiatów. Dziadek… Dziadek miał za zadanie leżeć i odpoczywać, bo „musi się oszczędzać”. Tak stwierdziła babcia.

Wszyscy zabrali się do pracy. Dzieci z pomocą mamy ugotowały jajka na dwa sposoby: część w łupinach cebuli, część w wywarze z buraków. Cebulowe jaja miały kolor brązowy, a buraczane – różowy.

– Takie pisanki nazywają się kraszanki – wyjaśniła mama. – Możemy pokolorować je we wzorki cienkim białym pisakiem lub wydrapać na nich wzorki.

– Wtedy będą drapanki – dodała babcia.

– A czy wiecie, jak zabarwić jajka na kolory żółty, zielony lub czarny? – zapytał dziadek.

– Pomalować farbami plakatowymi – odpowiedział Olek.

– A gdybyście nie mieli farb?

– Hm, to nie wiemy…

– Kolor zielony uzyskamy z liści pokrzywy, a czarny z owoców czarnego bzu lub łupin orzecha włoskiego. Aha! Żółty – z suszonych kwiatów jaskrów polnych. Wystarczy dorzucić je do wody i ugotować w niej jajka.

Babcia mrugnęła do wnuków i po chwili przyniosła im kwiaty narcyzów.

Miała też przygotowaną, samodzielnie wyhodowaną rzeżuchę. Zrobiła z niej piękne dekoracje. Wyglądały jak małe łączki, a na nich siedziały żółte kurczaczki zrobione z papieru. Z ogrodowej szklarni babcia przyniosła pachnące hiacynty w doniczkach i pęki białych tulipanów. Przygotowała też biały obrus. W wazonach stały kosmate bazie, nazywane przez Adę „szarymi kotkami”.

Kiedy okna lśniły już czystością, tata zabrał się do pieczenia sernika.

– A czy wiecie, że można upiec sernik z dodatkiem ziemniaków? – zapytał dziadek.

– Coś ty, dziadku! Przecież sernik robi się z sera, masła i jajek – zauważyła Ada.

– A nieprawda! Moja mama piekła pyszny sernik z dodatkiem kilku ugotowanych ziemniaków.

Oczywiście twarogu było dwa razy więcej, ale te ziemniaki nadawały sernikowi puszystości.

Wszystkie sąsiadki przychodziły do mamy po przepis.

– Oj, to muszę ci taki upiec, kochanie – powiedziała babcia.

– Sam ci upiekę taki sernik, ale bez gipsu – odparł dziadek.

– Sernik z gipsem byłby za twardy – roześmiał się tata. – Ale skoro zachwalasz ten przepis, to zaraz dodam do sernika jednego ziemniaka, bo akurat mam za dużo do sałatki.

Tymczasem mama ugotowała smakowity żurek i zrobiła ciasto na piaskową babę wielkanocną. Ada i Olek nie mogli się doczekać, kiedy pójdą poświęcić pokarmy. Z pomocą mamy pięknie przystroili koszyczek, w którym na białej serwetce leżały chleb, jaja, biała kiełbasa, ciasto oraz sól i pieprz. Całość ozdobili zielonymi gałązkami bukszpanu. W pierwszy dzień świąt cała rodzina usiądzie przy świątecznym stole i podzieli się jajkiem, symbolem życia.

 

– A czy wiecie, jak bawiono się dawniej na Wielkanoc? – ożywił się dziadek. – Ulubioną zabawą było uderzanie o siebie dwoma jajkami, a zwyciężał ten, którego jajko nie zostało rozbite.

– Ojej! To dopiero była jajecznica! – zachichotała Ada.

– Dawniej chodzono po wsi z kogutem, który był symbolem urodzaju. Później prawdziwe ptaki zastąpiły kogutki gliniane lub drewniane.

– A śmigus-dyngus też był? – zapytał Olek.

