Piątek - "Moje uczucia"


1.„Sufit-podłoga”. Na hasło „sufit” wspinacie się na palcach, unosicie ręce wysoko, naśladujecie wkręcanie żarówek. Na hasło „podłoga” wykonujemy przysiad podparty. Trzy razy powtórzcie.

„Idziemy na wędrówkę” zabawa ruchowa. Rodzic podaje hasła:
-maszerujemy w miejscu,

-skaczemy przez kałużę,

-sięgamy po chmurki, raz jedną ręką, potem drugą,

-podskakujemy do słoneczka,

-idziemy jak kaczuszki,

-marsz w miejscu, wyciszamy się.

2. Zabawa Z czego jestem zadowolony?
Dla każdego dziecka: duża koperta, małe karteczki.
Dzieci dostają koperty, które podpisują lub ozdabiają. Potem na karteczkach rysują to, co
zrobiły wczoraj dobrze, z czego są zadowolone. Rodzic pisze datę na karteczkach, a dzieci cho-
wają je do kopert. Ćwiczenie to wykonujemy przez tydzień, a potem je podsumowujemy.
Każde dziecko pokazuje karteczki i mówi, co przez tydzień robiło dobrze, z czego było za-
dowolone.

3.Przeczytajcie tekst J. Kucharczyk "Moje uczucia" i porozmawiajcie o jakich uczuciach mowa:

− Kiedy się złościmy? (Kiedy ktoś lub coś nie pozwala robić tego, co chcemy albo dostać tego,
czego potrzebujemy, gdy ktoś chce nam wyrządzić krzywdę).
− Kiedy się smucimy? (Gdy żegnamy się z tym, co straciliśmy albo gdy godzimy się z tym, że
niektórych rzeczy nie będziemy mieć).
− Kiedy się boimy? (Gdy czujemy zagrożenie, strach chroni nas przed nim, bo każe nam krzy-
czeć, uciekać, chować się lub walczyć).
− Kiedy się cieszymy? (Różne osoby cieszą inne rzeczy, zdarzenia).
− Kiedy się wstydzimy? (Gdy różnimy się czymś od innych i oni dają nam to odczuć; gdy nie
spełniamy czyichś oczekiwań, nadziei, gdy przyłapano nas na czymś niewłaściwym).
− Kiedy zazdrościmy? (Gdy nie mamy tego, co mają inni – pojawia się wtedy w nas złość lub
smutek, możemy czuć jedno i drugie).

4.Możecie wykonać kostkę mimiczną i nazywać emocje przedstawione na obrazkach:

4.Przeczytajcie wiersz "Moje uczucia":

 
Żal mi minionych wakacji, urodzin, które już były,
i tego, że odwiedziny babci już się skończyły.
Smutno, że tata wyjechał, mama tak mało ma czasu,
i złość mnie bierze, że brat mój robi tak dużo hałasu.
Tu, w moim sercu, mieszkają uczucia: miłość, radość i smutek.
Czasem jestem tak bardzo szczęśliwy, lecz czasem także się smucę.
W kieszonce kasztan na szczęście o tym wciąż przypomina,
że wszystko, co jest tak smutne, kiedyś z czasem przemija.
Zobacz, już się uśmiechasz, bo znowu będą wakacje,
tata niedługo już wróci, z mamą pójdziesz na spacer.
Po burzy zawsze jest tęcza, po deszczu słońce znów świeci,
po chwilach trudnych i smutnych znowu szczęśliwe są dzieci.


   Rozmowa na temat tekstu.
− Co mieszka w sercu?
− Czy zawsze jest nam wesoło?
− Czy zdarza się, że coś was smuci?
− Czy zdarza się, że coś was złości?


Uczucia, emocje są czymś normalnym, naturalnym, co zawsze towarzyszy
ludziom – dorosłym i dzieciom. Ale należy pamiętać o tym, że po burzy zawsze jest tęcza, po
deszczu słońce znowu świeci, po chwilach trudnych i smutnych znowu szczęśliwe są dzieci.

5.Na rysujcie na kartkach to, co was cieszy i to co was smuci.

6.Posłuchajcie piosenki M. Jeżowskiej "Kolorowe dzieci"

https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4

Trochę ruchu "Taniec zygzak"

https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs