Tydzień I- "Marcowa pogoda"


W razie pytań proszę się kontaktować pod adrsem:sabinajanuszyk@wp.pl 

W temacie proszę umieścić słowo maluszki.

Poniedziałek "W marcu jak w garncu"

1. Poznajemy termometry.

Drogi Rodzicu zaprezentuj dziecku termometry do mierzenia temperatury za oknem i temperatury ciała. Zapytaj, czy wiedzą, do czego służą te urządzenia i jak się nazywają. Podzielcie rytmicznie (na sylaby) nazwę termometr.

2. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające język, wargi i żuchwę.

Do tej zabawy potrzebne nam będzie tylko lusterko :)
Słoneczko budzi się i uśmiecha – dzieci wyciągają do przodu wargi okrągłe jak słoneczko, a następnie rozciągają je do szerokiego uśmiechu.
Deszczyk – przy szeroko otwartej jamie ustnej język wychodzi na spacer i unosi się do góry, w stronę nosa. Nagle zaczął padać deszcz – język chowa się za górnymi zębami w jamie ustnej.
Tęcza – po deszczu pojawia się tęcza – dzieci rysują jej kształt, przesuwając czubek języka po górnej wardze od jednego kącika ust do drugiego.
Wiatr – dzieci wciągają powietrze nosem, a wypuszczają ustami ułożonymi w dziobek, starając się, aby policzki nie wypełniały się powietrzem.
Kropelki – jak kropelki wody spadają z góry na dół, tak czubek języka porusza się od górnych do dolnych zębów: najpierw powoli i bardzo dokładnie, a potem coraz szybciej.
Chmurki – dzieci rysują kształt chmurki, przesuwając językiem po wewnętrznej stronie warg, przy zamkniętych ustach.

https://www.youtube.com/watch?v=CstdDmYcEMY

3. Opowiadanie A. Widzowskiej.

Marcowa pogoda.

– Tato, twoja zupa jest najpyszniejsza na świecie! – powiedział Olek, prosząc o dokładkę.
– Bardzo się cieszę, że ci smakuje – odparł tata, mieszając w wielkim garze.
– Nauczysz mnie gotować taką jarzynkową zupę?
– Proszę bardzo. Potrzebne będą warzywa: marchewka, seler, por, korzeń pietruszki, kalafior lub brokuł, zielony groszek…
– Ojej! Aż tyle? – zdziwił się chłopiec.
– Tak. To dzięki warzywom zupa jest taka pyszna.
– I zdrowa – dodał Olek.
– A na drugie danie będą dzisiaj twoje ulubione naleśniki z masą jabłkową – tata uśmiechnął się do synka.
– Mniam!
Tego dnia Ada z mamą pojechały w odwiedziny do cioci, więc po obiedzie i krótkiej zabawie Olek poprosił tatę o wyjście na spacer.
– Dobrze, ale musimy się ciepło ubrać, bo pogoda zmienia się z minuty na minutę – odparł tata.
– Przecież świeci słońce. Nie chcę żadnej kurtki i czapki – stwierdził Olek, wyglądając przez okno. – Jest wiosna.
– Synku, jest dopiero marzec i może nawet spaść śnieg.
– Śnieg? Tato, przecież za chwilę przylecą bociany. Nie może im napadać do gniazda! – oburzył się Olek.
– Jest takie przysłowie o pogodzie: „W marcu jak w garncu”, czyli w garnku – wyjaśnił tata.
Chłopiec nie bardzo rozumiał, co to znaczy. Samodzielnie zasznurował buty, bo nauczył się tego w przedszkolu. Nie chciał jednak założyć ani kurtki, ani czapki.
Na dworze świeciło ciepłe słońce. Ptaszki świergotały radośnie i przenosiły w dziobkach gałązki, puch i suchą trawę do budowy gniazd. Olek z tatą dotarli na plac zabaw, ale w tej samej chwili na niebie pojawiły się ciemne chmury. Momentalnie zrobiło się zimno, wiatr rozkołysał drzewa i huśtawki, a krople deszczu zaczęły bębnić po zjeżdżalni dla dzieci. Na szczęście tata miał w torbie kurtkę i czapkę Olka i szybko ubrał synka. Schowali się pod daszkiem, czekając na poprawę pogody. Deszcz jednak zrobił im psikusa i zamienił się w… kulki.
– Tato, z nieba spadają lody! – zawołał chłopiec, kładąc na rączce zimną kuleczkę.
– To jest grad – wyjaśnił tata. – Lodowe kulki. Musimy to przeczekać.
Po pewnym czasie niebo znów zrobiło się błękitne, słońce wystawiło promyczki i ogrzało zmarznięte buzie.
– Widzisz, mówiłem! „W marcu jak w garncu”, czyli pogoda pełna niespodzianek: raz słońce, raz grad, raz spokój, raz wiatr… Do wyboru, do koloru – zaśmiał się tata.
– Zupełnie jak w garnku z twoją zupą. Groszek i marchewka, seler i…
– Rzodkiewka! – dokończył rymowanie tata.
A wieczorem, kiedy Ada z mamą wróciły do domu i usłyszały o przygodzie z gradem, mama wymyśliła wesołą piosenkę:
Zupa z jarzynek dobra na wszystko.
Bocian już wrócił, stoi nad miską.
I w swoim gnieździe woła radośnie:
– Nalejcie zupy zmarzniętej Wiośnie!