– Był, ale nie mówiono dyngus, tylko wykup. Chłopcy chodzili po wsi i w zamian za śpiew domagali się zapłaty, czyli wykupu w postaci pisanek, słodyczy albo pieniędzy.

– Dziadku, jak ty dużo wiesz – zachwycił się Olek.

– Dziadek nam pomaga we wszystkim! – dodała Ada. – A przecież ma złamaną rękę.

– Może w nagrodę namalujemy dziadkowi pisanki na gipsie? – zaproponował Olek.

I tak też zrobili. Gips dziadka wyglądał naprawdę świątecznie.

– Kochani – powiedział zadowolony dziadek. – Mam do was wielką prośbę. Sernik się piecze, babka piaskowa rośnie, a jajka są pokolorowane. Usiądźmy w ogrodzie, popatrzmy w niebo i pomyślmy o tym, co jest najważniejsze.

– O czym, dziadku?

– Jak to o czym? O życiu i o miłości – odpowiedział dziadek i podrapał się lewą ręką.

 

 

Rodzicu możesz teraz zapytać swoją pociechę:

− Gdzie rodzina Olka i Ady spędziła Wielkanoc?

− Co się stało dziadkowi? Dlaczego?

− Jakie zadania mieli do wykonania podczas przygotowań do świąt Olek i Ada, rodzice i dziadkowie?

− Czym babcia ozdobiła stół?

− Jakie rady dawał dziadek?

− Co według dziadka jest najważniejsze?

 

3. Kochani, a teraz  ruch - przy muzyce.

 

https://www.youtube.com/watch?v=FP0wgVhUC9w

4. Zabawy i ćwiczenia z literą ł Ł

Pokaz litery ł: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.Litery: ł, Ł.

Odczytanie wyrazu łopata

 

 

 

  Spróbujcie teraz samodzielnie poćwiczyć pisanie nowej literki. Pamiętajcie cierpliwie i dokładanie po śladach.

5. Zabawy z literą "Ł".

Rodzicu zadaj swojemu dziecku poniższe pytania:

- jaką głoskę słyszysz na początku słowa: łodyga, łopata, łyżka, łoś, łuk, Łucja?

- podziel te słowa na sylaby klaszcząc, spróbuj policzyć ile sylab słyszysz;

- podaj inne słowa rozpoczynające się głoską "ł".

 

6. Jak zabarwić jajka? Wielkanocne rady

https://www.youtube.com/watch?v=IcWx76twXpY

 

https://www.youtube.com/watch?v=mUn3EKXFY0Y

 

https://www.youtube.com/watch?v=xCO1Z1hdtCM

7. Ciekawostki na temat zwyczajów i tradycji wielkanocnych.

https://www.youtube.com/watch?v=-vS8QYsdefQ

https://www.youtube.com/watch?v=r-to1UXYMUA

https://www.youtube.com/watch?v=PSMcPXs-1vM

8. Na koniec kilka ciekawostek dla dociekliwych.

 

• Dawniej uważano, że pisanki mają magiczną moc, dlatego np. dotykano nimi grzbietów bydła, aby było zdrowe i płodne, toczono je wzdłuż zagonów oziminy, żeby zapewnić sobie dobry urodzaj.

• Były one darem, który miał zapewnić obdarowanej osobie wszelką pomyślność (także w sprawach sercowych).

• Pełniły one rolę wykupu w obrzędach wielkanocnych, np.: dyngusa, chodzenia z barankiem lub kurkiem.

• Ludzie bogaci obdarowywali się drogimi pisankami, ze złota, przyozdobionymi szlachetnymi kamieniami. Francuski jubiler Peter Carl Fabergé wykonał takie drogie pisanki na zamówienie cara Rosji.

• Pisanki służyły do zabawy zwanej taczanką.Turlało się po stole malowane jaja, zderzając je ze sobą. Wygrywała ta osoba, której pisanka się nie potłukła.

 

WTOREK - "KURA, KURCZĘTA I PISANKI"

1. Kochani ,pokolorujcie rysunki jajek jednym kolorem, ale tak, żeby każde jajko było inne.

Połączcie w pary takie same zestawy pisanek.

2. Drodzy rodzice przeczytajcie dziecku krótkie opowiadanie:

Jak wiadomo, każda mama pragnie, aby jej dziecko było naj, naj, najwspanialsze!... Prawda? Tak samo rzecz się miała z pewnymi dobrze znanymi kurami. Któregoś ranka wszystkie trzy zniosły jajka. Cóż to była za radość!Pokoloruj rysunki jajek jednym kolorem, ale tak, żeby każde jajko było inne.Połącz w pary takie same zestawy pisanek.56aktywność twórcza, percepcja wzrokowa 
84Gdakały wniebogłosy ze szczęścia! Spoglądały z miłością na swe jajeczka. Otulały je delikatnie. Nasłuchiwały, czy zza kruchej skorupki nie dobiegnie ich czasem jakiś dźwięk. Jednym słowem, jak wszystkie mamy, robiły sporo zamieszania.− Z mojego jajeczka – gdakała pierwsza kura – wyrośnie najsilniejszy kogucik na całym podwórku!− A z mojego – gdakała druga – najpiękniejsza nioska w całej wsi!Zaś trzecia kura była tak szczęśliwa, że nie wiedziała nawet, czy wolałaby chłopca, czy dziewczynkę. Wszystkie jednak chciały, aby ich dzieci były najpiękniejsze. Postanowiły więc pomalować skorupki jajek najwspanialej, jak tylko potrafiły.− Mój kogucik – gdakała pierwsza kura – będzie czerwony w niebieskie paseczki.− A moja nioska – gdakała druga – będzie różowa w zielone groszki.Zaś trzecia kura nie mogła się zdecydować, czy pomalować jajo na pomarańczowo w brązowe kwadraciki, czy na brązowo w pomarańczowe trójkąciki. Wszystkie były przekonane, że z tak kolorowych jajek wyklują się najpiękniejsze kurczaczki na świecie. I rzeczywiście. Którejś nocy usłyszały jakieś ciche trzaski, jakieś popiskiwania... – zanim się obejrzały, z popękanych, kolorowych skorupek wyskoczyły ich dzieci.− Jaka śliczniutka!... – wygdakała pierwsza kura.− Mój ty kochany!... – rozczuliła się druga.− Chlip, chlip!... – płakała ze szczęścia trzecia kura.A małe kurczaczki, wszystkie żółciutkie, jak gdyby pomalowało je samo słońce, rozejrzały się dookoła i krzyknęły radośnie: „Mamo! Już jestem!”

Kochani , porozmawiajcie z dzieckiem na temat opowiadania:

- zwracanie uwagi na zachowanie kur,

- ich pragnienia, sposób ozdabiania jajek;

- podkreślanie więzi matki z dziecka

3. Zabawy przy piosence  "Koszyczek dobrych życzeń".

Posłuchaj i zaśpiewaj razem z dzieckiem: 

Uwaga zachęcam chętne dzieci do nagrywania swojego śpiewu. Rodzice na pewno pomogą!( nagrywać można za pomocą dyktafonu w telefonie, a gotowy plik wysyłamy na adres sabina.januszyk@edukacja.kety.pl

https://www.youtube.com/watch?v=7TZOcP5tKhY

I.Siedzi biały cukrowy baranek w wielkanocnym koszyku.

a z barankiem gromada pisanek – dużo śmiechu i krzyku.

Dwie kiełbaski pachnące są, sól i pieprz,

by był pyszny smak.Dziwi się biały baranek: „

O! Kto to wszystko będzie jadł?”

Ref.:Mama, tata, siostra,

brat – każdy coś z koszyczka zjadł,

a to taki jest koszyczek pełen dobrych życzeń.

Gdy życzenia złożyć chcesz,

coś z koszyczka szybko bierz!I

życz szczęścia, pomyślności,

a na święta dużo gości! 


II.Dawno temu prababcia tak samo koszyk przygotowała.

Był baranek i dużo pisanek,

i kiełbaska niemała.

Ja to dobrze już teraz wiem,

że koszyczek przemienia świat,

lecz babcia z dziadkiem dziwili się:

kto to wszystko będzie jadł?

Ref.:Mama, tata...

III.Kiedyś ja przygotuję koszyczek, aby spełniał życzenia.

Od pisanek kolory pożyczę, od baranka marzenia.

I tak zawsze już będzie wciąż,

że w koszyczku pyszności są,

a mamy i babcie, i ciocie też z życzeniami dają go.

Ref.:Mama, tata...

Porozmawiajmy z dzieckiem na temat tekstu piosenki.

Co znajduje się w koszyczku, o którym jest mowa w piosence?

−Co znaczą w piosence słowa koszyczek dobrych życzeń?

 4. Dokończ  rysowania kurki i kogucika według wzoru.

 Kolorowanie jajka znajdującego się po lewej stronie karty w różowe wzorki, a po prawej – w zielone wzorki.

5. Troszkę ruch nie zaszkodzi-  Gumi miś.

https://www.youtube.com/watch?v=oGJg1RSOof4

6.Propozycja zabaw wspólnie z rodzicami na świeżym powietrzu:

Zabawa ruchowa z elementem rzutu – Czerwony parzy.

Rzucamy do siebie piłeczką ,dzieci nie mogą złapać piłki, jeżeli wymieniony zostanie kolor czerwony. Zachęcam do zabawy całą rodzinę.

Co słychać wiosną w trawie? – obserwowanie życia toczącego się wiosną w trawie.

7. Obserwacja przyrodnicza- podpatrujemy życie bocianiej rodziny on-  line.

Drodzy rodzice zainteresujcie swoje dziecko aby od czasu do czasu zajrzała z wizytą do bocianiej rodziny pod Sokółką w woj. podlaskim.

"Witamy i zapraszamy do wspólnego podglądania życia naszej bocianiej rodziny .
Transmisja przesyła obraz z kamery z bocianiego gniazda w czasie rzeczywistym. Pamiętajmy , że Bociany są częścią dzikiej przyrody , która rządzi się własnymi prawami , z którymi nie musimy się zgadzać , ale też nie możemy w nie ingerować. W dzikiej przyrodzie nie mają zastosowania ludzkie standardy.
Oznacza to , że będziecie świadkami pięknych i wzruszających chwil takich jak znoszenie jaj , wykluwanie się piskląt czy troskliwa opieka nad młodymi. Mogą jednak zdarzyć się sytuacje przykre i drastyczne jak agresja bocianów , brutalne walki o gniazdo ,  , na które nie mamy wpływu.
Jeśli zaistnieje uzasadniona potrzeba , bocianom zostanie udzielona pomoc , ponieważ są pod stałą opieką".

https://www.youtube.com/watch?v=_9H7iSJKD10

6. Na koniec zapraszam na filmik pt. Wielkanocna przygoda z Domisiami.

https://www.youtube.com/watch?v=QIk1KXdYsmU

 

ŚRODA- WKRÓTCE WIELKANOC - PISANKI WIELKANOCNE

KOCHANE PRZEDSZKOLAKI , DRODZY RODZICE ŚWIĘTA CORAZ BLIŻEJ!!!

1. Historyjka obrazkowa Przygoda wielkanocna.

Drogi rodzicu, pooglądaj ze swoim dzieckiem kurze jajo.

-Oglądanie jaja kurzego, podawanie go sobie z rąk do rąk.Jajo kurze

-Kreślenie w powietrzu kształtu jajka: dużego, a potem – małego.

