Tydzień I - "Wiosenne przebudzenie"


Drodzy Rodzice w razie jakichkolwiek pytań do wychowawcy mogą się Państwo kontaktować

pod adresem

ela.bro@op.pl  i  sabina.gora@o2.pl 

W temacie proszę umieścić słowo starszaki

Wydawnictwo MAC Edukacja, z którego korzysta nasze przedszkole, udostępniło dla rodziców materiały muzyczne. Rodzice mogą założyć konto na stronie www.mac.pl  i bezpłatnie korzystać.

Z  paska profilu proszę wybrać opcję „rodzic” i dalej wprowadzać dane wg wytycznych, na podany w trakcie rejestracji adres mailowy przyjdzie prośba o aktywację konta, wystarczy kliknąć w otrzymany link i konto jest aktywne. Jeżeli link nie będzie aktywny proszę go skopiować i wkleić w okno przeglądarki.

Link do rejestracji:

https://www.mac.pl/register

Link do piosenek:

https://www.mac.pl/edukacja-przedszkolna/piosenki

Poniedziałek "Kolory wiosny"

Drogi rodzicu przeczytaj dziecku wiersz

Bożeny Głodkowskiej  „Wiosna i moda”.

 

Pod koniec zimy wiosna

wyjęła żurnali stosik.

– W co mam się ubrać? – dumała

– co w tym sezonie się nosi?

 

Założyć sukienkę w kropki?

A może golf? No i spodnie?

Co wybrać, by być na czasie

i nie wyglądać niemodnie?

 

Torebkę wziąć czy koszyczek?

Na szyję apaszkę cienką,

na głowę – kapelusz z piórkiem

czy lepiej beret z antenką?

 

(W tym czasie... – Gdzież ta wiosna?

– pytali wszyscy wokół.

– Zaspała? Zapomniała?

Nie będzie jej w tym roku?)

 

I przyszła w zielonych rajstopach,

w powiewnej złocistej sukience

i miała wianek z pierwiosnków,

a w ręce trzymała kaczeńce.

 

Pachniała jak sklep z perfumami –

wszak była calutka w kwiatach,

sypała płatkami jak deszczem –

i tak już zostało do lata.

 

Niech Twoja pociecha spróbuje odpowiedzieć na poniższe pytania:

− Jaki problem miała wiosna?

− W co postanowiła się ubrać?

− Jak wyglądała?

- Jakie kolory kojarzą się wam z wiosną? Dlaczego?

https://www.youtube.com/watch?v=0J8-ca6vK_k

Wtorek „ Wiosna na łące”

 

NA POCZĄTEK  TROCHĘ  RUCHU:

https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ

1.      Zabawa w rymy .

Drogi rodzicu pobaw się z dzieckiem w rymowanie o wiośnie.

Przeczytaj  słowa kojarzące się z wiosną, a dziecko podaje do nich rymy np.

- wiosna – sosna, radosna

- skowronek – dzwonek

- sasanka – pisanka

- krokus – hokus-pokus…

Niech zabawa potrwa dłużej, wymyślajcie inne słowa związane z wiosną

 

2.      Proponowane zabawy ruchowe:

 

A.     Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała – Słonko wschodzi i zachodzi.

Dzieci stopniowo podnoszą się z przysiadu do stania, wyciągają ręce w górę i obracają się wokół własnej osi – słonko wstało i świeci, następnie powoli wracają do przysiadu i kulą się.

 

B.      Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Bociany na łące.

  Dzieci „zamieniają się” w  bociany. Chodzą po łące, wysoko unosząc kolana. Co pewien czas    

  zatrzymują się, stają na jednej nodze, wystawiają złączone dłonie przed siebie, rytmicznie poruszają

   nimi jak dziobem i powtarzają: Kle, kle, kle, żabki mi się chce.

3.      Zabawa matematyczna „ Wiosna na łące”.

A teraz troszkę zabawy  w dodawanie i odejmowanie.

 

- Na łące rosło 8 stokrotek. Dzieci zerwały 4 stokrotki. Ile stokrotek zostało?

-  W słoneczny dzień nad łąką fruwały 4 motylki cytrynki. Za chwilę przyleciało jeszcze 6 motylków.

   Ile motylków fruwa teraz nad łąką?

