Las


 
 Projekt las

Dzień 1
 

1. Oglądanie okazów przyrody .Liście, gałęzie drzew: liściastego i iglastego, szyszki, kora,

Skarby lasu film:

https://www.youtube.com/watch?v=awlwB3-r9eU&t=1608s

Pokazujemy takie okazy przyrody, jak: liście, gałązki: drzewa liściastego i drzewa iglastego, szyszki, kora.

Dzieci oglądają, dotykają ich, wąchają je, nazywają. Rozmawiają, jakie one są: duże, małe, chropowate, gładkie, twarde, miękkie. Po obejrzeniu okazów możemy w domy stworzyć kącik przyrody.

2.Ćwiczenia logopedyczne.Lusterko dla każdego dziecka.

Dajemy dzieciom lusterka, demonstruje ćwiczenia, powtarzając je kilkakrotnie, np.:

• Język jedzie do lasu na koniku – dzieci naśladują kląskanie językiem z jednoczesnym poruszaniem wargami (ściągnięcie warg i ich rozciągnięcie).

• W lesie język rozejrzał się dookoła – dzieci wykonują ruch oblizywania warg, najpierw w prawą, a potem w lewą stronę.

• Zobaczył małe fioletowe kwiatuszki i je powąchał – dzieci wykonują wdech nosem i wydech ustami.

• Spojrzał w górę, skąd dobiegało pukanie dzięcioła – dzieci uderzają czubkiem języka za górnymi zębami.

• Spojrzał w dół – dzieci wyciągają język na brodę – zobaczył czerwonego muchomora z białymi kropkami

i zaczął je liczyć – dzieci dotykają językiem każdego zęba.

Pilnujemy dokładnego wykonania tych ćwiczeń przez dzieci.

3. Zabawa ruchowa z elementem skłonu –Z koszykiem do lasu.

Obręcze gimnastyczne, kołatka. Rozkładamy na podłodze obręcze gimnastyczne, które będą koszykami zabranymi przez dzieci do lasu. Dzieci biegają po sali. Gdy rytmicznie uderzamy w kołatkę, przykucają i naśladują zbieranie grzybów, jagód, malin lub poziomek, które wkładają do obręczy (koszyków).

4 Zabawa orientacyjno-porządkowa Spacer leśniczego.

Krzesło, dzwonek. Dziecko jest leśniczym i siedzi na krześle. Pozostali naśladują leśne zwierzęta i spacerują po pomieszczeniu (lesie). Kiedy  usłyszą dźwięk dzwonka, zatrzymują się w bezruchu, a leśniczy wstaje i dogląda zwierząt. Kiedy leśniczy ponownie usiądzie na krześle, "zwierzęta" poruszają się dalej.

5. Karta pracy:

Dzień 2

1.Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Kłótliwe drzewa.

Wstał poranek, mgłę przegonił

i zatrzymał się nad lasem.

Lubił patrzeć się na drzewa

i rozmawiać z nimi czasem.

Ale co to? Awantura!

Buk z modrzewiem się pokłócił.

– Pan mnie kłuje!

Tak nie można!

Niech pan sobie igły skróci.

Świerk zaś żale miał do brzozy:

– Pani słońce mi zasłania!

– A pan wcale nie jest lepszy

i nikomu się nie kłania!

– Całą wodę dąb wypija!

Wszystko pewnie przez te liście!

– Mój jałowcu – nie przesadzaj,

nie masz racji, krzewie, oczywiście!

Młoda sosna głos zabrała:

– Skończcie, proszę, kłótnie, spory.

Lepiej żyjmy sobie w zgodzie,

tak jak było do tej pory.

Mała jestem – każdy widzi.

Tutaj się bezpiecznie czuję.

Pośród was tak rosnę sobie.

Nic mi przez to nie brakuje.

Drzewa aż się zawstydziły.

Przeprosiły się czym prędzej.

A na koniec obiecały:

już nie będzie kłótni więcej!

Rozmowa na podstawie wiersza.

−Które drzewa są wymienione w wierszu?

−O co kłóciły się drzewa?

−Kto je pogodził?

−Co powiedziała młoda sosna?

−Jak zareagowały drzewa?

2. Zapoznanie z budową drzewa.

https://www.youtube.com/watch?v=jZEjR-Onc6s

Duży szary arkusz papieru, mazaki. Rysujemy na dużym szarym arkuszu drzewo iglaste i drzewo liściaste z podziałem na jego części: korzenie, pień i koronę drzewa. Omawia każdą część drzewa i mówimy, do czego ona służy.

Korzenie – pobierają z ziemi pożywienie (wodę i składniki mineralne),

pień – jest pokryty korą, która chroni drzewo przed uszkodzeniami,

korona drzew, czyli gałęzie z liśćmi, także są bardzo ważne.