-Słuchanie kilku ciekawostek na temat pisanek:

Zwyczaj zdobienia jaj w czasie Wielkanocy ma w Polsce długą tradycję (od X wieku). Najpopularniejszą i najstarszą techniką zdobienia jaj jest technika batikowa polegająca na nanoszeniu wosku przy użyciu tak zwanego pisaka (małego lejka z blachy, osadzonego na patyczku) lub przy użyciu szpilki.Do innych technik należy wyskrobywanie wzorów przy użyciu ostrego narzędzia; oklejanie jaj wycinankami z papieru, tkaniną; malowanie farbami różnego rodzaju oraz wytrawianie wzorów kwasem (dawniej z kiszonej kapusty, obecnie – kwasem solnym)

2. Karta pracy, cz. 3, nr 58.Obejrzyjcie obrazki.

Zaznaczcie kolejność zdarzeń w historyjce, rysując w okienkach przy obrazkach odpowiednią liczbę kropek lub pisząc właściwe liczby.Opowiedzcie rodzicom  historyjkę.

3. Drodzy rodzice  wysiejcie w doniczkach lub skrzynkach zboża i rzeżuchy (w ziemi i na wacie). Nasze rzeżuchy rosną sobie na parapecie w przedszkolu, ale niestety dzieci nie będą miały okazji obserwowania ich wzrostu.

Pooglądajcie razem nasiona zboża i rzeżuchy; porównajcie  ich wygląd.

Podzielcie na sylaby słowa: zboże, rzeżucha, podzielcie na głoski słowa: zboże, rzeżuch

Systematyczne obserwujcie  wzrostu roślin, pielęgnujcie je i degustujcie.

4. Karta pracy, cz. 3, nr 59.

Mówcie rymowankę i rysujcie po śladach jajek. Potem mówcie rymowankę i samodzielnie rysujcie kontury jajek. Pokolorujcie rysunki jajek

5.Zabawa badawcza Poznajemy budowę jajka

Obejrzyjcie krótki filmik:

https://www.youtube.com/watch?v=V6bt2npXFcg

lub zróbcie to razem:

Potrzebne będą jajka kurze – gotowane i surowe.Dzieci oglądają jajka porównują ich wielkość i kolorystykę, wypowiadają się na temat ich kształtu; podają przykłady zwierząt, które wykluwają się z jajek. Rodzicu  rozbij z dzieckiem jajko nich dziecko poogląda jego zawartość, nazwijcie poszczególne części składowe: skorupka, białko, żółtko.Pokaż dziecku dwa jednakowe jajka. Poproś, aby zastanowiło się, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie – gotowane. Poproś dziecko aby podało swoje propozycje. Następnie  wpraw oba jajka w ruch obrotowy. Obserwujcie poruszające się jajka i określcie, które z nich kręci się szybciej. Rozbij jajko i sprawdź.  Wyjaśnij dlaczego tak się dzieje, że jajko gotowane wprawione w ruch porusza się szybciej.

5. Na koniec zabawa ruchowa przy muzyce:

https://www.youtube.com/watch?v=fZ9gKoZl9ws

CZWARTEK- „KARTKA WIELKANOCNA”

1. Zacznijmy od porannej gimnastyki.

"Przedświąteczne porządki". Dzieci naśladują odkurzanie, trzepanie dywanów, mycie okien i wycieranie kurzu z mebli znajdujących się na różnej wysokości.

Ćwiczenie nóg "Po schodach". Dzieci naśladują zbieganie po schodach. Biegną w miejscu, z wysokim unoszeniem kolan. Potem wchodzą po schodach – maszerują w miejscu, z wysokim unoszeniem kolan i z przechylaniem się na boki.

Czworakowanie "Zajączki wielkanocne". Dzieci naśladują sposób poruszania się zajączków – całe dłonie mają oparte na podłodze, podciągają nogi do rąk. Co pewien czas zatrzymują się, stają słupka – wykonują przysiad, palce wskazujące trzymają przy uszach, rozglądają się na boki. Potem zmieniają kierunek poruszania się.