− Na kwiatach siedziało 10 motylków cytrynków, 3 motylki odfrunęły. Ile motylków zostało na    kwiatach?.

 

Jako pomoc  do przeprowadzenia tych działań, można wykorzystać liczmany np. kredki, klocki lub coś innego,  co jest pod ręką.

 

4.      Opowieść ruchowa połączona z ćwiczeniami ortofonicznymi – Wiosno, gdzie jesteś?

 

Dzieci naśladują czynności i odgłosy  w trakcie czytania tekstu przez Rodzica.

 

Olek nie mógł się doczekać nadejścia wiosny. Postanowił wyjść do ogrodu i jej poszukać (maszerują w różnych kierunkach). Zobaczył drzewa z pąkami, delikatnie poruszające się na wietrze (naśladują poruszające się drzewa i ich szum). W oddali usłyszał śpiew ptaków (naśladują śpiew ptaków). Nad domem krążyły dwa bociany (biegają z szeroko rozłożonymi rękami), a potem brodziły po trawie, wysoko ponosząc nogi, i rozglądały się w poszukiwaniu żabek (maszerują z wysokim unoszeniem kolan, rozglądają się na boki). Klekotały cichutko, aby ich nie spłoszyć (cicho naśladują klekot bocianów). Żabki zauważyły niebezpieczeństwo i skakały w rożnych kierunkach, aby się ukryć (naśladują żabie skoki). Nawoływały się cichutko (cicho kumkają), aby nie zwrócić na siebie uwagi. Było ciepło i przyjemnie. Olek przeciągnął się, aby rozprostować kości (przeciągają się). Nagle nad uchem usłyszał ciche bzyczenie. To pszczoła krążyła nad jego głową (naśladują brzęczenie pszczoły). Chłopiec przestraszył się. Zaczął uciekać. Wymachiwał rękami, aby ją odgonić (biegają i wymachują rękami). Nagle jego uwagę zwróciły kolorowe kwiaty. Olek pochylił się i je powąchał (naśladują wąchanie kwiatów), a potem głośno kichnął (kichają: aaa… psik!). „Nie muszę już dalej szukać wiosny” – pomyślał zadowolony, a potem, uśmiechnięty, wrócił do domu (maszerują, uśmiechając się do siebie).

 

A na koniec jeszcze  pośpiewajmy :

 

https://www.youtube.com/watch?v=YzMADXJp_Tk

 

Środa „ Pierwszy motyl”

 

1.  Drodzy rodzice na początek zabaw plastyczna

                            "Pierwsze bazie"

Przygotowujemy w miarę możliwości: kolorowy papier, szare gazety, nożyczki, klej. Rysujemy wazon wyklejamy kolorowym papierem,  a  na wazonie dziecko  przykleja paski papieru wydarte z gazet (gałązki), dokleja po obu stronach gałązek zrobione z waty niewielkie owale – bazie.

 Brawo!!!

2.      Zabawa ruchowa „Głodne żabki”

Dzieci zamieniają się w  żabki.  Poruszają się, skacząc. Na hasło: Mucha, wyskakują w górę, aby ją złapać, następnie skaczą dalej.

 

 3.      Zapoznanie z  etapami rozwoju żaby.

Prezentujemy film edukacyjny, który przybliży dzieciom  ten temat.

https://www.youtube.com/watch?v=gfKhRnQu-PU

Etapy rozwoju żaby:

etapy rozwoju żaby 

Skrzek/jaja żaby:

skrzek                              

4.      Ćwiczenia oddechowe 

Za pomocą słomki dziecko dmucha w kawałek bibuły lub kartki tak, aby zmieniła ona swoje położenie.

5.      Zabawa przy piosence „Maszeruje wiosna”

Dzieci poruszają się w rytm piosenki ( swobodne pląsy).

https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw

 

6.      Zapoznanie z budową motyla.

 

budowa motyla

Ciało motyla jest zbudowane z trzech części: głowy, tułowia, odwłoka. Na głowie motyl ma parę oczu (złożonych), parę czułków oraz ssący aparat gębowy.

Tułów składa się z trzech segmentów, na których znajdują się trzy pary odnóży. Od tułowia odchodzą

dwie pary skrzydeł pokrytych łuskami.

