Tydzień X Święto rodziców


Poniedziałek "Portret mojej rodziny".

Dom Kultury w Kętach zaprasza naszych przedszkolaków do udziału w konkursie plastycznym pt. Ciekawe Przygody Kropelki Wody. Szczegóły pod linkiem:

https://www.domkultury.kety.pl/wydarzenia/ciekawe-przygody-kropelki-wody-konkurs

1. Niespodzianka!! Kto ostatnio zaglądał do gniazda naszej bocianiej rodziny?

https://www.youtube.com/watch?v=T9BXrusZZIw

2. Oglądanie zdjęć i albumów rodzinnych .

 

Albumy ze zdjęciami.Dzieci pokazują zdjęcia swojej rodziny, omawiają miejsca i sytuacje, w których zostały one zrobione. Podają imiona swoich bliskich. Mówią, kto wchodzi w skład ich najbliższej rodziny

 

3. Zabawa konstrukcyjna Budujemy domy dla naszych rodzin.

Klocki różnej wielkości i rodzaju. Dzieci budują domy dla swojej rodziny, nazywają pomieszczenia w domach, liczą pokoje.

 

4. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.Lusterko dziecka.

Demonstrujemy prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.

• Powitanie – dzieci dotykają czubkiem języka każdego zęba osobno. Unoszą język raz za górnymi, raz za dolnymi zębami.

 • Pyszny obiad – dzieci oblizują językiem wargę górną i dolną, jak po zjedzeniu pysznego, rodzinnego obiadu.

• Spacer – przy szeroko otwartej jamie ustnej, język idzie na spacer w stronę nosa i w stronę brody.

• Rodzinna zabawa – dzieci naśladują dmuchanie baloników: wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami.

• Karuzela – dzieci naśladują ruch językiem w koło, od wewnętrznej strony jamy ustnej. Język porusza się raz w jedną, raz w drugą stronę, zataczając duże koła.

 • Całusy – dzieci wypychają wargi do przodu i naśladują wysyłanie pocałunków mamie i tacie.

 • Drzwi – dzieci pokazują, jak zamykają się i otwierają drzwi do domu – rozwierając i zwierając wargi wyciągnięte do przodu.

 

5. Rozwiązanie zagadki B. Szelągowskiej Rodzina.

Rodzic mówi zagadkę i prosi dzieci o podanie rozwiązania.

 Razem mieszkamy: ja, mama, tata.

Mam młodszą siostrę, starszego brata...

Każdy pamięta o urodzinach,bo taka właśnie jest ma... (rodzina)

 

6. Słuchanie opowiadania E. Stadmüller Dzień rodziców. Książka (s. 70–71)

Czytając opowiadanie, prezentujemy ilustracje do niego.

 

Odświętnie ubrani rodzice siedzieli cichutko na widowni, czekając na przedstawienie.Tymczasem za kulisami (czyli za szafą) trwały gorączkowe przygotowania do występu.– Proszę pani – alarmował słoń – odpadła mi trąba!– Przywiąże mi pani ogonek? – przymilała się małpka.– Oko mi się odkleja! – denerwowała się żabka.Gdy wszyscy wreszcie byli gotowi, odezwał się gong (czyli uderzenie w patelnię) i na scenę wyskoczyła mama kangurzyca (czyli Magda w brązowym dresie z doszytą na brzuchu wielką kieszenią).– Mama kangurzyca każdego zachwyca – recytował Bartek, wskazując na Magdę. – Ma na brzuchu kie-szeń, w niej kangurka niesie – i Magda – hop – wyciągnęła z kieszeni małe, pluszowe kangurzątko.Zaraz za kangurzycą na scenie pojawiły się dwa słonie – duży (Oskar) i mały (Ada).– A mój tatuś ukochany z drzewa zrywa mi banany – chwaliła się Ada, wachlując się wielkimi szarymi uszami z tekturowych talerzyków. – Jedz córeczko moja miła, żebyś szybko mi przytyła – mówił Oskar, dyskretnie przytrzymując trąbę z rury do odkurzacza.Po słoniach występowały, małpki, żabki, kotki i niedźwiadki.Wszyscy czworonożni rodzice czule przemawiali do swych dzieci, a one chwaliły się swoimi rodzicami.Na koniec Olek, wystrojony w białą koszulę i granatową muchę, wyrecytował: Czy dziecko jest tycie, czy też waży tonę, czy ma długie uszy, czy krótki ogonek, czy ma futro gładkie, w prążki czy też w łaty, ma cie-plutki kącik w sercu swego taty. Czy fruwa, czy pływa, czy też pełzać musi, to jest najpiękniejsze dla swojej mamusi. Więc dzisiaj wszyściutkie na świecie dzieciaki ślą swoim rodzicom słodziutkie buziaki.W tym momencie wszyscy razem wyskakiwali na scenę, żeby posłać całuska, ukłonić się, a następnie paść w objęcia widowni. 91Kolejnym punktem programu był słodki poczęstunek, po którym rozpoczął się konkurs tańca z rodzicami.Wygrała Dominika ze swym tatą, bo rzeczywiście byli najbardziej zgraną i zwariowaną parą. – Musimy poćwiczyć – przekonywał mamę Olek w drodze do domu. Za rok to my wygramy, a jak nie my, to na pewno Ada z tatą

•Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.

– Co się działo podczas spotkania rodziców w przedszkolu?

 – Jakie postacie występowały w tym przedstawieniu?

– Jaką niespodziankę moglibyśmy przygotować na Święto Rodziny?

– Kto wchodzi w skład twojej rodziny?

– Co lubisz robić z mamą?

– Co lubisz robić z tatą?

7. Namaluj portret swojej rodziny.

Do oprawy dzieła możesz wykorzystać ramkę:

Wtorek „Mama i tata”

 Z okazji Dnia Mamy złóżmy dzisiaj Wszystkim mamą,matką,mamuniom i mamusiom najserdeczniejsze życzenia.

Pamiętajmy o naszych mamach, tak jak one zawsze pamiętają o nas.

1. Osłuchanie z melodią i tekstem piosenki Mama i tato.

 

Wyruszamy z mamą

na wielką wyprawę,

będzie czasu wiele

na wspólną zabawę.

 

Ref: Razem z rodzicami

chcę poznawać świat

i nie ważne wcale,

że mam mało lat.

 

 Na wycieczkę tato

zabierze mnie dzisiaj.

Jedzie z nami mama

i siostra Marysia.

 

Ref: Razem z rodzicami....

 

 

Czuję się bezpiecznie

zawsze z rodzicami,

jeśli chcesz,

zapraszam,zostań dzisiaj z nami.

Ref: Razem z rodzicami...

 

Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

−Gdzie wyruszają dzieci?

−Co chce robić dziecko?

−Jak ma na imię siostra?

−Jak się czuje z rodzicami dziecko?

−Jaka była ta piosenka: skoczna i wesoła czy powolna i smutna?

Nauka refrenu piosenki Mama i tato fragmentami, metodą ze słuchu.

 

2. Lepienie tortu z plasteliny- praca plastyczna.

Plastelina, podkładka.

Dzieci rozgrzewają plastelinę w dłoniach i lepią z niej okrągłe placuszki, układając jeden na drugim jako warstwy tortu. Przygotowują przyjęcie dla rodziców:-)

 

3. Zabawa ruchowa Spacer z rodziną.

Rodzice czytają opowiadanie a dziecko ilustruje je ruchem

Jest piękna pogoda, idziemy całą rodziną do parku. - maszerują w miejscu,

Na ścieżce błyszczy kałuża, po wiosennym deszczu, -przeskakują z nogi na nogę,

przy alei stoi parkowa ławeczka.- wykonują przysiad,

Idąc dalej, spotykamy skaczącą po drzewach wiewiórkę.- podskakują tak jak wiewiórka,

Przysiadamy na kolejnej ławce -wykonują przysiad,

i nie możemy się zdecydować, czy odpocząć, czy iść dalej.- wykonują kolejne przysiady,

Idziemy jednak dalej.- maszerują w miejscu,

Wśród gałęzi drzew śpiewa ptak.- rozglądają się z ręką przy czole,

Wracamy do domu i odpoczywamy.- dzieci siadają lub kładą się na dywanie.