Marsz–dzieci maszerują po obwodzie koła, na sygnał „hop” odwracają się i maszerują w przeciwnym kierunku.

2. Słuchanie wiersza Agnieszki Galicy „Piosenka wielkanocna”

 

Idą święta, wielkanocne idą święta.

O tych świętach każdy zając pamięta.

Do koszyczka zapakuje słodycze

i na święta ci przyniesie moc życzeń.

Idą święta, wielkanocne idą święta.

O tych świętach i kurczątko pamięta.

W żółte piórka się ubierze, wesołe,

wśród pisanek będzie biegać po stole.

Idą święta, wielkanocne idą święta.

O tych świętach nasz baranek pamięta.

Ma na szyi mały dzwonek dźwięczący,

będzie dzwonił, będzie skakał po łące.

 

 

Proszę aby dzieci wymieniły jakie zwierzątka występowały w utworze i jak przygotowywały się do świąt.

 

3. Ćwiczenia słowne. Układamy rymy.

 

Ten kurczaczek to malutki... (zwierzaczek).

To kurczątko to milutkie... (pisklątko).

Mama kokoszeczka znosiła śliczne... (jajeczka).

Malutkie kureczki są jak żółciutkie... (kuleczki).

Malujemy jajeczka w złote gwiazdki i... (słoneczka).

Małe kurczaczki mają mięciutkie... (kubraczki).

 

4. Zabawa ruchowa przy nagraniu utworu.

Taniec kurcząt w skorupkach są 2 filmiki do wyboru.

 https://www.youtube.com/watch?v=_tIGCNJWqVw

https://www.youtube.com/watch?v=BFavkzkTv6U

5. Karta pracy część 3 str 60.

 

Rysujcie po śladach, bez odrywania kredki od karty.

Posłuchajcie zagadek Barbary Szelągowskiej. Rozwiążcie je.

 

 

6. Zabawa „Opadające piórko”.

Potrzebne będzie piórko lub kawałek woreczka foliowego.

Zobaczmy jak delikatnie opada na ziemię piórko, gdy je puszczamy. Dzieci głośno

liczą, ile czasu potrzeba, żeby piórko, które wypuścimy, upadło na ziemię.

Wyobraźcie sobie, że jesteście małym, ślicznym piórkiem, które zgubiła kura, wychodząc z kurnika. Opadacie więc powoli na ziemię, jak robiło to piórko, i liczycie przy tym do pięciu. Kiedy już opadniecie na ziemię, możecie na niej przez chwilę poleżeć. Ja będę liczyć razem z wami, abyście opadali bardzo powoli. Uwaga, gotowi, start! Jeden, dwa, trzy, cztery.

7. Kartka świąteczna.

Proszę aby chętne dzieci dowolnym sposobem wykonały kartkę świąteczną z dostępnych materiałów.

Można namalować, wykleić, wyciąć...

8. Zachęcam do wszelakiej aktywności na świeżym powietrzu.

 

 

 

PIĄTEK- „BAJECZKA WIELKANOCNA”

 

 

 

Drodzy Rodzie, kochane Dzieci z okazji zbliżających się świąt Wielkanocnych składamy najserdeczniejsze życzenia, dużo zdrowia i radości oraz samych wspaniałych chwil spędzonych w gronie rodzinnym.

 

 

1. Karty pracy, część 3, strona 61.

Oglądanie obrazków. Zaznaczanie dziewięciu różnic między nimi.

2. Odkrywam siebie. Litery i liczby, strona 67.

Liczenie, ile jest razem kropek w każdej kolumnie. Skreślanie nieprawidłowych wyników oraz znajdujących się pod nimi liter. Odczytywanie wyrazu z pozostałych liter. Pisanie w okienkach odpowiednich liczb i znaków (6-latki).

2. Słuchanie opowiadania „Bajeczka wielkanocna”

 

Drogi rodzicu doczytaj dalszą część opowiadania.

I przygrzewało mocno.

 − Stuk, stuk! – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się
malutki Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
− Najwyższy czas – powiedziało. – To dopiero byłby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na
Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło się rozglądać dookoła po łące, przeczesało promykami świeżą trawę,
aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
− Co się stało, co się stało? – Zajączek przecierał łapką oczy.
− Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez
wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić
jeszcze kogoś.
− Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
− Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
− Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwoneczkiem na szyi.
− To już święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami,
nucąc taką piosenkę:
− W wielkanocny poranek dzwoni dzwonkiem Baranek, a Kurczątko z Zajączkiem podskakuje na łące. Wielkanocne Kotki, robiąc miny słodkie, już wyjrzały z pączka, siedzą na gałązkach, kiedy będzie Wielkanoc, wierzbę pytają.

Rozmowa na temat opowiadania.

− Dlaczego słonko obudziło wierzbowe kotki?

− Jakie zwierzątka potem obudziło?

− Dlaczego słonko obudziło zajączka i baranka?

 

Narysujcie jednego z bohaterów opowiadania (kurczątko, zajączka, baranka lub bazie).

 

 

3. Zabawa prawda czy fałsz?

Drogi rodzicu przeczytaj zdania dziecku. Dziecko siedzi na dywanie jeśli zdania są prawdziwe to dziecko wstaje jeśli zdania są fałszywe to dziecko się nie rusza.

 

Pisanki to ozdobione jajka.P

Do wielkanocnego koszyka obok pisanek kładziemy warzywa.F

Baranek wielkanocny może być z ciasta.P

Cukrowe zajączki robimy z pietruszki.F

W czasie Wielkanocy dzielimy się jajkiem.P

Święta wielkanocne są w zimie.F

Bazie rosną na wierzbie.P

 

 

4. Podział na sylaby słów kojarzących się z Wielkanocą.

Pi-san-ki, ba-ra-nek, za-ją-czek, bo-ro-wi-na, ko-szy-czek.

 

 

5. Zadania z treścią. Starszaki dzieci 6 letnie.

Liczmanami mogą być kredki, klocki, paski kartki, patyczki itp.

 

 

W koszyczku były 4 pisanki. Mama dołożyła jeszcze 6 pisanek. Ile jest teraz pisanek w koszyczku?

Dzieci biorą 4 liczmany, kładą je przed sobą. Potem dokładają 6 liczmanów. Liczą wszystkie liczmany. Mogą zapisać działanie:

4 + 6 = 10

które głośno odczytują, a potem udzielają odpowiedzi na pytanie.

 ODP. W koszyku jest 10 pisanek.

 Lenka miała 10 pisanek. 7 pisanek dała babci i dziadkowi. Ile pisanek jej zostało?

Dzieci układają przed sobą 10 liczmanów. Potem odsuwają 7 liczmanów. Liczą pozostałe

liczmany, układają działanie, głośno je odczytują, odpowiadają na pytanie.

10 – 7 = 3

 ODP. Zostały jej 3 pisanki.

 

6. Muzyczna gimnastyka.

 https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU

 

7. Rodzice jeśli to jest możliwe zabierzcie dzieci do parku na spacer i pokażcie im bazie.

8. Wielkanoc w "Domowym przedszkolu".

https://www.youtube.com/watch?v=bKTM6B04vDY

Dziękujemy serdecznie za Wszystkie piękne życzenia świąteczne.

Zdrowych i Wesołych Świąt Wielkanocnych dla wszystkich przedszkolaków oraz ich rodziców składają wychowawczynie

 Sabina Januszyk i Lucyna Nowak

oraz Zuzia, Kornelka  i Dominika

 WESOŁYCH ŚWIĄT!