7. Kolorowanie motyla - praca plastyczna

Jeżeli istnieje taka możliwość można dziecku wydrukować kolorowankę z motylem:

Miłego dnia

Czwartek „ Powitanie wiosny”

1.  Zabawa „Spotkanie z wiosną” do wiersza Bożeny Formy.

Dzieci próbują sobie wyobrazić nadejście wiosny, a wiersz może im to ułatwić. Rodzicu pobaw się ze swoim dzieckiem, przeczytaj mu wiersz:

Ciepły wietrzyk powiał dzisiaj.

Kap, kap, deszcz wiosenny pada.

Słychać, jak śpiewają ptaki.

Pachną kwiaty, rośnie trawa.

Słonko rano wcześnie wstaje

i promyki swe wysyła.

Już pracują mrówki w lesie,

miło z wiosną dzień zaczynać.

Ciepły wietrzyk powiał dzisiaj - pocierają dłońmi o dłonie, następnie nabierają powietrze nosami,  wypuszczają je ustami – dmuchają, naśladując wiatr.

Kap, kap, deszcz wiosenny pada -  lekko stukają palcami o podłogę.

Słychać, jak śpiewają ptaki - próbują cichutko gwizdać - jeśli to możliwe.

Pachną kwiaty, rośnie trawa - naśladują wąchanie kwiatów, przechodzą do przysiadu, powoli wstają, unoszą ręce w górę, poruszają nimi w nadgarstkach. 

Słonko rano wcześnie wstaje - przeciąga się.


I promyki swe wysyła - unoszą ręce w górę i z ruszają paluszkami.


Już pracują mrówki w lesie - drepczą równym krokiem.


Miło z wiosną dzień zaczynać - maszerując, klaszczą miarowo.

2.      Pośpiewajmy:

Piosenka „ Wiosenne buziaki” (sł. i muz. Krystyna Gowik, Aleksandra Żurawska)

       

Już rozgościła się wiosna,

słońce i kwiaty przyniosła.

Huśta się lekko na tęczy,

motyle i ptaki ślą wiośnie buziaki.

Ref.: Hop, hop, raz, dwa, trzy,

tańczymy z wiosenką ja i ty.

Nawet gdy z burzy wiosenny deszcz,

to tylko radośniej tak tańczyć przy wiośnie.

Hop, hop, raz, dwa, trzy,

bzyczą już pszczoły i kwitną bzy.

A całe miasto całusy śle,

bez wiosny było tu źle.

II. Słońce rozdaje promyki,

gonią się w lesie strumyki.

Mrówki zaczęły porządki,

a grube ślimaki ślą wiośnie buziaki.

Ref.: Hop, hop…

Proponowane  pytania dotyczące tekstu piosenki.

− O czym jest ta piosenka?

− Po czym poznajemy, że przybyła wiosna?

− Co robią zwierzęta, kiedy dni stają się coraz cieplejsze?

3.   Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała "Kwiatek rośnie".                          
Dzieci przykucają, głowy wtulają w ramiona. Rodzic może rytmicznie klaskać, najpierw cicho, potem coraz głośniej i szybciej. Dzieci powoli się podnoszą, aż do pozycji stojącej, wyciągają ręce do góry.

4.    Rozpoznawanie wczesnowiosennych kwiatów

Zapraszamy do obejrzenia filmiku edukacyjnego

https://www.youtube.com/watch?v=rANDOonihZg

5.    Zabawa ruchowa z elementem równowagi "Bociany na łące".

Dzieci zamieniają się w bociany. Chodzą po łące, wysoko unosząc kolana. Co pewien czas zatrzymują się, stają na jednej nodze, wystawiają złączone dłonie przed siebie, rytmicznie poruszają nimi jak dziobem i powtarzają: Kle, kle, kle, żabki mi się chce.

6. Układanie zdań przeczących do podanych zdań twierdzących.
Propozycja zabawy słownej z dzieckiem. Rodzic wymyśla zdania twierdzące, a dzieci tworzą przykłady zdań przeczących. Np.:

−− W kwiaciarni kupimy buty.
−− W kwiaciarni nie kupimy butów.
−− W piekarni kupimy mleko.
−− W piekarni nie kupimy mleka.
−− Mama zasadziła w doniczkach wiosenne kwiaty.
−−Mama nie zasadziła w doniczkach wiosennych kwiatów.
−− Ala ogląda pierwsze wiosenne kwiatki.
−− Ala nie ogląda pierwszych wiosennych kwiatków.