3. Karta pracy:

Dzień 3

1.Ćwiczenia oddechowe Liście.Liść dla dziecka.

Rozdajemy dzieciom liście. Dzieci kładą je na dłoni, wciągają powietrze nosem. Wypuszczając powietrze ustami, starają się zdmuchnąć liść jak najdalej się da. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

2. Zabawa ruchowa Taniec drzew.

 Podczas nagrania spokojnej muzyki pokazujemy ruchy do naśladowania i je komentujemy.

• Drzewa powoli rosną – dzieci kucają, podnoszą się z rękami uniesionymi nad głową i z połączonymi dłońmi.

• Drzewa poruszają gałęziami – dzieci opuszczają ręce, lekko odchyla-ją je na boki i obracają dłonie w nadgarstkach.

• Wiatr przechyla małe drzewka – dzieci przechylają się w jedną i w drugą stronę.

• Wyrosła piękna korona drzewa – dzieci unoszą w górę ręce i lekko nimi poruszają.

• Drzewa tańczą na wietrze i pochylają się do słońca – dzieci wznoszą ugięte lekko w łokciach ręce i łączą koniuszkami palców (tworzą koronę drzewa), skręcają się lekko w prawo i w lewo, pochylają i prostują w rytm muzyki.
 

2.Rysowanie bez odrywania kredki od kartki na temat: Drzewa.

Kredki, arkusz brystolu.Przygotowujemy na arkuszu wzór przedstawiający schematycznie rząd drzew (pień i korona) połączonych na dole linią falistą. Dzeci próbują rysować po śladzie bez odrywania kredki od kartki.

3.Zabawa językowa pt. Jak spędzać czas wolny w lesie?

Dzieci  kończą zdanie lub pokazują ruchem jego zakończenie: W lesie można... (obserwować przyrodę, foto-grafować ją i filmować, wsłuchiwać się w śpiew ptaków, odpoczywać, uprawiać sport, zbierać owoce leśne, wąchać kwiaty).

4. Poruszajmy się przy muzyce

https://www.youtube.com/watch?v=DwwpCoM0sHg

Dzień 4

1. Ćwiczenie grafomotoryczne Pień drzewa.

Dla dziecka: kartka z rysunkiem pnia drzewa, kredki, kartki z narysowanym pniem drzewa i zaznaczonym okrągłym środkiem, czyli rdzeniem drzewa. Dzieci mają za zadanie dorysować kolejne warstwy drzewa – coraz większe koła w obrębie pnia.

2. Oglądanie atlasu grzybów .

Dzieci oglądają atlas grzybów, podają nazwy znanych grzybów jadalnych: maślaki, kurki, borowiki, koźlarze. Porównują ich wygląd: kształt, kolor. Dzielą na jadalne i trujące (muchomory). Rozmawiamy z dziećmi o prawidłowym zbieraniu grzybów jadalnych i o walorach estetycznych wszystkich grzybów.

https://www.youtube.com/watch?v=wph0szRmkSE

3. Wykonanie pracy plastycznej Grzybki z warzyw.

Dla  dziecka: ćwiartki ziemniaka lub pomidora i plastry pietruszki, zielone liście pora, selera lub natki, pasta do zębów, papierowy talerzyk. Dzieci układają na talerzyku grzyby – kapelusz z połówki ziemniaka lub pomidora (białe kropki robią pastą do zębów), a ogonki z ka-wałka pietruszki. Pracę ozdabiają zielonymi listkami.

4.Słuchanie opowiadania Dąb Olek  (na podstawie opowiadania P. Beręsewicza).Książka (s. 78–79)