 Język angielski

Dzisiaj obchodzimy Dzień Mamy. Z tej okazji chciałaby , abyście
posłuchały piosenki o mamie. Ciekawa jestem, czy coś Wam ta piosenka
przypomina…. 😊 szkoda, że nie mogę zobaczyć Waszego zaskoczenia-:)

 

https://www.youtube.com/watch?v=_VaSqxGc4gU

Kolejną propozycją jest piosenka, której słowa częściowo już
znacie. Np. I’ll clean my room = posprzątam pokój, I’ll make my
bed = pościelę łóżko lub I’ll put my toys away = odłożę
zabawki. Z takich niespodzianek na pewno Wasze mamy będą zadowolone
😉  https://www.youtube.com/watch?v=MYqFPa1mrXo

 

Dodatkowo, wykonajcie piękny obrazek dla Waszych mam z okazji ich
jutrzejszego święta. Załączam propozycję takiej kartki.

 

Trzymam za Was kciuki i pozdrawiam serdecznie!!

Środa „ Album rodzinny”

 

1. Czytanie globalne wyrazów Mama, Tata.

Wyrazy: mama, tata, druciki kreatywne, patyczki, wałeczki plasteliny.

Dzieci  układają przed sobą wyrazy do globalnego czytania. Rodzic demonstruje wyrazy które zapisuje wcześniej na kartce i je  głośno czyta. Dzieci dzielą wyrazy rytmicznie (na sylaby) z wyklaskiwaniem. Wodzą palcem po każdej literze, układają kształty z kreatywnych drucików lub patyczków. Wyklejają litery cienkimi wałeczkami plasteliny.

 

2. Zabawa językowa Kiermasz imion.

 

Duży brystol, kolorowe flamastry. Rodzic zapisuje na brystolu lub innej kartce imiona członków rodzin dzieci. Otacza kolorową pętlą takie same imiona. Dzieci razem z rodzicem  liczą imiona i porównują, których imion jest najwięcej. (damskich, męskich, na literę A..itp.)

 

3. Zabawa  ruchowa z elementem celowania Król strzelców.

Piłka, bramka, medal dla króla strzelców.

Dziecko (do zabawy może dołączyć cała rodzina)  ustawione na linii strzału strzelają gole do bramki. Osoba  z największą liczbą celnych strzałów zostaje królem strzelców i dostaje medal.

 

4. Zabawa ruchowa z utrzymaniem równowagi Slalom.Pachołki.

Rodzic ustawia kilka pachołków (mogą to być np. Buty) i wyznacza nimi trasę do pokonania. Dzieci pokonują trasę slalomu w różny sposób: przebiegają, skaczą z nogi na nogę itp.

 

5. Zabawa grupowa Podróż z mamą.

Mama zaprasza na wyprawę:

– rowerami – dzieci leżą na dywanie na plecach i naśladują pedałowanie,

 – pociągiem – dzieci ustawiają się w rzędzie, trzymając za ramiona osobę przed sobą i biegają po sali,

– kajakami – dzieci dobierają się dwójkami, siadają jedno za drugim z ugiętymi nogami i wykonują ramionami ruch wiosłowania,

– samolotem – dzieci rozkładają wyprostowane ręce w bok i biegają po pomieszczeniu,

– balonem – dzieci ustawiają się w kole, podają sobie ręce, stają na palcach i przykucają.

 

6. Przypomnienie tekstu i melodii piosenki Mama i tato.

Jak zawsze zachęcam Państwa do nagrywania swoich pociech i wysyłania plików na adres sabinajanuszyk@wp.pl

Miłej zabawy!!!!

Czwartek -” Kwiaty dla mamy i taty”

 

1. Rozmowa z dziećmi Co robi moja mama?

Mama rozmawia z dzieckiem o pracy, jaką wykonuje w domu lub zawodowo.