Zabawę można kontynuować wymyślając mnóstwo innych zdań.

7. A na koniec poruszajmy się:

https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA

W miarę możliwości zachęcamy do obserwacji budzącej się Wiosny - przez okno.

Proponowane karty pracy do wydruku:

karta pracy

krokus

Piątek  "Poszukiwanie oznak wiosny"

1.  Po czym poznajemy wiosnę?

Zapraszamy do obejrzenia obrazków i odpowiedzi na pytanie po czym poznajemy, że nadchodzi wiosna?

wiosna

w

2. Opowiadanie  A. Widzowskiej „ Ozimina”.

Dziś Drogi Rodzicu przeczytaj swojemu dziecku poniższe opowiadanie:

– Dziadku, co to jest ozimina? – zapytał Olek.

– To są rośliny, najczęściej zboża, które wysiewa się jesienią, bo lubią spędzać zimę pod śniegiem. Wtedy najlepiej rosną.

– A ja myślałem, że to są zimne lody! Na przykład ozimina waniliowa, ozimina czekoladowa.

– Cha, cha, cha! Poproszę dwie kulki oziminy rzepakowej – roześmiał się dziadek. – Świetnie to wymyśliłeś. Jednak oziminy nie sprzedaje się w cukierniach ani w lodziarniach. Jeśli chcecie, możemy się zaraz wybrać na spacer i sprawdzić, jakie są oznaki wiosny i co wykiełkowało na polach.

– Ja wolę zostać z babcią – powiedziała Ada. – Poczekam, aż wiosna sama do mnie przyjdzie.

– Mam pomysł – stwierdziła babcia. – Wy idźcie szukać wiosny na polach, a my z Adą sprawdzimy, czy przypadkiem nie ukryła się w naszym ogródku.

Olek z dziadkiem wyruszyli na poszukiwanie wiosny. Szli skrajem lasu, a Olek co chwilę przystawał i pytał dziadka o nazwy roślin. Podziwiali białe zawilce i fioletowe przylaszczki. Olek miał trudności z wymówieniem słowa „przylaszczka” i było dużo śmiechu. Dziadek, wielbiciel i znawca ptaków, opowiadał Olkowi o przylatujących na wiosnę ptakach.

– Na pewno przylecą do nas bociany i jaskółki – powiedział Olek. – A jakich ptaków nie wymieniłem?

– Są takie niewielkie szare ptaki z białymi brzegami na ogonku. Na pewno usłyszymy ich przepiękny śpiew nad polami.

– Już mi się przypomniało! To skowronki! – zawołał Olek.

– Brawo! A znasz taki wierszyk?

Dziadek przystanął, wcielił się w aktora na scenie i zaczął recytować:

Szpak się spotkał ze skowronkiem.

– Przyszła wiosna! Leć na łąkę!

Czas na twoje ptasie trele, z tobą będzie nam weselej.

– Drogi szpaku – rzekł skowronek – gardło całe mam czerwone, łykam syrop i pigułki, niech kukają więc kukułki.

Kuku, kuku – wiosna śpiewa! Pąki rosną już na drzewach.

Kuku, wiosna! Wiosna, kuku!

Będzie radość do rozpuku!

Olek pochwalił dziadka za świetną pamięć i ocenił jego wystąpienie na szóstkę.

Słońce grzało coraz mocniej. Za zakrętem polnej drogi Olek zobaczył zielone pole. Ciągnęło się aż po horyzont.

– Dziadku, to wygląda jak zielone morze!

– To jest właśnie ozimina rzepakowa. Rzepak kwitnie na żółto. A tam rosną jęczmień i żyto, widzisz?

– Tak! I te wszystkie rośliny spały pod śniegiem przez całą zimę?

– Tak. A kiedy słońce roztopiło śnieg, od razu napiły się wody.

– Mądre te zboża – podsumował Olek. – Wiedzą, kiedy leżeć, kiedy kwitnąć i kiedy dojrzewać.

– Czasami pogoda płata figle i niszczy całą uprawę, niestety. Nie może być ani zbyt zimno, ani zbyt gorąco, bo rośliny obudzą się za wcześnie.