Po przeczytaniu zachęcamy do rozmowy z dzieckiem o treści opowiadania (przykładowe pytania):
- Co tata przygotował na obiad?
- Dokąd poszli po obiedzie tata i Olek?
- Czy Olek ubrał się właściwie, gdy wychodzili na spacer?
- Jaka niespodzianka spotkała Olka i jego tatę na spacerze?
- Co zrobił tata?
- Co znaczą słowa: „W marcu jak w garncu?”

https://www.youtube.com/watch?v=2XA-1126500

4. A teraz czas na troszkę ruchu:

Zakręć i wykonaj ćwiczenie:

https://wordwall.net/pl/resource/928201/sportowe-ko%C5%82o-fortuny

Wtorek "Wesoły deszczyk"

Dzisiaj nadszedł czas na zabawy badawcze !

1. Jak powstaje deszcz?
Potrzebne nam będą: słoik, gorąca woda, talerzyk, kilka kostek lodu.

Dzieci obserwują, jak rodzic wlewa do słoika gorącą wodę i przykrywa słoik talerzykiem, na którym kładzie kilka kostek lodu. Wspólnie obserwują zjawisko tworzenia się pary wodnej, która w kontakcie z zimnym talerzykiem (kostkami lodu) zaczyna się skraplać.

2. Co tonie, a co nie tonie w kałuży?
Potrzebujemy: miskę z wodą, kilka lekkich przedmiotów (np.: piórko, łupinka orzecha) i cięższych przedmiotów (np.: drewniany klocek, kamień).
Dziecko wrzuca do miski z wodą kolejne przedmioty i wspólnie z rodzicem zastanawiają się, dlaczego część z nich tonie, a część nie.

3. Do czego jest potrzebny deszcz?

https://www.youtube.com/watch?v=4Pcvil1sVJ8

4. Ćwiczenie graficzne Kropelki.
Potrzebny nam będzie rysunek chmury, a pod nią kilka linii przerywanych, tworzących deszcz oraz kredki.
Zadaniem dzieci jest połączenie linii przerywanych i pokolorowanie chmurki.

 Środa "Kolorowe parasole"

 

1.  Strój i pogoda ( można ją wykorzystać do zrobienia wiosennych porządków w garderobie dziecka-:)

Drogi rodzicu, potrzebujemy dwie walizki (pudła) oznaczone kwiatkiem i śnieżynką, oraz części garderoby - zimowe  (kurtka puchowa, ciepła wełniana czapeczka, szalik, rękawiczki,spodnie narciarskie itp.,oraz wiosenne (lekka kurtka,czapka z daszkiem, pelerynka,kalosze, parasol).

Powiedz dziecku że z walizek wysypały i pomieszały się ubrania Pani Zimy i Pani Wiosny, poproś, aby dzieci wybrały i posegregowały odpowiednie części garderoby do odpowiednich walizek. Dzieci powinny uzasadnić swoje wybory.

2. Eksperyment plastyczny: Kolorowe parasole.

Potrzebna kartka papieru, gąbka,miska z wodą farby, nożyczki i folia do zabezpieczenia stołu.

Dziecko moczy gąbką kartkę papieru, nabiera farbę za pomocą (pipetki, strzykawki, mocno zwilżonego pędzla) i kapie na pracę.Obserwuje łączenie kolorów i efekt barwny łączenia się plam.Po wyschnięciu wycina pod opieką i czujnym okiem rodzica kształt parasola.

3. A teraz wyzwanie ruchowe - Granie w gumę.

Rodzice zakładają gumę na kostki lekko rozstawionych nóg. Dziecko wykonuje ustalone skoki przez gumę, np.przeskakuje przez gumę, nadeptuje na nią itp. Można utrudnić zabawę podnosząc gumę na wysokość łydek i kolan. Można zamieniać się rolami.

4. Wydawnictwo MAC udostępniło dla rodziców materiały muzyczne. Rodzice mogą założyć konto na stronie www.mac.pl i bezpłatnie korzystać.

Link do piosenek:

https://www.mac.pl/edukacja-przedszkolna/piosenki

Link do rejestracji:

https://www.mac.pl/register

Z  paska profilu proszę wybierać opcję „rodzic” i dalej wprowadzać dane wg wytycznych, na podany w trakcie rejestracji adres mailowy przyjdzie prośba o aktywację konta, wystarczy kliknąć w otrzymany link i konto jest aktywne. Jeżeli link nie będzie aktywny proszę go skopiować i wkleić w okno przeglądarki.