Jeden z najstarszych dębów w Polsce nazywa się Bartek. Rośnie sobie od prawie siedmiuset lat i jest już tak stary, że jego konary trzeba podpierać specjalnymi słupami. Kilku dorosłych mężczyzn musiałoby się złapać za ręce, żeby objąć jego gruby pień. Najmłodszy dąb w Polsce to dąb Olek. Trudno go jeszcze nawet nazwać drzewem – to takie dębowe niemowlę, kilka jasnozielonych listków przyczepionych cienką łodyżką do zeszłorocznego żołędzia, który na jesieni wpadł do przed-szkolnego ogródka. Przeleżał w ziemi całą zimę i ledwie zdążył wykiełkować, a już znalazł się w śmiertelnym niebezpieczeństwie.Grupa Olka postanowiła zasadzić przy przedszkolu dwa krzaki ozdobnej leszczyny. Chłopcy i dziewczynki pracowicie wyrywali z ziemi uparte chwasty. Wszyscy, na czele z panią, uśmiechali się do słońca i soczystej zieleni, tylko Olek stał na uboczu, trochę naburmuszony. Miał nadzieję, że to jemu przypadnie zaszczyt wykopania dołków, tymczasem Marek z Piotrkiem chwycili łopaty i nie zamierzali wypuścić ich z rąk. Patrzył więc Olek ponuro, jak oddział ogrodników krząta się wśród przedszkolnych grządek, a potem sam bez zapału zabrał się za pielenie. Wyrwał kil-ka mleczy i już miał usunąć z ziemi następny chwast, kiedy jego uwagę zwróciła maleńka bezbronna roślinka, ledwie wystająca z czarnej ziemi. Kucnął nad nią i zmarszczył brwi z namysłem.– Patrzcie, to chyba dąb – powiedział.Maleńkie drzewko od razu stało się ulubieńcem dzieci. Obie leszczyny wkopano w innym miejscu, a wokół dąbka chłopcy zbudowali niewielką zagrodę z patyków, żeby nikt niechcący go nie rozdeptał.– Nazwijmy go „dąb Olek” – zaproponowała Ala. – W końcu kto uratował mu życie?Od tego czasu Olek urósł już o centymetr i wypuścił dwa nowe listki.

Rozmowa na podstawie wysłuchanego opowiadania oraz ilustracji w książce.

−Co znalazł Olek w ogródku przedszkolnym?

−Jak się nazywa najstarszy dąb w Polsce?

−Jak się nazywa najmłodszy dąb w Polsce?

−Dlaczego ma takie imię?

−Dlaczego Olek był najpierw naburmuszony?

Dzień 5

1.Oglądanie owoców lasu.

Owoce lasu: poziomki, jagody, maliny, jeżyny,

Pokazujemy dzieciom owoce lasu: maliny, poziomki i jagody. Dzieci oglądają owoce przez lupę. Określają ich kolor, wielkość i ewentualnie smak. Nazywają je.

2. Ciasto owocowe – lepienie z plasteliny.

Plastelina w różnych kolorach i kartka A4 dla każdego dziecka.  Mówimy dzieciom, że po powrocie z lasu mama zrobiła dwa ciasta: jedno z jagód, drugie z malin. Zadaniem dzieci jest dobrać właściwe kolory plasteliny i stworzyć własne ciasto owocowe

3. Karta pracy:

język angielski:

Dzień dobry,

Poznajcie podstawowe przybory szkolne:

Pen – długopis

Pencil – ołówek

Pencil case – piórnik

Colored pencil – kredka

Ruler – linijka

Scissors – nożyczki

Wymowę warto sprawdzić np. na diki.pl W tym celu proszę rodziców o
pomoc.

Zakrywajcie karty, zgadujcie nazwy przedmiotów, grajcie w gry
„What’s missing?” = czego brakuje. Tak najszybciej utrwalicie nowe
słówka.

Dzień 6

1. Zabawa paluszkowa Idzie, idzie jeż...

Dzieci:Idzie, idzie jeż  palcami obu rąk naśladują drobne ruchy chodzenia,

– ten przedziwny zwierz.Nóżkami tup, tup,palcami obu rąk stukają w podłogę,

i pod listek – siup! obie dłonie nakładają na siebie, jedna pod drugą.

2. Ćwiczenia słuchowe Co słychać w lesie?

Nagranie muzyki relaksacyjnej (odgłosów lasu i śpiewu ptaków):

https://www.youtube.com/watch?v=5lCRsLjMeso

Dzieci rozpoznają odgłosy, nazywają je i, jeśli chcą, mogą opowiedzieć, co o nich wiedzą. Mogą również spróbować naśladować nagrane odgłosy.

3. Film w lesie:

https://www.youtube.com/watch?v=dl1TQ_zLjcc

4. Zabawy ruchowe ze świeżakami:

https://www.youtube.com/watch?v=Vq4LxW6QX7I

Dzień 7

1.Rozwiązanie zagadki B. Szelągowskiej Leśniczy.

Prosimy, aby dzieci rozwiązały zagadkę :

Na tropach zwierząt dobrze się zna

i o zwierzęta cały rok dba.

Zna ich zwyczaje i ich kryjówki

Patrzy na las wprost z leśniczówki. (leśniczy)

2.Co daje nam las?

https://www.youtube.com/watch?v=GVxiSJ-E8HM

3. Jak zachowywać się w lesie:

https://www.youtube.com/watch?v=L8210LNJzRE

4. Poruszajmy się troszeczkę:

https://www.youtube.com/watch?v=rXz-hKkUvoM

 ŻYCZĘ WAM KOCHANI CUDOWNYCH , BEZPIECZNYCH WAKACJI, WIELU NOWYCH DOŚWIADCZEŃ

I ODKRYĆ!!!