– Tak jak niedźwiedź – zauważył Olek. – Jeśli obudzi się za wcześnie, to będzie ziewał przez cały czas.

Wracając, nazrywali naręcze wierzbowych bazi, bo Ada uwielbiała je głaskać. Bazie są milutkie jak kotki.  

W oddali usłyszeli cudny śpiew skowronka.

„To już naprawdę wiosna!” – pomyślał Olek.

W ogródku spotkali Adę, która zrobiła swój własny malutki klombik.

– Zobacz, to są fioletowe krokusy, a te białe dzwoneczki to przebiśniegi, bo przebiły śnieg, żeby wyrosnąć – wyjaśniła bratu.

– A my widzieliśmy rzepak i słyszeliśmy skowronka. A tu mam dla ciebie bukiet kotków –Olek wręczył siostrze bazie.

– Kizie-mizie! – ucieszyła się dziewczynka, a potem szepnęła bratu na ucho:

– Chodź, pokażę ci robale…

– Robale? Jakie robale?

– Kwitnące. Wyrosły na drzewie.

Podeszli do drzewa, z którego zwisały żółto-zielone rośliny, wyglądające jak włochate gąsienice. Było ich tak dużo, że przypominały setki małych żółtych warkoczyków.

– Robaczywe drzewo. Nie boisz się?

– Nie. Na początku myślałam, że to robaki, ale babcia mi powiedziała, że to jest leszczyna.

A wiesz, co z niej wyrośnie?

– Leszcze, czyli ryby – zażartował Olek.

– Nie wygłupiaj się. Wyrosną z niej orzechy laskowe – pochwaliła się swoją wiedzą Ada.

Tego dnia wszyscy poczuli wiosnę. Powietrze pachniało parującą ziemią, kwiatami i świeżością.

Nikt nie miał ochoty oglądać telewizji ani nawet słuchać radia, bo wokoło odbywał się ptasi koncert. Dziadek pogwizdywał wesoło i planował, co nowego posadzi w ogrodzie.

– A co zrobisz, jak wiosna się jutro schowa i znowu będzie zimno? – zapytała Ada.

– Wiosna? Przecież u nas w domu zawsze jest wiosna.

– Jak to?

– Wiosna to wasza babcia! – powiedział dziadek i dał babci całusa.

Zdjęcia pomocnicze do opowiadania:

Proponowane pytania, jakie rodzic może zadać dziecku:

−− Co to jest ozimina?

−− Gdzie poszli Olek z dziadkiem?

−− Jakie oznaki wiosny widzieli?

−− Co to są bazie-kotki?

−− Co robiła Ada?

−− Co to są robale?

3.  Zabawa ruchowa "Podglądamy przyrodę".

Dzieci leżą przodem (na brzuchu), naśladują obserwowanie przyrody przez lornetki. Trzymają przed oczami dłonie zwinięte w pięści i co chwilę starają się podnieść łokcie tak, aby nie dotykały podłogi.

4. Zabawy z literą "Ł".

Rodzicu zadaj swojej pociesze poniższe pytania:

- jaką głoskę słyszysz na początku słowa: łodyga, łopata, łyżka, łoś, łuk, Łucja?

- podziel te słowa na sylaby klaszcząc, spróbuj policzyć ile sylab słyszysz;

- podaj inne słowa rozpoczynające się głoską "ł".

Karty pracy dla 6-latków:

łodyga

5.  Zabawa ruchowa "Słoneczko i deszczyk".

Na hasło "Słoneczko", dzieci poruszają się wolno przed siebie. Na hasło "Deszczyk", wykonują przysiad i stukają rytmicznie palcem w podłogę, powtarzając słowa kap, kap, kap.

6. Utrwalamy piosenkę "Wiosna".

https://www.youtube.com/watch?v=YzMADXJp_Tk

Na koniec kilka przysłów związanych z wiosną:

"Jaskółka i pszczółka lata, znakiem to wiosny dla świata",

"A jak wiosna liście splata, puszczaj zimę, czekaj lata",

"Jedna jaskółka wiosny nie czyni".

Przed kolorowaniem jeszcze krótka gimnastyka:

https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE&list

w

Na zakończenie zachęcamy do zaśpiewania piosenki poznanej na zajęciach z języka angielskiego:

https://www.youtube.com/watch?v=l4WNrvVjiTw