5. Na koniec nasza ulubiona piosenka

https://www.youtube.com/watch?v=qoAwQ9WCWSM

Czwartek  "Zabawa z wiosną"

 

1. Zabawa matematyczna Pierwszy drugi, trzeci...

Rodzice proszą aby dziecko ułożyło dywanik z patyczków lub pasków papieru w którym pierwszy patyczek będzie czerwony, drugi będzie zielony , trzeci będzie żółty, czwarty niebieski,piąty będzie biały. Następnie dzieci podają kolejność patyczków w dywaniku.

2. Ćwiczenia słuchowe - dźwięki wokół nas.

Potrzebne będą: gazeta, folia aluminiowa, kredki,pudełko plastikowe,szklanka z wodą, rurka.

Rodzic eksperymentuje wraz z dzieckiem i wytwarza dźwięki poprzez darcie gazety,stukanie palcem w folie aluminiową,szuranie torebką itp, stukanie kredką w pudełko plastikowe,bulgotanie wody w szklane itp. Następnie dziecko siada na dywanie tyłem do rodzica, słucha dźwięków i rozpoznaje je.

3. Słuchanie fragmentu wiersza pani J.Kulmowej  pt: Deszczowa muzyka.

Co to za dzwony?

Czy to w tej rynnie?

Dudni po dachach jakby po bębnach.

Dudni ulewa... taka wiosenna.

Tłucze o szyby wesołym deszczem.

Bębni kroplami wciąż jeszcze...jeszcze...

I na listeczkach, gra z całej duszy,

aż rozśpiewane skowronki głuszy!!!

https://www.youtube.com/watch?v=nusPMHbwlrQ

4. Ćwiczenia oddechowe pt. Chmury i deszcz

Potrzebne będą: słomka,kartka,kredki,krople deszczu wycięte przez rodzica z papieru.

Rodzic prosi aby dziecko na górze kartki narysowało chmurkę a na dole trawkę. Na chmurce układa dziecku wycięte z papieru krople deszczu. Zadanie dziecka polega na przeniesieniu kropli deszczu z chmury na trawkę za pomocą słomki.. Dziecko przykłada słomkę do kropli, wciąga powietrze , zasysa krople i ją przenosi.

5. Na koniec trochę ruchu przy naszej ulubionej piosence.

https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ

6. Karta pracy parasol

 

Piątek „ Marcowa pogoda”

 

1. Zagadki dotyczące  elementów marcowej pogody.

Widzisz je za dnia na pogodnym niebie,za to w dzień pochmurny chmurka chowa je za siebie. (słońce)

 

Gdy jest ciemna, to już wiesz,że lada moment spadnie z niej deszcz. (chmura)

 

Mówimy, że coś jest białe jak... (śnieg) Spada z chmury na ziemię–kapu-kap,

 Gdy tak się dzieje, parasolkę złap! (deszcz)

 

Gdy niebo się chmurzy,a czasem w czasie burzy pojawia się nagle jasny znak na niebie– musisz wtedy

uważać na mnie i na siebie! (piorun)

 

Szumi wokół nas,nawet tam, gdzie las,szszszszsz... (wiatr)

 

2. Zabawa twórcza Marcowe odgłosy.

Potrzebne będą kawałki papieru, butelki. Dzieci próbują naśladować odgłosy przyrody, korzystając z dostępnych materiałów. I tak, gniotąc papier albo trąc dłońmi o siebie, naśladują szum wiatru; dmuchając w otwór butelki i improwizując melodycznie na głosce u – gwizd wiatru; stukając palcami w papier – krople deszczu.

 

3.  Wspólne oglądanie prognozy pogody.

Dzieci oglądają prognozę pogody, wyglądają za okno i określają, czy się ona sprawdziła. Rodzic i dziecko zastanawia się, komu mogą się przydać takie wiadomości i gdzie je jaszcze można usłyszeć lub zobaczyć. Można pokazać dziecku termometr i wyjaśnić do czego służy.

4. Słuchanie wiersza B. Formy Marcowe kaprysy.

Ja jestem marzec, ja wam pokażę,

jak dobrze mieszać pogodę w garze.

Zanim na dobre wiosna przybędzie,

ja ślady zimy zostawię wszędzie.

 

Zmarzną wam nosy i zmarzną uszy,

i jeszcze trochę śnieżek poprószy.

I chociaż słońce mocniej przygrzeje,

to jeszcze chłodnym wiatrem powieje.•

 

Po przeczytaniu zachęcam do rozmowy na temat wiersza (przykładowe pytania).

-O jakim miesiącu była mowa w wierszu?

-Jaka była wtedy pogoda?

5. Karta pracy marcowa pogoda.

6. Na zakończenie zachęcamy do zaśpiewania piosenki poznanej na zajęciach z języka angielskiego:

https://www.youtube.com/watch?v=l4WNrvVjiTw