Następnie oglądamy obrazek i zgadujemy czego brakuje mamie Olka. Dzieci które nie mają książeczek mogą dorysować brakujące elementy.

 

2. Zabawa dydaktyczna Zakupy z mamą.

Opakowania po produktach (spożywczych, chemicznych, pudełka po butach, opakowania po sprzęcie gospodarstwa domowego, kosmetykach) siatka na zakupy. Dziecko wybierają do koszyka produkty, które najczęściej kupują z mamą. Nazywają produkty. Opowiada, co chciałoby kupić mamie i sobie, gdyby zarabiało pieniądze.

 

3. Praca plastyczna bukiet dla mamy i taty.

Potrzebne będą kredki i kartka papieru. Miłej zabawy!!

4. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Rodzic prezentuje głoskę t przy szeroko otwartej jamie ustnej, tak aby dzieci widziały pracę języka. Dzieci powtarzają za Rodzicami głoskę t, kontrolując w lusterku pracę języka. Następnie powtarzają sylaby: ta, to, te, tu, ty.Głoska t jest głoską przedniojęzykowo-zębową, powstaje przez uniesieniu czubka języka za górne zęby, gdzie następuje zwarcie go z podniebieniem i lekkie opuszczenie w dół. Jeśli Rodzice zauważą, że dziecko wsuwa język między zęby w czasie artykulacji głoski t, sugeruje kontakt z logopedą.

5. Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Moja rodzina.

Rodzic prezentuje wiersz. Powtarza treść wiersza powtórnie, a dzieci powtarzają fragment tekstu: ta, to, ti, ta, ti, tom!

Kocham ciebie i nasz dom.

Piękny uśmiech, dobre serce;

wszystko umie zrobić sama.

Kocha mnie najbardziej w świecie.

To jest właśnie moja mama!

Ta, to, ti, ta, ti, tom!

Kocham ciebie i nasz dom.

Zawsze chętnie mi pomagasz

,kiedy jesteś obok, tato.

Z Tobą czuję się bezpiecznie.

Kocham Ciebie właśnie za to!

Ta, to, ti, ta, ti, tom!

Kocham ciebie i nasz dom.

Dom to miejsce wyjątkowe.

Może być na końcu świata!

Najważniejsza jest rodzina,

czyli mama, ja i tata!

Ta, to, ti, ta, ti, tom!

Kocham mamę, tatę, dom.

6. Ćwiczenia na dobrą postawę.

https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8

Religia

Pokolorujmy obrazek

Piątek „ To wszystko dla was rodzice”

 

1. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Jesteśmy razem!

 

Zakwitły maki w ogrodzie.

Mamie je podaruję.

A siostra zrobi laurkę

–sama ją namaluje.

Ja tacie umyję samochód

i zrobię to razem z bratem.

Sam raczej bym nie dał rady

 -obydwaj kochamy tatę!

Każdy zna takie słowo,

ważne dla córki, dla syna.

 Oznacza miłość, wspólnotę...

Jakie to słowo? RODZINA!

 

Rozmowa na podstawie wiersza.

 

−Co dziecko podaruje mamie?

−Co dzieci zrobią dla taty?

−Co to jest rodzina?

−Co można zrobić miłego dla swojej rodziny (samemu, z rodzeństwem)?

 

2. Kończenie zdań – wypowiedzi dzieci na temat rodziny.

Rodzice proszą, aby dzieci dokończyły zdania (przykłady):

−Lubię moją rodzinę, bo...

−Z moją rodziną najbardziej lubię...

−Moja rodzina to...

3. Karta pracy

Dzieci 3 letnie opowiadają czego brakuje.

4. Dla chętnych:

5. Poruszajmy się przy muzyce!

https://www.youtube.com/watch?v=DFhn7MsVCrE

6. Zachęcam do obserwacji bocianiej rodziny. Zobaczcie jak ptasi rodzice troskliwie opiekują się swoimi dziećmi.

https://www.youtube.com/watch?v=T9BXrusZZIw